پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۴۰۸
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
برخی از بلوار‌های سطح رشت پوشیده از گل‌های بهاری رنگارنگ و در بلوار‌های دیگر شهر، به‌صورت محدود و حتی یک شاخه گل نیز مشاهده نمی‌شود.
شعار سال: با شنیده شدن صدای قدم‌های بهار، طبیعت نیز به‌طور ویژه جلوه‌نمایی می‌کند.

این روزها وقتی از خانه بیرون می‌رویم در گوشه و کنار شهر، درختانی مثمر و غیر مثمر که به‌واسطه قدرت لایزال الهی، پس از پشت سر گذاشتن خزان و سرمای زمستان، یک‌بار دیگر جامه سبز بهاری را به تن کرده و به شکوفه نشسته‌اند چشم‌نوازی می‌کنند.

رشت که به‌واسطه بارش‌های فراوان شهر باران‌های نقره‌ای نام‌گرفته که این میزان بارش جزو فرصت‌های مانایی فضای سبز در سطح استان است.

استان گیلان و شهر رشت با توجه به اقلیم زیستی و جغرافیایی پذیرای گونه‌های زیبای گیاهان بوده و طبیعی است در کنار تمامی این زیبایی‌های خدادادی فقدان فضای سبز در اماکن مستعد ازجمله بلوارها و میادین شهری قابل‌پذیرش نیست و البته انتظار می‌رود با توجه به تسری اقلیم زیستی مناسب در رشت شاهد توزیع عادلانه فضای سبز در حوزه عملکردی آن در مناطق مختلف باشیم.

بسیاری از مردم معتقدند که در مقوله مدیریتی تقسیم سرانه فضای سبز در مناطق مختلف رشت شاهد برخوردهای سفارشی هستیم.

جلوه‌نمایی گل‌های بهاری در مقابل ساختمان استانداری گیلان

در هنگام ورود به مسیر استانداری گیلان چشمانمان به جلوه رنگارنگ گل‌های بهاری بلوارهای منتهی به ساختمان استانداری گیلان واقع در خیابان معلم می‌افتد و انگار در بخشی از بهشت در حال قدم زدن هستیم.

رنگارنگی و تنوع گل‌ها در این مسیر، آن‌چنان زیبا و دل‌نشین است که برای دقایقی انسان را وادار به ایستادن و تماشاگری می‌کند.

بلوارهای خالی از گل در برخی از مناطق و حاشیه‌ای رشت

یکی از گلایه‌های مردم در دو روز گذشته که قابل‌تأمل هم است فقدان حتی یک بوته گل در برخی دیگر از بلوارهای واقع در مناطق رشت می‌‌باشد، به‌طوری‌که یکی از ساکنین محله حافظ آباد رشت با اشاره به اینکه بالغ‌بر ۱۰ سال ساکن این منطقه از شهر است، می‌گوید: زمان زیادی به شروع سال نو و عید نوروز باقی نمانده است اما همچنان بسیاری از بلوارهای این مسیر فاقد گل هستند و این نشان‌دهنده بی‌توجهی به مقوله زیباسازی شهری در برخی از محلات است.

بلوارهای ضیابری رشت فاقد گل هستند

گلایه‌ مردم فقط مختص محله حافظ آباد نبوده و برخی از ساکنین از این‌همه بی‌توجهی به تنگ آمده و معتقد هستند زیباسازی بلوارها فقط در چند محله رشت انجام می‌شوند و می‌گویند در برخی از مناطق شهری،  شاهد کاشت گل‌های رنگارنگ در میادین و بلوارها هستیم اما به این محدوده از شهر توجه چندانی معطوف نشده است و گویا دراین‌باره نیز اِعمال سلیقه‌های شخصی مورد توجه است‌.

اولویت زیباسازی در مناطق عمومی

برای پیگیری چرایی دلایل عدم یکسان بودن زیباسازی شهری در رشت به سراغ رضا حسن‌پور مدرس دانشگاه در رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری رفته و از درباره‌ی لزوم یکسان‌ بودن در زیباسازی پرسیدم که گفت: همواره در این فصل از سال، حوزه مدیریت شهری نسبت به زیباسازی شهر به‌وسیله کاشت گل اقدام می‌کند، اما اینکه بخشی از شهر با گل‌های فراوان زیباسازی شود اما در بخش دیگری از شهر حتی یک بوته گل کاشته نشود با عدالت اجتماعی در تضاد است و اولویت زیباسازی باید با مناطق عمومی و متناسب با دید و منظر عموم باشد و  تزئین شهر با گل به‌واسطه عمر کوتاه گل‌ها اولویت‌دار نیست و شایسته است نسبت به ایجاد فضای سبز نسبتاً پایدار و دائمی بالأخص در مناطقی که به‌واسطه مشکلاتی از این بابت در مضیقه هستند توجه بیشتری معطوف شود.

خرید ۲۳ هزار سبد گل

همچنین مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت در پاسخ به این سؤال که چرا در برخی از بلوارهای سطح رشت گل‌کاری به‌منظور استقبال از بهار انجام‌نشده می‌گوید، برای اجرای گل‌کاری مدلی تعریف‌شده که سال‌هاست بر اساس آن اقدام می‌شود.

به گفته قانع ۲۳ هزار سبد گل به‌منظور کاشت در میادین و بلوارها خریداری‌شده و در ابتدا، وسط و انتهای بلوارها گل‌های بنفشه کاشته شده‌اند و این‌طور نیست که بلواری فاقد گل باشد.

تصاویری که از تعدادی از بلوارهای موجود در سطح شهر گرفته‌شده است  همه‌چیز گویای وضعیت گل‌کاری انجام‌شده، به‌منظور استقبال از بهار ۱۴۰۰ است.

تعداد بازدید : 4

  شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از فارس، تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۳۹۹۱۲۲۹۰۰۰۱۷۰، www.farsnews.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: پارک ، شهرداری ، زیباسازی ، عید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین