پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۶۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۰
این روز‌ها به بهانه‌ی انتخابات هر روز از سرانه فضای سبز در کلانشهر رشت می‌شنویم. اگر به این موضوع بصورت جدی‌تر نگاه کنیم، باتوجه به مساحت و جمعیت شهر رشت، به ازای هر شهروند می‌بایست حداقل ۹ متر مربع فضای سبز موجود باشد. اما در حال حاضر باید با افسوس بگوییم، در مرکز استان گیلان (رشت) جایی که اگر دقت نمایید، از دل آهن و دیوار‌های سنگی هم گیاه روییده! تنها ۲ متر مربع به ازای هر رشتوند، فضای سبز فراهم است.

شعار سال:پوریا قویدل در یادداشتی نوشت:
 
وضعیت نامطلوب فضای سبز شهری، مطالبه و دغدغه مردم رشت است.

این روزها به بهانه‌ی انتخابات هر روز از سرانه فضای سبز در کلانشهر رشت می‌شنویم. اگر به این موضوع بصورت جدی‌تر نگاه کنیم، باتوجه به مساحت و جمعیت شهر رشت، به ازای هر شهروند می‌بایست حداقل ۹ متر مربع فضای سبز موجود باشد. اما در حال حاضر باید با افسوس بگوییم، در مرکز استان گیلان (رشت) جایی که اگر دقت نمایید، از دل آهن و دیوارهای سنگی هم گیاه روییده! تنها ۲ متر مربع به ازای هر رشتوند، فضای سبز فراهم است.

این یعنی خودِ فاجعه، زیرا با توجه به توسعه‌ی نامتوازن شهری، افزایش جمعیت و پدیده‌ی مهاجرت به گیلان و از بین رفتن ظرفیت‌های حاشیه شهر؛ در صورت‌عدم رسیدگی به این معضل تا ده سال آینده به مشکلات عدیده‌ای بر خواهیم خورد که کمترین آن نفوذ حجم عجیبی از سرب در هوا خواهد بود.

بعنوان یک شهروند میگویم، از صمیم قلب افسوس میخورم وقتی تلاش کویری‌ترین شهر‌های ایران را نظاره میکنم برای ایجاد سر سبزی و نشاط شهری و مقایسه میکنم با عمل مسئولین شهرم رشت، سالهاست که میخواهند شق القمر کنند و هنوز هم در عمل هیچ نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.

فلذا با توجه به تمام موانع و پیچیدگی‌های موجود از قبیل، تراکم فشرده شهر رشت، عدم تعریض خیابانها، عدم آینده نگری در ایجاد زیر ساخت‌ها و… افزایش سرانه فضای سبز کلانشهر رشت را باید به چند بخش تقسیم نماییم:

۱. گسترش هر چه سریعتر فضای سبز در پارکها، محلاتی مانند: حمیدیان، منطق صف سر، مسکن مهر و سایت لاکان، سراوان و حاشیه جاده‌های هر چهار ورودی تا شهر رشت.

۲. شناخت درست فضای سبز شهری به لحاظ نوع و کیفیت و ماندگاری مناسب با اقلیم منطقه.

۳. بهره گیری از تمام ظرفیت بلوارهای میانی خیابان‌ها با کاشت درختان گل دار، میوه و چهارفصل.

۵. بهره گیری از شیوه جدیدی در ساختمان‌سازی با نام ساختمان سبز.

۶. بهره گیری صحیح از کمربند رودخانه‌ای رشت: متاسفانه در این سالهای اخیر مبحث آلودگی رودخانه‌های رشت تبدیل به یک مزیت انتخاباتی برای بسیاری افراد شده است. مطالبه‌ای که مردم شهر سالهاست منتظر ایجاد یک گام مثبت و رو به جلو در احیای آن هستند.

حاشیه این کمربند رودخانه‌ای یکی از مهمترین پتانسیل‌های ایجاد فضای سبز استاندارد در رشت است، و انتظار میرود شورای شهر آینده با یک خرد و همت جمعی در این راستا تلاش نماید.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری دیار میرزا  ، تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1400، کدخبر: ، www.diyarmirza.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
0
مطالبه ای که این روزها در زمینه فضای سبز داره بین مردم شکل میگیره خیلی پسندیده ست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین