پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۴۴۴۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲
یک کارشناس اقتصادی گفت: تورم یکی ازموضوعات تاثیرگذار براقتصاد کشور است که با توجه به تنوع کالاهای موجود در سبدخانوار برای تعیین نرخ آن باید کالاهای مصرفی و ضروری را از کالاهای غیر ضرور تفکیک کرد.

شعار سال: عباس علی نورا در خصوص تاثیر تورم بر روند زندگی افراد گفت: تورم یکی از موضوعاتی است که به طور مستقیم بر زندگی افراد تاثیرگذار است و دراین موضوع توجه به بخش مواد مصرفی از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا این موارد برای اقشار کم درآمد در بحث تورم از کالاهای غیر ضرور اولویت بیشتری دارد.

وی درادامه افزود: تورم اعلام شده در شرایط فعلی مربوط به یک سبد خاص بوده که اقشار کم‌درآمد امکان خرید بسیاری از اقلام مربوط به آن را ندارند به همن دلیل تورم مربوط به دهک های بالای جامعه بوده و شامل حال افراد کم درآمد نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت توجه به افزایش قیمت کالاهای مصرفی بیان کرد: با توجه به اهمیت برخی کالاهای در تعیین تورم با آن را از سبد کلی برای تعیین تورم جدا کرد زیرا در این صورت حتی پرداخت یارانه فعلی نیز نمی‌تواند به بهبود شرایط این قشر کمک کند.

نورا در ادامه تصریح کرد: یارانه به عنوان کمک خرجی برای خرید خانواده‌های کم درآمد به شمار می‌آید اما این مبلغ یارانه برای یک خانواده 2 نفره نیز نمی‌تواند جبران گرانی آب، برق، گاز و کالاهای پرمصرف را کند ودر نتیجه تورم باید میانگینی از متوسط قیمت سالانه کالاها به خصوص کالاهای پرمصرف باشد تا نرخ واقعی تورم در اقتصاد مشخص شود.

وی تاکید کرد: تورم واقعی اقتصاد کشور حدود 10 درصد است و این مربوط به در نظر گرفتن سبد کلی خانوار است ولی اعداد و ارقام پایین‌تر این این تنها نشان دهنده تورم برای اقشار مرفه جامعه می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در انتها خاطر نشان کرد: کالاهای پر مصرفی چون موارد خوراکی و تامین مسکن باید در در الویت قرار گیرند و این اقلام از سبد تعیین تورم جدا شود تا رقم واقعی تورم در اقتصاد مشخص شود زیرا کالاهای غیر ضروری چون خرید تلویزیون رفتن به سینما جز الویت‌های اقشار کم‌درآمد نیست.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري میزان، تاریخ انتشار: 8 آبان 1395، کد مطلب: 238068:www. mizanonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین