پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۰۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
ماجرای عبور سایپا از بحران را می‌توان یکی از نشانه‌های توانمندی ایران در زمینه صنعت خودرو به شمار آورد. صنعتی که با وجود تمام فراز‌ونشیب‌ها و انتقاد‌هایی که به آن وارد می‌شود، همچنان بار اصلی صنعت را به دوش دارد و لوکوموتیو کشنده شد.
شعار سال : با آغاز تحریم‌ها بسیاری از خودروسازان بزرگ و کوچک با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند. سایپا نیز متأثر از وضعیت به‌وجود‌آمده، با مشکلات فراوانی مواجه شد؛ رفتن و بد‌عهدی شرکا، سرمایه‌گذاری‌ها بلاتکلیف، کمبود نقدینگی و مطالبات معوق همراه با رشد سرسام‌آور نرخ ارز و مشکلات تهیه مواد اولیه و نقل‌و‌انتقال پول بخشی از این مشکلات بودند.

این مشکلات که ریشه دوانده بودند تا سال ۹۹ نیز به‌شدت خودروسازان از‌جمله سایپا را آزار می‌دادند. اما در همین ایام خبری بسیار شگفت‌انگیز از سوی سایپا منتشر شد؛ خبری که با واکنش‌های متفاوتی همراه بود؛ توقف تولید پراید برای همیشه. این خبر در حالی اعلام شد که بسیاری گمان می‌کردند این‌بار هم این خبر صرفا خبر است و جنبه شعاری دارد. پیش‌تر نیز بار‌ها این خبر اعلام شده و در حد همان خبر باقی مانده بود. بسیاری نیز بر این باور بودند که این خبر باز هم در حد همان خبر باقی خواهد ماند؛ چون سایپا در شرایطی قرار داشت که اصلا به نظر نمی‌رسید توان عبور از پراید را داشته باشد. نیاز شدید به نقدینگی و همیشه نقد‌بودن پراید، باعث شده بود کمتر کسی باور کند سایپا دست از سر پراید بردارد. اما گویا این‌بار قضیه متفاوت بود و چوب تحریم حسابی بر تن سایپایی‌ها نشسته بود و آنان را وادار به تجدید نظر در فلسفه تولید و تغییر نگرش به توانایی‌های متخصصان داخلی کرده بود. این تغییر رویکرد با بهت بسیاری در روز خداحافظی با پراید خود را نشان داد؛ در یک بعد‌از‌ظهر تابستانی، هنگامی که رئیس دفتر ریاست‌جمهوری در این مراسم حضور پیدا کرد.

مجری برنامه گفت الان وقت آن رسیده است که با پراید بعد از ۲۷ سال خداحافظی کنیم، اما همگی باید خود را برای سلام به شاهین آماده کنیم. در این لحظه بود که بسیاری از منتقدان و افرادی که باور نمی‌کردند سایپا بتواند در این شرایط بحرانی و سخت از عابر‌بانک خود خداحافظی کند، چاره‌ای جز سکوت و تحسین نداشتند؛ چرا‌که شاهین متولد شده بود. شاهین از خاکستر پراید بال گشوده بود. شاهینی که به گفته مدیران این شرکت، تنها یک خودرو نیست بلکه نشان‌دهنده یک رویکرد جدید است؛ یعنی سلام به فلسفه جدید تولید. جایی که جواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا، در همین رابطه می‌گوید: سال گذشته با وجود تمام مشکلاتی که تحریم‌های ظالمانه برای صنعت خودرو ایجاد کرد، توانستیم رشد تولید داشته باشیم و میزان تولید خودرو را به بیش از ۴۲۰ هزار دستگاه برسانیم.

در همین رابطه، در روز‌های پایانی سال گذشته قائم‌مقام سایپا نیز تولید شاهین را تبلور اندیشه و فلسفه جدید در سایپا خواند؛ اندیشه‌ای که از دل آن خودرو‌های آریا، اطلس و شاهین متولد شدند.

این اتفاقات در حالی رقم خورد که شاهد فشار حداکثری و اوج‌گیری تحریم‌ها و نیز محدودیت‌های اپیدمی کرونا بودیم. اما سایپا نشان داد در سایه مدیریتی که عمل‌گراست، به دست آمده است؛ مدیریتی که به نظر می‌رسد از جنس خودرو است و این صنعت را می‌شناسد و در کنار آن به‌شدت به نیرو‌های متخصص داخلی باور و ایمان دارد. باوری که به نظر می‌رسد حلقه مفقوده سایپا بوده است. اما حالا این امر تبدیل به افتخاری برای مدیران این شرکت شده است. در همین رابطه، چندی پیش سلیمانی در حاشیه بازدید رئیس سازمان ملی استاندارد از گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: طراحی خودرو‌های آریا، اطلس و شاهین که طراحی و تولید آن‌ها صد درصد در داخل کشور و به دست مهندسان جوان ایرانی انجام شده است، نشان می‌دهد تحریم نه‌تن‌ها باعث توقف صنعت خودرو نشد؛ بلکه سبب شد گروه خودروسازی سایپا در مسیر رشد و توسعه پایدار قرار گیرد.

این رشد و توسعه پایدار در سایه ثبات مدیریت این مجموعه و پاسخ به اطمینانی است که به او شده است. این‌گونه است که یک مدیر با درک شرایط بسیار حساس و بغرنج صنعت خودرو، با یک درک صحیح و دید وسیع‌تر نسبت به شرایط کشور و نیاز مبرم به افزایش تولید برای ایفای تعهدات معوق و بازگرداندن تعادل و آرامش به بازار، اقدام به بازکردن مسیری می‌کند که تمام گره‌ها به دست متخصصان داخلی باز شود. حاصل این تفکر این می‌شود که در حال حاضر نه‌تن‌ها معوقات بسیار بسیار ناچیز شده‌اند، بلکه سایپا می‌تواند با اطمینان برای آینده برنامه‌ریزی کند. در همین رابطه چندی پیش مدیرعامل سایپا از برنامه‌ریزی ۶۰ هزار دستگاهی برای تولید شاهین و ۲۰ هزار دستگاهی آریا در سال جاری خبر داد. ضمن اینکه به گفته سلیمانی، سایپا برای تأمین رضایت مشتریان از شهریور سال جاری تولید شاهین اتوماتیک را آغاز و از نیمه دوم سال وارد بازار خواهد کرد.

این خودرو‌ها که از نظر تکنولوژی مزیت‌های زیادی دارند، در شرایطی تولید شده‌اند که بعد از بد‌عهدی شرکای خارجی به دست آمدند. در همین رابطه سلیمانی گفته است: خودرو‌هایی هستند که به جهت تکنولوژی، برتری‌های متعددی دارند و می‌توانند رضایت مردم را فراهم کنند. مجموعه سایپا در شرایطی موفق شده به طراحی و تولید خودرو‌های جدید و به روز دست پیدا کند که شرکای خارجی، بدعهدی کردند و از ایران رفتند. برای اولین‌بار در کشور، استاندارد خودروی شاهین از صفر تا نهایی‌شدن آن توسط مهندسان داخلی انجام شد؛ این امر اتفاق بسیار مهم و بزرگی است.

اگر به‌عنوان یک ناظر بیرونی به موضوع نگاه کنیم، شاهد خواهیم بود که دستاوردی که نارنجی‌پوشان جاده‌مخصوص به دست آورده‌اند، کم نیست؛ آن‌هم در شرایطی که دشمنان قلب صنعت کشور را هدف گرفته بودند. اگر متخصصان در جای خود قرار بگیرند، می‌توانند بر بسیاری از مشکلات غلبه کنند؛ کاری که گروه خودروسازی ساپیا با مدیریت جواد سلیمانی توانست انجام بدهد. اقدامی که هم شجاعت انجام می‌خواست و هم تفکری که به‌سرعت جای خالی پراید را پر کند. جایی که سلیمانی نشان داد با تکیه بر دانش داخلی، نه‌تن‌ها می‌توان موفق به خروج شجاعانه پراید از چرخه تولید شد، بلکه می‌توان با بال‌های شاهین، وسعت بیشتری از آسمان صنعت را زیر بال و پر گرفت.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۸۲۱۷۸، sharghdaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
0
0
ماشالله اخه بحران هاشون هم در زمینه خودرویی از سایر نقاط جهان به شدت کوچیکه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین