پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۶۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
سال ۱۴۰۰ در شرایطی آغاز شد که مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به طور کامل تسویه نشده است و موضوع تامین نقدینگی در کارخانه‌های تولید قطعه همچنان از سوی فعالان این صنعت به عنوان مشکل بزرگ صنعت قطعه‌سازی یاد می‌شود.

  شعار سال:در سال ۹۹ حجم مطالبات بخش سازنده قطعات از خودروسازان ۳۰ هزار میلیارد تومان را رد کرد تا یک وضعیت بحرانی را در صنعت خودرو رقم بزند.

همزمان دولت نیز مشغول انجام اقداماتی برای سر و سامان دادن به صنعت خودرو است، به طوری که شنیده‌ها از آزادسازی قیمت خودروهای کم تیراژ و سپردن قیمت‌گذاری به دست هیات‌مدیره خودروسازان حکایت دارد تا از این طریق زیان ناشی از تولید خودروهای پرتیراژ جبران شود و خودروسازان بتوانند مطالبات قطعه‌سازان را سریع‌تر از قبل تسویه کنند.

خودروسازان نیز وعده داده‌اند که در صورت تغییر سیاست در قیمت‌گذاری خودرو و کاهش زیان تولید، به گونه‌ای که عمل خواهند کرد که بدهی و بدهی معوق به قطعه‌سازان نداشته باشند.

دبیر انجمن خودروسازان درباره تمهیدات خودروسازان برای پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازان در سال ۱۴۰۰ و جلوگیری از تعویق این مطالبات گفت: اگر به خودروسازان اجازه بدهند که راه خود را در پیش بگیرند، عملکرد آنها به گونه‌ای خواهد بود که مطالبات قطعه‌سازان به تعویق نخواهد افتاد.

احمدرضا نعمت‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» ادامه داد: در صورت حذف سیستم قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو، خودروسازان به گونه‌ای شرکت خود را اداره خواهند کرد که بدهی به قطعه‌سازان باقی نماند.

با وجود مثبت بودن وعده خودروسازان، عملکرد آنها در زمینه پرداخت بدهی قطعه‌سازان منتقدانی نیز دارد.
به اعتقاد این منتقدان، خودروسازان در صورت دستیابی به نقدینگی بیشترین اولویت خود را بر رفع نیازهای خود قرار خواهند داد تا بدهی قطعه‌سازان.

معاون پیشین تامین در شرکت سازه‌ گستر درباره هزینه‌کرد تسهیلاتی که به خودروسازان داده می‌شود و روش خودروسازان در تخصیص این تسهیلات گفت: وقتی تسهیلات به دست خودروساز برسد ابتدا به فکر رفع نیازهای خود است و برای جلوگیری از ممنوع‌الخروجی مدیران خود تسهیلات را صرف می‌کند.

حمید اسماعیلی فیروز اضافه کرد: بعد از آن نیز اولویت را تامین قطعات خودروهای گران‌قیمت قرار می‌دهد تا بتواند آن خودروها را با سود بیشتری به فروش برساند.

حالا با توجه به انتقاداتی که در زمینه پرداخت مطالبات قطعه‌سازان توسط خودروسازان وجود دارد، باید دید در صورتی که خودروسازان به منابع مالی بیشتری دست پیدا می کنند، آن را چگونه مدیریت خواهند کرد و چه سهمی برای قطعه‌سازان در نظر خواهند گرفت.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی قطعه نیوز  ، تاریخ انتشار: 11فروردین 1400، کدخبر: ، www.ghatenews.com،14741

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
0
0
خودروسازان براي چي بايد اين همه رانت و فساد داشته باشن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین