پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۸۲۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
ابوالفتح شادمهری گفت:قوانین سفت و سخت برای حمایت از میراث فرهنگی در برخی از کشور‌ها وضع شده و افراد خاطی مجازات و بر اساس قانون شناسایی می‌شوند، طبیعتا وقتی در یک کشور اعمال قوانین بازدارنده در این زمینه کمتر باشد، مردم هم به نسبت بیشتر در زمینه تخریب ورود پیدا می‌کنند.
شعار سال: طی روز‌های اخیر برخی افراد به دلیل نبود حفاظ برای نقش برجسته فتحعلی شاه شهرری توانسته بودند به نزدیکی این نقش برجسته رفته و موادی از جمله رنگ مو و اکسیدان را روی نقش برجسته بریزند. البته این بی توجهی‌ها به چشمه علی تازگی ندارد و در سال‌های اخیر به کررات این اقدامات را شاهد هستیم. هرچند طی دوره‌های متعدد به رغم اقدامات انجام شده همچنان شاهد افزایش لطمه به میراث تاریخی و فرهنگی کشور هستیم. هرچند در این زمینه نبود اقدامات فرهنگی موثر برای مهار این آسیب را می‌توان یکی از دلایل تکرار این ناهنجاری دانست.

با بررسی آثار میراثی و تاریخی کشور کم نیستند افرادی که با کنده کاری بر روی سنگ، چوب و هزاران وسایل ارزشمند دیگر اقدام به تخریب می‌کنند.

متولی نگهداری آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است

ابوالفتح شادمهری، مدیر بافت و بنا‌های تاریخی شهر تهران در این خصوص گفت: متولی نگهداری آثار تاریخی و میراثی در کشور ما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

او افزود: هم اکنون ۵۰ تا ۶۰ بنای تاریخی در شهر تهران در اختیار شهرداری تهران قرار دارد که ۳۰ بنا هم به تایید رسیده است. هرگونه اقدام و مرمت در این زمینه نیازمند هماهنگی با کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری است.

شادمهری در واکنش به اینکه برخی از بنا‌ها در معرض هجوم و هجمه افراد قرار می‌گیرند، ادامه داد: این اقدامات در تمامی جوامع تحت عنوان وندالیسم مورد بررسی قرار گرفته می‌شود. برخی از افراد به اماکن عمومی خسارت می‌کنند. زنند.

به گفته او با اقدامات فرهنگی باید در راستای کاهش این گونه اقدامات فعالیت کرد.

مدیر بافت و بنا‌های تاریخی شهر تهران با اشاره به حادثه تخریب در چشمه علی شهر ری اظهار کرد: بنای چشم علی به دلیل وضعیت ویژه اش مورد توجه است. در این راستا در حفظ و نگهدای آن هم کوشا هستیم. البته در برخی مواقع نیز شاهد بروز فعالیت‌هایی در راستای تخریب فضا هستیم. برای مثال در برخی از بنا‌های تاریخی نیز مشاهده می‌شود که مردم یادگاری نوشته یا بر روی بنا‌ها پیاده روی می‌کنند.

افزایش تخریب بنای تاریخی و میراثی به دلیل عدم اعمال قوانین

به گفته شادمهری در برخی از کشور‌ها قوانین سفت و سخت وضع شده و افراد خاطی مجازات و بر اساس قانون شناسایی می‌شوند، طبیعتا وقتی در یک کشور اعمال قوانین بازدارنده در این زمینه کمتر باشد، مردم هم به نسبت بیشتر در زمینه تخریب ورود پیدا می‌کنند.

مدیر بافت و بنا‌های تاریخی شهر تهران گفت: برای مثال در دیگر کشور‌ها در صورت تخریب یک بنا افراد بر اساس قانون متحمل پرداخت جریمه و دیگر مسائل قانونی هستند، اما در کشور ما تخریب بنا‌های تاریخی و میراثی سهل‌تر انجام می‌شود.

تخریب اموال عمومی جرم است

شادمهری درباره روند نظارت و حفاظت از اماکن تاریخی و میراث تاکید کرد: برای نظارت هر یک از اماکن باید بر اساس نوع بنا وارد عمل شد. برای مثال در اطراف برخی از اماکن را می‌توان حصار کشید، اما افراد تخریب‌گر در صورت تخریب امکان رنگ پاشی یا دیگر اقدامات برایشان فراهم است.

او درباره ضوابط قانونی برای تخریب کنندگان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: بر اساس قانون تخریب اموال عمومی جرم است و فرد خاطی تحت اعمال قانون قرار می‌گیرد.

مدیر بافت و بنا‌های تاریخی شهر تهران درباره کم و کیف به کارگیری دوربین برای مدیریت بیشتر فضا گفت: اطلاعی در این زمینه ندارم.

شادمهری درباره آخرین وضعیت برخورد با متخلفان تصریح کرد: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه باید اظهار نظر کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۷۲۶۲۱، www.borna.news.
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
0
سازمان میراث فرهنگی زیر نظر وزارت خونه ای قرار داده که اگر تعطیل بود بهتر بود تا اینکه الان بازه . داره خیانت های زیادی به تاریخ این کشور میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
0
بناهای تاریخی در ایران به هیچ عنوان نتونسته به خوبی مراقبت و حفظ بشن و این نشن میده ما در حراست از تاریخ و فرهنگ خودمون چقد میتونیم بی عرضه باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
0
بناهای تاریخی در ایران مدت هاست که نتونسته اوضاع رو به خوبی رقم بزنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین