پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۴۴۷۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴
ادهم، مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: کرونا همه پدیده‌های جامعه از جمله اجرای سند تحول بنیادین را تحت تاثیر قرار داد، اما قبول ندارم که اجرای سند از دور خارج شده باشد و اتفاق نیفتاده است.
شعار سال: «مهدی نوید ادهم» مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین، درباره تدریس سند تحول بنیادین به معلمان بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در خصوص اجرای سند و نیاز‌های جدی آن گفتمان‌سازی برای سند تحول است، یعنی باید همه مخاطبان و ذینفعان از سند اطلاع و فهم درستی داشته باشند و متناسب با میزان ارتباط‌شان با سند این اطلاعات از عمق لازم برخوردار باشد.

وی در ادامه افزود: به همین دلیل از همان روز‌های آغازین بحث گفتمان‌سازی در دستور کار همکاران ما در آموزش و پرورش قرار گرفت و به گونه‌های مختلف تلاش کردند، کل مخاطبان را با سند همراه و آشنا کنند. از این رو انواع و اقسام دوره‌های مختلف برای آشنایی در خصوص سند گذاشته شد که یک نمونه آن همین چیزی است که شما به آن اشاره کردید.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین درباره آموزش سند به تمام سطوح مدیریتی وزارتخانه گفت: دوره‌های آموزشی مختلف در سطوح گوناگون از معاونان وزیر و مدیران کل گرفته تا استان‌ها، مدیران، معلمان، کارشناسان و انجمن اولیا و مربیان برگزار شده است.

ادهم درباره ضرورت تحولات فرهنگی برای اجرای سند تحول بنیادین گفت: سند تحول بنیادین از سنخ تحولات فرهنگی است و تحولات فرهنگی نیاز به تغییر در باور‌ها و انگاره‌های ذهنی دارد. درعین حال این امر با بخشنامه و دستورالعمل حاصل نمی‌شود.

وی تاکید کرد: باید فهم درستی از مفاهیم سند تحول داشته باشیم، البته بخشی از آن از قبل وجود داشته، اما بخشی هم نوظهور است. به عنوان مثال قبل از سند تحول در آموزش و پرورش بحث حیات طیبه، تعالی مدیریت یا ساحت‌های ششگانه نداشتیم، بنابراین مدیر، معلم و کارشناسی که قرار است در این زمینه برنامه‌ریزی کند باید بداند که حیات طیبه یعنی چه؟ ابعادش چیست و چه کم و کیفی دارد؟

وی افزود: یک سری مفاهیم نیز مانند معلم، مدرسه و تربیت از دیر زمان داشتیم که امروزه معنایشان کاملا عوض شده است؛ واژه‌اش از قبل وجود داشته، اما معنایش متفاوت، مثلا معنای واژه تربیت قبل و بعد از سند کاملا با هم متفاوت است و لذا لازم است راجع به آن آگهی‌رسانی شود.

مشاور وزیر آموز شو پرورش در پاسخ به این سوال که رهبری پیشتر تاکیدی داشتند مبنی بر این که سند تحول باید فراتر از آداب و رسوم اداری پیگیری شود. آیا این اتفاق رخ داده یا سند تحول هم درگیر بروکراسی اداری شده است؟ گفت: متاسفانه ساختار اداری آنقدر در سیستم‌ها حاکم است که رفتار و منش خودش را بر یک سری از امور اعمال می‌کند.

ادهم افزود: برخی از ساختار‌های اداری ۸۰ سال است که در سیستم حاکم هستند و این ویژگی را دارند که خودشان را بر افکار، اندیشه‌ها و برنامه‌ها تحمیل کند که به طور طبیعی بخشی هم بر سند تحمیل شدند، اما، چون سند از نوع تحولات فکری و فرهنگی است توانایی سنت‌شکنی و ساختارشکنی را داشته و برخی از این ساختار‌ها را تغییر داده است. همچنین سند توانسته از این ساختار‌ها عبور کند و به سمت یک اندیشه یا راه حل جدید حرکت کند که خوشبختانه انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این را قبول دارید با توجه به شیوع کرونا، اجرای سند تحول به نوعی در سایه قرار گرفته است؟ گفت: کرونا همه پدیده‌های جامعه از جمله اجرای سند تحول بنیادین را تحت تاثیر قرار داد، اما قبول ندارم که اجرای سند از دور خارج شده باشد و اتفاق نیفتاده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین در پایان بیان کرد: در حال حاضر اجرای آن در دستور کار است و دوستان ما در بخش‌های مختلف به طور جدی در صدد اجرای سند تحول هستند و همه ملاحظات لازم را هم در نظر دارند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزار کار ایران، تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۸۲۷۳۰، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
0
0
ای بابا خیلی اخه وضعیت اموزشمون به روز بود و باکیفیت حالا هم که با اومدن کرونا دیگه یه گردنی پیدا کردیم تقصیرارو بندازیم سرش
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین