پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۳۹۷۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۳
عباس سلطانیان درباره آخرین وضعیت آزمایشگاه‌های مدارس گفت: در تجهیزات آزمایشگاهی مدارس با مشکلات عدیده مواجه هستیم. برای اینکه دروس فیزیک، زیست شناسی، زمین شناسی و ... در دبیرستان‌ها پوشش داده شود نیازمند آزمایشگاه مستقل و تجهیز شده هستیم. بی‌شک تجهیزات آزمایشگاه‌های مدارس چندان مجهز نیست.

شعار سال:برای دانش آموزان محیط آزمایشگاه از جذابیت برخوردار است. هرچند بسیاری از مدارس در زمینه تامین و تجهیزات آزمایشگاه با کمبودهای عدیده مواجه هستند. حال در ایام کرونا می‌طلبد تا کم و کیف ارائه واحدهای درسی عملی و آزمایشگاهی به دانش آموزان مورد توجه قرار بگیرد.
 
رفع نارسایی‌های آموزش الکترونیکی از طریق فضای مجازی
 
عباس سلطانیان، مدیرکل آموزش‌های متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: از دهم اسفند 98 با اعلام رسمی مدارس کشور به شکل فیزیکی تعطیل شد. کلاس‌های درس هم به دلیل کرونا تشکیل نشد و بلافاصله در همان دوران سعی شد با روش‌های جایگزین  خدمات آموزشی و  تربیتی را به دانش آموزان ارائه داد.
 
او افزود: یکی از این اقدامات استفاده از ظرفیت رسانه ملی است. از ظرفیت شبکه‌های هفت، چهار و قرآن و معارف سیما استفاده شد و کلیه دروس تحت تعلیم قرار گرفت.
 
مدیرکل آموزش‌های متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: رسانه ملی پوشش حداکثری داشته و از تمامی نقاط کشور می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. 95 عنوان درس را در شاخه نظری داریم که باید دانش آموزان تحت پوشش قرار داده می‌شدند. در میان این دروس درس علوم آزمایشگاهی پایه دهم رشته‌های ریاضی و تجربی و درس علوم تجربی برای پایه‌های رشته‌های ریاضی و تجربی قابل ارائه از طریق رسانه ملی نبود. درضمن امکان انتقال وسایل آزمایشگاهی هم وجود نداشت.
 
 او تصریح کرد: این نقیصه از طریق شبکه شاد، شبکه رشد و هیات‌ها‌ در آموزش الکترونیک برطرف شد.
 
مدیرکل آموزش‌های متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش افزود: البته برنامه درسی آموزش متوسطه توسط سازمان پژوهش و آموزشی اعلام و به تمامی مدارس ابلاغ شد در این شیوه‌نامه تکالیف معلم و شیوه‌های راهبردهای یاددهی و یادگیری و محتوا به شکل حضوری و غیرحضوری و مطالعه آزاد به تفکیک تمامی دروس مشخص شده است.
 
نحوه فعالیت آزمایشگاه‌های مدارس در ایام کرونا
 
مدیرکل آموزش های متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در شیوه نامه به معلمان تاکید شده تا با امکانات موجود در مناطق کم جمعیت سفید و آبی به شکل حضوری کلاس‌ها را برگزار کنند، گفت: معلمان در آزمایشگاه‌های مدارس می‌توانستند این خدمات را به شکل حضوری به دانش آموزان ارائه دهند.
 
سلطانیان افزود: در ایام کرونا معلمان با استفاده از تجربه معلمی خود آزمایش‌هایی را انتخاب و جایگزین آزمایش کتاب کردند که امکان دسترسی وجود داشت. در این شرایط معلم از امکانات در مدارس و منزل استفاه کرد. امکانات از طریق شبکه شاد ارائه و دانش آموزان در محیط زندگی هم با استفاده از امکانات موجود بتوانند آزمایش‌های ساده را انجام دهند. تلاش شده تا در شبکه شاد کانالی را برای تمامی دروس به ویژه آزمایشگاه‌ها ایجاد شود.
 
او گفت: برای درس تجربی پایه دهم و یازدهم یک کانال ایجاد شده است. در آنجا درس نامه بارگذاری شده  و در آن کانال منوی درس نامه داشته و محتوای آموزشی بر اساس دروس آموزشی، بانک سوالات، محتوای فصل به شکل متن، پادکست، فیلم و ... در اختیار دانش آموزان قرار گرفته می‌شود.
 
مدیرکل آموزش های متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: برای پشتیبانی علمی از معلم و در اختیار قرار دادن منابع علمی برای دانش آموزان دبیرخانه کشوری درس علوم آزمایشگاهی در استان مرکزی ایجاد و یکی از وظایف این دبیرخانه بارگذاری مطالب علمی در کنار معلم و در شبکه رشد هم فیلم‌های آموزشی بارگذاری و دانش آموزان می‌توانند از محتوای آن بهره‌مند شوند. در نهایت نحوه برگزاری امتحانات و بارم بندی آن بر اساس بخش نامه سازمان پژوهش به مدارس کشور اطلاع رسانی شده است.
 
تشریح موجود زنده در آزمایشگاه‌های مدارس ممنوع است
 
سلطانیان درباره آخرین اقدامات برای درس‌های تشریح در آزمایشگاه‌ها افزود: بر اساس بخش نامه از سال گذشته تشریح موجود زنده ممنوع است. در این شرایط هر گونه تشریح موجود زنده در مسابقات و مدارس ممنوع است. هرچند آموزش‌ها از طریق شبکه شاد و سایر ابزارها انجام می‌شود.
 
برگزاری مسابقات علمی و پژوهشی دانش آموزان با استقبال وسیع
 
سلطانیان با بیان اینکه فقط کلاس درس را مکان یادگیری نمی‌شناسیم، تصریح کرد: بر اساس تحول بنیادین می‌توان موقعیت‌های جدید یادگیری ایجاد کنیم و دانش آموز را در موقعیت قرار دهیم تا به شرایط نزدیک شویم. در مسابقات علمی و پژوهشی دانش آموزان با افتخار عرض می‌کنم که دانش آموزان برای شرکت در مسابقات علمی پژوهشی ممنوعیت نداشته و در سال گذشته اولین دوره مسابقات علمی و پژوهشی را برای دانش آموزان سراسر کشور با 265 هزار شرکت کننده برگزار شد.
 
او ادامه داد: طی سال جاری بیش از یک میلیون دانش آموز در مسابقات علمی و پژوهشی شرکت کرده که یکی از محورهای مهم و پر رونق ما مسابقات آزمایشگاهی است.
 
 وجود مشکلات عدیده در تجهیز آزمایشگاه‌ها
 
مدیرکل آموزش‌های متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت آزمایشگاه‌های مدارس کشور گفت: در تجهیزات آزمایشگاهی در مدارس با مشکلات عدیده مواجه هستیم. در دبیرستان‌ها برای اینکه دروس فیزیک، زیست شناسی، زمین شناسی و ... پوشش داده شود نیازمند آزمایشگاه مستقل و تجهیز شده هستیم. بی‌شک تجهیزات آزمایشگاه‌ها چندان مجهز نیست.
 
سلطانیان ادامه داد: هر ساله در معاونت متوسطه برآورد تجهیزات انجام و تامین منابع مالی برای برطرف کردن خلع‌ها وجود دارد. باید اعلام شود که در این حوزه نیاز به کار بیشتر وجود دارد. اگر منابع مالی تامین شود و در حقیقت بتوان امکانات آزمایشگاهی را فراهم کرد بی‌شک در تدریس این دروس توفیقات بیشتری حاصل می‌شود.
 
او با بیان اینکه به شدت در پی تامین تجهیزات برای مدارس هستیم، افزود: البته این مقوله شامل تمامی مدارس نمی‌شود و برخی از مدارس هم تجهیزات کامل داشته و خدمات را ارائه می‌کنند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا  ، تاریخ انتشار:  7اردیبهشت 1400، کدخبر: 1170793، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
0
چقد از دل همين ازمايشگاه هاي مجهز مدارس نخبه و دانشمند تحويل جامعه ميشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین