پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۳۹۰۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
تعیین‌تکلیف مسئولان برای سفره‌های مردم بی‌اعتنا به تورم و از دست‌رفتن قدرت خرید همچنان ادامه دارد. همین چند وقت پیش بود که یک کارشناس با حضور در صداوسیما به مردم می‌گفت: «اگر می‌ۤببنید گوشت و مرغ گران است، نخورید، قناعت کنید.» اما رییس‌جمهور کشور در تازه‌ترین اظهاراتش بی‌خبر از «قناعت» و قیمت‌های بازار اعلام کرده: «مردم به جای مصرف گوشت قرمز و مرغ، به سمت مصرف آبزیان حرکت کنند.»
شعار سال: به گفته حسن روحانی «حرکت از مصرف گوشت قرمز و مرغ به سمت آبزیان تحول بزرگی است»، اما او درباره اینکه این «تحول» چقدر خرج برمی‌دارد و مصرف هرکدام از این کالا‌ها را نه میل و انتخاب مصر‌ف‌کنندگان بلکه قیمت آن‌ها تعیین می‌کند، چیزی نگفته است.

در یک سال اخیر قیمت کالا‌های اساسی مانند گوشت قرمز و گوشت سفید، برنج و روغن و دیگر کالا‌های خوراکی با روند تورمی همراه بوده، به‌طوری که طبق داده‌های مرکز آمار خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های مورد استفاده مردم در فرودین‌ماه امسال تا بیش از ۶۳ درصد نسبت به پارسال افزایش قیمت داشته است. در این میان گرانی گوشت قرمز و سفید بیش از دیگر کالا‌ها بود.

گوشت قرمز که در دهه ۹۰ روند تورمی شدیدی را تجربه کرد، در اواخر دهه ۹۰ با چندبرابر شدن قیمت، از برخی سفره‌ها حذف و در برخی دیگر کوچک شد. به‌طوری که به گفته رییس سازمان امور عشایر مصرف گوشت قرمز در سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش داشت.

به‌دنبال گرانی گوشت قرمز، بسیاری گوشت مرغ را جایگزین آن کردند که این کالا نیز از سال گذشته تاکنون با صف‌های طولانی توزیع، کمیابی و دوبرابرشدن قیمت همراه بوده است. در چنین شرایطی رییس‌جمهور مردم را دعوت به مصرف آبزیان کرده است. درحالی که مصرف آبزیان تا قبل از این هم جزو هزینه‌های بالا به شمار می‌رفته و در سبد مصرفی بسیاری از خانواده‌ها جای زیادی نداشته است. در حال‌حاضر قیمت میانگین هر کیلوگرم میگو بالای صد هزارتومان و قیمت متوسط ارزان‌ترین نوع یک‌کیلوگرم ماهی ۵۰ هزارتومان است.
به جای مرغ و گوشت، ماهی بخورید!
درخواست عجیب رئیس جمهور از مردم برای استفاده از آبزیان به جای گوشت و مرغ و نگاهی گذرا به قیمت محصولات آبزی
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از میدان، تاریخ انتشار:۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۷۷۷۰۹، www.meidaan.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
0
آقای رییس جمهور. ماهی در محله شما چه قیمتی دارد که اینطور تبلیغ می کنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین