پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
مدیرمرکز منطقه ای مدیریت آب شهری یونسکو با بیان اینکه در سه دهه گذشته 87 درصد مردم ایران از مشکلات و خطرات خشکسالی متاثر شده اند، گفت: مطابق پیش بینی ها تا سال 2020 سرانه آب هر ایرانی به یک چهارم متوسط جهانی تقلیل می یابد.

شعار سال: سیدعلی چاوشیان روز دوشنبه در آیین افتتاح کارگاه آموزشی آب و رسانه، چشم انداز ملی، منطقه ای و جهانی در محل نیروگاه طرشت تهران به وضعیت آب در ایران و منطقه اشاره کرد و گفت: 50 درصد خشکی های زمین را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می دهند که 20 درصد جمعیت جهان در آنها زندگی کرده و ایران نیز جزو این مناطق است.

وی به عضویت 16 کشور منطقه در مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری یونسکو اشاره کرد که وزیران آب و محیط زیست آنها اعضای شورای حکام این مرکز را تشکیل می دهند.
چاوشیان افزود: پنج درصد سطح خشکی های زمین در این کشورها واقع شده و پنج درصد جمعیت جهان نیز در این مناطق زندگی می کنند.

وی ادامه داد: بررسی مشکلات و خطرات آبی سه دهه گذشته در این مناطق نشان می دهد، نیمی از بلایای طبیعی منطقه خشکسالی است و پس از آن، سیل با 33 درصد، زلزله با 11 درصد و سایر سوانح با سه درصد در رتبه های بعدی هستند.

مدیرمرکز منطقه ای مدیریت آب شهری یونسکو در ادامه گفت: در ایران، زلزله 95 درصد تلفات ناشی از تهدیدات طبیعی را تشکیل داده و کمتر از پنج درصد دیگر را تهدیدات آبی (سیل و خشکسالی) تشکیل می دهد؛ اما با این وجود، 87 درصد مردم ایران در دوره زمانی 1980 تا 2010 از مشکلات و تهدیدات ناشی از خشکسالی تاثیر گرفته اند.

این مسئول با بیان اینکه میزان آب در دسترس ما نسبت به جمعیت به طور دائم در حال کاهش است، ادامه داد: در سال 1960 سرانه آب هر ایرانی نصف متوسط جهانی بود اما پیش بینی ها حاکی است در سال 2020 با افزایش جمعیت کشور و تغییرات اقلیمی، این سهم به یک چهارم تقلیل خواهد یافت.
به گفته وی، مطابق آمارهای موجود، هم اینک 92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی، 6 درصد در آب شرب شهری و 2 درصد باقیمانده در بخش صنعت، مصرف می شود.

چاوشیان همچنین درباره فعالیت های مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری یونسکو نیز گفت: این مرکز در سال 2002 به همت وزارت نیرو و با امضای موافقت نامه این وزارتخانه با سازمان یونسکو تاسیس شده که هدف اصلی آن ایجاد هماهنگی بین کشورهای منطقه در زمینه آب و ایجاد ظرفیت های آموزشی مرتبط است.
وی گفت: این مرکز از سال 2010 از سوی مجمع عمومی یونسکو به عنوان دبیرخانه برنامه بین المللی خشکسالی (IBI) انتخاب شد و مهر و آبان سال آینده دهمین جلسه شورای حکام آن به میزبانی تهران برگزار می شود.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری ايرنا، تاریخ انتشار: 25 آبان 1394، کد مطلب: 81840683 (4990252):www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین