پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۹۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۶
مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر لزوم نگاه تمدنی به دین، گفت: معتقدیم که اندیشه تمدنی توحیدی و اسلام، شکل تدریجی و گام به گام و مرحله به مرحله را دارد و اوج پیاده‌سازی این اندیشه در عصر مهدوی رخ خواهد داد.
شعار سال: شانزدهمین همایش دکترین مهدویت امروز، ششم فروردین‌ماه، با موضوع «طرح کلی دین و حرکت انبیاء از آغاز تا انجام» با پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی و سخنرانی مجازی آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه و دبیر علمی این همایش در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

آیت‌الله اعرافی در این همایش با بیان اینکه مهدویت جلوه‌گاه همه تجارب توحیدی به شمار می‌آید، گفت: در حقیقت در چهره حضرت، ولی عصر همه نیکی‌ها و فضیلت‌ها تجلی می‌کند و در جامعه مهدوی می‌توانیم پیشینه تاریخ توحید را به تماشا بنشینیم لذا مهدویت جلوه‌گاه همه تاریخ توحید و نهضت‌های آسمانی و حرکت انبیاء الهی است و باید به آن نگاه تاریخی و کلان و تمدنی بیندازیم.

وی با طرح این سؤال که اسلام و فراتر از آن خط واحد ادیان الهی و ابراهیمی آیا از دستمایه تمدنی برخوردار هستند یا خیر؟ افزود: در این سؤال ممکن است کسانی این رای را برگزینند که دین تعلیقه و حاشیه بر ساحات مختلف بشر است؛ در این نظریه این طور تلقی می‌شود که بشر خود دارای اصول، قواعد و ضوابطی است که زندگیش را در ساحت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و ... شکل می‌دهد و ادیان آمده‌اند تا تعلیقه‌ای بر این تجارب و زندگی بشر بزنند و این تعلیقه در حاشیه زندگی است.

اعرافی افزود: تفسیر دیگر از دین آن است که دین تعالیم گسترده و فراوان دارد که با تجارب بشر گره خورده و دامنه و عرصه وسیعی از زندگی او را فرا می‌گیرد؛ همچنین نظریه دیگر از دین آن است که دین تمدنی ارزیابی می‌شود؛ وقتی دین را تمدنی دانستیم روح نظامات زندگی بشر دارای منظومه منسجم از اندیشه‌های الهی و آسمانی خواهد شد یعنی ضمن اینکه حرکت علمی و عقلائی و تجربی بشر را هم محترم می‌شمارد؛ این اندیشه تمدنی در جان و روح و صلب حرکت‌های بشری نفوذ دارد و راهنمایی می‌کند و حتی در برخی موارد به جزئیات نیز ورود دارد.

وی با بیان اینکه ما این تعریف تمدنی را می‌پذیریم، تصریح کرد: در ادیانی که پیامبران اولی‌العزم مبشر آن بودند این اندیشه تمدنی به شکل برجسته‌تر و در اندیشه اسلامی هم این روح تمدنی به صورت تام ظهور و بروز یافته است؛ مهمترین ویژگی اندیشه تمدنی فرازمانی، فرامکانی، فراساحتی و فرانژادی بودن آن است؛ این اندیشه از معارف چندساحتی و متنوع برخوردار است.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ویژگی دیگر این اندیشه، انتظام، سامانه و درخت‌وارگی و انسجام آن است؛ ضمن اینکه این سیستم فراگیر و بهم پیوسته از عقلانیت و توانایی انعطاف و پاسخ به نیاز‌های متنوع انسان برخوردار است.

تحقق کامل اندیشه توحیدی در عصر ظهور

اعرافی بیان کرد: کل اندیشه توحیدی، تمدن بزرگ فرابخشی و فراسرزمینی است و از ابتدا تا آخر یک خط است که به اسلام و تا به امروز رسیده است؛ مطلبی که باید به آن توجه شود این است که این اندیشه تمدنی چه مقدار در عمل محقق شده است؛ معتقدیم که اندیشه تمدنی توحیدی و اسلام، شکل تدریجی و گام به گام و مرحله به مرحله را دارد و اوج پیاده‌سازی این اندیشه در عصر مهدوی رخ خواهد داد؛ بنابراین ما تطور تدریجی شکل‌گیری اندیشه تمدنی توحیدی را داریم که از آدم شروع شده و در اسلام به تفصیل کامل می‌رسد، ولی پیاده سازی کامل آن در دوره ظهور انجام خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: ما حتما در تاریخ به مرحله‌ای خواهیم رسید که توحید در نقطه اتم و اکمل خود به تحقق برسد؛ آیات متعددی در قرآن هم شاهد بر این مسئله است و ما را به اطمینان می‌رساند؛ آیاتی، چون آیه هشتم سوره صف «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ؛ آیه ۳۳ توبه «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»؛ آیه ۵ قصص «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» و آیات دیگر مؤید این مسئله هستند.

وعده قرآنی تحقق کامل دین در دوره ظهور

وی افزود: اگر این آیات، جدا جدا ما را به اطمینان نرساند در کنار هم نشانگر آن است که قرآن و کتب پیشین ما را به رستاخیز و رخداد عظیمی وعده داده‌اند که دین خدا بر همه افکار و آراء غلبه خواهد یافت و صالحان، وارثان زمین خواهند شد و حق با هه ظرفیت ظهور و بروز می‌یابد. این پیاده شدن همه ارزش‌های متعالی در قرآن مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: در این راستا، رجعت یعنی سرنوشت بشر چنان رقم خورده که زمین و زمان و دنیا به آخرت نزدیک می‌شود و افراد پرکشیده به عالم دیگر به زمین بازمی‌گردند؛ جامعه مهدوی جهان را آماده قیامت می‌کند و تکامل تاریخی توحید به اوج خود می‌رسد و فاصله دنیا و آخرت اینقدر بهم نزدیک می‌شود البته ما الان هم در احاطه عالم غیب هستیم، ولی حس نمی‌کنیم، ولی با رجعت همه نشانه‌های غیب به تماشای انسان خواهد رسید و جهان آماده قیامت کبری خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه ادامه داد: ما در پرتو انقلاب باید گام‌های بلند به سمت آن هدف برداریم؛ جامعه منتظر باید تلاش کند به جامعه مهدوی نزدیک شود؛ باید بکوشیم آن اندیشه تمدنی را در فلسفه و کلام و فقه و دانش‌های تمدنی خود استکشاف کنیم؛ فقه باید در کنار ابعاد فردی، ابعاد کلان و اجتماعی را هم مورد توجه قرار دهد و اندیشه کلامی و فلسفی ما بتواند نظامات جامع را کشف کند.

اعرافی بیان کرد: منتظران حقیقی در گوشه‌ای نمی‌خزند و به خواب غفلت فرو نمی‌روند بلکه دارای گام‌های استوار و دلی مالامال از عشق به امام عصر هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایکنا، تاریخ انتشار:۶ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر:۳۹۶۱۲۱۶، www.iqna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
انقد که کرونا باعث شده ما نتونیم اوضاع دینی مون رو کنترل کنیم معارف مون رو از دست دادیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین