پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۴۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۶
مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از مرمت بقعه آقا نورالدین اراکی خبر داد.

  شعار سال: مصطفی مرزبان (مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی) بیان کرد: مرمت بام و بدنه‌های بقعه آقا نورالدین اراکی همچون آواربرداری و سبک‌سازی بام، استحکام‌بخشی بدنه‌ها و پایه‌های فضای پیرامونی گنبد، شیب‌بندی، عایق بام و بام‌سازی نهایی انجام شد.
 
مدیرکل میراث‌ فرهنگی و گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی اعتباری هزینه شده برای مرمت این بنای تاریخی را بالغ بر یک میلیارد ریال دانست.
 
او بیان کرد: بقعه آقا نورالدین، آرامگاه آقا نورالدین اراکی از علمای دینی اواخر دوره قاجار در شهر اراک است که بنای اصلی در بخش مرکزی مجموعه‌ای قرار داشته که دور تا دور آن دارای حجره و رواق‌های متعدد بوده و متأسفانه در دهه گذشته به دلیل‌عدم هماهنگی مدیریت شهری حجره‌ها و رواق‌های پیرامونی تخریب شده است.
 
مرزبان بیان کرد: بنای آرامگاه از یک ایوان ورودی و گنبدخانه تشکیل شده که گنبدی زیبا از نوع گنبدهای سروک (شبیه درخت سرو) بر فراز آن قرار دارد. این نوع گنبدها خاص معماری سده چهارم هجری در جنوب ایران و استان فارس است که در دوره قاجار دوباره متداول بوده و در برخی بناها نظیر بقعه آقا نورالدین به کار رفته است.


 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا  ، تاریخ انتشار:  29خرداد1400، کدخبر:1091776 ، www.ilna.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
0
بسیار هم خوب که مرمت یک بنا به پایان رسید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین