پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۸۳۸
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
حسن روحانی رییس جمهور به عنوان یک مدیر و متخصص امنیتی شاید به دلایل امنیتی-اجتماعی مانع سفر مردم در نوروز نشد تا مردم اعتراضی نکنند و این اعتراض ابعاد اجتماعی و گسترده‌ای نیابد. حتی اگر دلیل پرهیز وی به تصمیم به منع سفر‌های نوروزی مردم، جلوگیری از اعتراض مردمِ در تنگنای (فضای) عمومی و محدودیت سفر بدانیم که دلیل دیگری به نظر نمی‌رسد، با این حال شخص رییس جمهور لازم است آن را برای مردم شفاف و صمیمی توضیح دهد تا این ابهام در کارنامه ماه‌های پایانی دولت وی به عنوان یک ضعف ثبت نشود.
شعار سال: در عمر 14 ماهه کرونا کووید-19 در کشورو مدیریت مواجهه با آن، هم به طور گویا و هم تلویحی میان مدیریت بهداشت مقابله با آن و مدیریت جامعه کرونا زده، اختلاف هایی به نظر آمده است.

حسن روحانی رییس جمهور رییس ستاد ملی کروناست و وزیر کشور رییس قرارگاه عملیاتی آن است که وزیر بهداشت بیشتر و تقریبا همه انتقادها و اختلاف نظرهایش با ستادملی کرونا در مورد کنترل شیوع ویروس، با همین قرارگاه تقریبا هشت ماهه در مورد اعمال قرنطینه دارد.

در کمتر کشوری سراغ داریم که امر کنترل شیوع و اعمال قرنطینه برعهده مقام بهداشتی کشور گذاشته شود . علت آن هم این است که علت این پاندمی بهداشتی است اما پیامدهای آن اجتماعی و اقتصادی و حتی امنیتی است و وزیر بهداشت هر کشور به علت عدم در اختیار داشتن نیروهای اعمال زور و قدرت، عدم تخصص و آشنایی با نحوه عمل این نیروها، عدم آشنایی و توان مدیریتی در برابر مسائل اجتماعی و امنیتی، نابلدی در چگونگی استفاده از نیروی زور رسمی و قوه قهریه برای پیشبرد اهداف تقابلی با پاندمی کرونا و ... قادر به ریاست و فرماندهی عالی امور مقابله با این شیوع خطرناک در ابعاد مختلف نیست.

بنابراین در اعمال مقررات محدودیت زا و قرنطینه ای نیاز به جامع الاطرافی بودن تصمیمات است که بخصوص برای ایران که اکنون دوران واقعا استثنایی تحت تحریم های شدیداً اقتصادی و دارویی قرار دارد، این نیاز بیش از دیگر کشورها احساس می شود و لازم است.

نوروز امسال اما ستاد ملی کرونا مقررات محدودیت زا در قبال سفرها اتخاذ نکرد و همین موجب شده که موج سهمگین چهارم کرونا سراسر کشور را درهم نوردیده و به این خاطر تلویحاً همه نگاه ها و نظرات انتقادی مقامات بهداشتی به صورت تلویحی از بابت این فقدان تصمیمات محدودیتزا، متوجه ستاد ملی کرونا و قرارگاه عملیاتی آن است و مشخصا رییس جمهو و وزیر کشور است و صداوسیمای ضددولتی هم که فرصت را غنیمت شمرده و بر طبل این مقصریابی می کوید بویژه که فصل انتخابات آغاز شده که این خود سوژه داغ پرطرفداری برای صداوسیما و دیگر رسانه های همسو برای انتخابات و نامزدهای خود است.

اما نکته مهم؛ چرایی گریز رییس ستاد ملی و فرمانده قرار گاه عملیاتی کرونا از توضیح در این مورد است که باعث شده در برابر این جریان سنگین تبلیغاتی علیه خود که سوژۀ خود را از درون دولت و مسوولان وزارت بهداشت می گیرد، سکوت غیرقابل توجیه و زیانبخش شکل بگیرد.

به نظر؛ اطرافیان رییس جمهور و دفتر او یا ناتوان در توجیه رییس جمهور برای سکوت شکنی و توضیح در مورد این مساله و مشخصا توضیح در مورد چرایی منع نکردن سفرهای نوروزی، هستند و یا رییس جمهور از عمل به این توصیه ها شخصاً گریزان است.

حسن روحانی رییس جمهور به عنوان یک مدیر و متخصص امنیتی شاید به دلایل امنیتی-اجتماعی مانع سفر مردم در نوروز نشد تا مردم اعتراضی نکنند و این اعتراض ابعاد اجتماعی و گسترده ای نیابد. حتی اگر دلیل پرهیز وی به تصمیم به منع سفرهای نوروزی مردم ، جلوگیری از اعتراض مردمِ در تنگنای (فضای) عمومی و محدودیت سفر بدانیم که دلیل دیگری به نظر نمی رسد، با این حال شخص رییس جمهور لازم است آن را برای مردم شفاف و صمیمی توضیح دهد تا این ابهام در کارنامه ماه های پایانی دولت وی به عنوان یک ضعف ثبت نشود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پرسش، تاریخ انتشار ۱۹ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: 35479، porcesh.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین