پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۵۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
منصوری، سخنگوی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان گفت: این توافق در جبهه اصلاحات ایران وجود دارد که در سبد کاندیدا‌های این جبهه یک زن هم حضور داشته باشد. اعضای زن این جبهه روی این مساله توافق و اصرار دارند فارغ از اینکه شورای نگهبان به چه شکل و شیوه‌ای عمل می‌کند.
شعار سال: سخنگوی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان و عضو حزب اتحاد ملت، در رابطه با محتوای آخرین جلسات نهاد اجماع ساز و تصمیمات در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: جبهه اصلاحات ایران در آخرین جلسه‌ای که برگزار کرد سازوکار رسیدن به کاندیدا‌های واحد اصلاح طلبان را مورد بررسی قرار داد. آیین نامه‌های کمیته پایش و داوری که در مورد سنجش کاندیدا‌های موجود و نحوه رسیدن به لیست نهایی با سازوکار‌های دموکراتیک بود پیشنهاد شد و به تصویب رسید.

او افزود: در این فرایند رسیدن به کاندیدا واحد، سازوکار پیشنهادی کمیته برنامه و راهبرد‌ها با توجه به پیشنهادات اعضای مجمع عمومی که اصلاحاتی در آن اعمال شده بود به تصویب مجمع عمومی رسید. به این ترتیب که در مرحله اول چهار مرحله تا زمان ثبت نام کاندیدا‌ها تعریف شده است و یک مرحله بعد از اعلام تایید صلاحیت کاندیدا‌ها توسط شورای نگهبان وجود دارد.

منصوری توضیح داد: مرحله اول به این ترتیب است که ده نفر از اعضای مجمع عمومی می‌توانند هر کدام از کاندیدا‌ها را که مورد تاییدشان است معرفی کنند و هر کاندیدا ریاست جمهوری با رای ده نفر از اعضای مجمع عمومی به مجمع معرفی می‌شود و نام او در مجمع عمومی مطرح می‌شود چنانچه کاندیدا‌ها بتوانند یک سوم رای مجمع عمومی را از آن خود کنند که مرحله دوم است وارد فاز مرحله سوم و ارائه برنامه‌ها و پاسخ به پرسش‌های مجمع عمومی می‌شوند و به نوعی کاندیدا‌ها در این مرحله خود را پرزنت می‌کنند و در مرحله بعدی مجمع عمومی وارد رای گیری می‌شود. هر کدام از کاندیدا‌ها بتوانند دو سوم رای مجمع عمومی را از آن خود کنند به عنوان کاندیدای جبهه اصلاحات ایران معرفی می‌شوند تا بروند و برای مرحله ثبت نام اقدام کنند.

سخنگوی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان متذکر شد: در حقیقت کاندیدا‌های جبهه اصلاحات ایران قبل از ثبت نام توسط دو سوم رای مجمع عمومی انتخاب می‌شوند و قبل از ثبت نام معرفی می‌شوند تا ۲۱ اردیبهشت که زمان ثبت نام کاندیدا‌ها است این مراحل انجام می‌شود. از بین کاندیدا‌های احراز صلاحیت شده هر کاندیدایی که بتواند بیشترین رای را در مرحله نظر سنجی از آن خود کند کاندیدا جبهه اصلاحات است. در مورد زمان نظر سنجی تصمیم گیری نشده است. از جمله تعهدات کاندیدا‌هایی که وارد این عرصه می‌شوند این است که با جمع بندی جبهه اصلاحات همراهی کنند و بعد از تایید صلاحیت هر کاندیدایی، رای بیشتری داشت دیگران باید به نفع او از عرصه انتخابات کنار بروند.

او ادامه داد: بحث دیگری که در جلسه اخیر نهاد اجماع ساز مطرح شد اصلاحات نظام نامه آیین نامه داخلی جبهه اصلاحات ایران بود که با توجه به تجارب پیشین اصلاحاتی در آن اعمال شد به این منظور که با کمترین اخلال در روند اداره مجمع عمومی و پیگیری امور جبهه اصلاحات مواجه باشیم. جلسات هر یک از کمیته‌ها بر اساس وظایف خودشان در حال برگذاری است و پیگیری‌های خودشان را دارند و به تناسب گزارش آن‌ها به مجمع عمومی ارسال می‌شود و در رسانه‌های وابسته به جبهه اصلاحات و در صفحه اینستاگرامی جبهه اصلاحات ایران و کانال تلگرامی جبهه اصلاحات ایران و روم کلاب هاوس منعکس می‌شود.

عضو حزب اتحاد در توضیح اینکه حزب با چه برنامه‌ای در انتخابات شرکت خواهد کرد خاطرنشان کرد: در کنگره تصویب شده که حزب اتحاد در صورتی در انتخابات مشارکت فعال خواهد داشت که مفهوم انتخابات شکل بگیرد یعنی انتخابات به نوعی معنا و مفهوم پیدا کند. در همین راهبرد مصوب آمده است که حزب، حداکثر تلاش خود را برای حرکت ائتلافی در این انتخابات خواهد داشت بنابراین عضویت ما در این جبهه ناظر بر مصوبه کنگره است و تلاش ما برای حفظ انسجام و ایجاد اجماع بین اصلاح طلبان است و ما مبتنی بر آن راهبرد، تلاش می‌کنیم تا به سمتی برویم که انتخابات معنا و مفهوم خود را پیدا کند.

او افزود: قاعدتا با جبهه اصلاحات ایران همراهی خواهیم کرد، ولی در نهایت آنچه برای ما حائز اهمیت است این خواهد بود که رای مجموعه حزب در سراسر کشور در تصمیمات ما در جبهه اصلاحات ایران منظور شود. از این رو در فواصل مشخص بنا به اقداماتی که جبهه اصلاحات ایران به انجام می‌رساند، نشست‌هایی با روسای مناطق داریم و نظرات آن‌ها را جویا می‌شویم و تلاشمان این است که آنچه در جبهه اصلاحات ایران دنبال می‌کنیم، برگرفته از مصوبات حزب و بر مبنای نظر جمعی حزب اتحاد باشد.

منصوری تاکید کرد: در نهایت اگر جبهه اصلاحات به هر کاندیدایی برسد در خصوص کاندیدا‌های این جبهه جلساتی را در مرکز و با حضور استان‌ها برگزار می‌کنیم و شرایط آن‌ها را جویا می‌شویم و بر این مبنا به تلاشمان در جبهه اصلاحات ایران ادامه خواهیم داد. رویکرد ما ائتلاف است و حداکثر تلاشمان در جبهه اصلاحات ایران این است که مسیر به گونه‌ای باشد که انتخابات معنا و مفهوم خودش را پیدا کند و اصلاح طلبان در مسیری حرکت کنند که رقابت سیاسی به جایگاه اصلی خود برگردد.

او خاطرنشان کرد: ما تا رسیدن به یک تشکیلات صددرصد دموکراتیک در این مجموعه راه درازی داریم قطعا آنچه که تشکیل شده با ایده آل‌های ما فاصله درازی دارد. مهمترین هدف و ماموریت این جبهه ایجاد اجماع بین اصلاح طلبان است.

منصوری تصریح کرد: فرایندی که طی شد مصوب جبهه هماهنگی اصلاحات ایران بود و بر همین مبنا هیاتی انتخاب شد و این هیات رفتند و افراد حقیقی را باز بر مبنای آنچه که پیشنهاد احزاب اصلاح طلب عضو شورای هماهنگی بود انتخاب کردند و در واقع فرایندی کاملا انتخابی‌تر نسبت به دوره‌های گذشته در پیش گرفته شد. این جبهه فعالیت خود را در دوره جدید شروع کرد. شاید سازوکار‌هایی دموکراتیک‌تر از این وجود داشته باشد، ولی در شرایط فعلی، بر اساس مقدورات و آنچه که امکان پذیر بود اقداماتی صورت گرفت. در آیین نامه مصوب این جبهه پیش بینی‌هایی در این رابطه گرفته شده که پسا انتخابات بهترین فرصت برای رسیدگی به این مساله است.

او در مورد گمانه زنی‌های حضور لاریجانی در اردوگاه اصلاح طلبی برای انتخابات گفت: در مورد مصادیق هنوز هیچ جمع بندی نداشتیم، ولی خواستگاه فکری لاریجانی و طیف او و جایگاه سیاسی او کاملا مشخص است. اصلاح طلبان می‌خواهند در این دوره از انتخابات کاندیدای خودشان را داشته باشند قاعدتا من بعید می‌دانم که خروجی این جبهه، کاندیدای اصلاح طلب نباشد.

عضو حزب اتحاد ملت با تاکید براینکه براساس مصوبه نهاد اجماع ساز حضور یک زن میان کاندیدا‌ها الزامی است، گفت: این توافق در جبهه اصلاحات ایران وجود دارد که در سبد کاندیدا‌های این جبهه یک زن هم حضور داشته باشد. اعضای زن این جبهه روی این مساله توافق و اصرار دارند و این نگرش در مجموعه اصلاح طلبان در این دوره نسبت به دوره‌های قبل بیشتر است. فارغ از اینکه شورای نگهبان به چه شکل و شیوه‌ای عمل می‌کند، اما این نگاه در این دوره وجود دارد.

او در پایان گفت: جبهه اصلاحات ایران هنوز هیچ دیدار رسمی با هیچ یک از کاندیدا‌ها نداشته است. ممکن است کاندیدا‌ها با دبیران کل احزاب و با افراد دیدار‌های مجزایی داشته باشند، ولی جبهه هنوز وارد این مرحله نشده و در صورت انجام، حتما اطلاع رسانی خواهد داشت.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۶۷۵۴۰، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
0
خودتونم خوب میدونید که عمرا شورای نگهبان چنین اجازه ای بده بهتون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
0
اتفاقا من حس ميكنم به راحتي ميتونيم با اين كار شوراي نگهباني كه در مورد حضور زنان ضد و تقيض حرف زده رو به چالش بكشونيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین