پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۶۵۳
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱
سخنان تلویزیونی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سی و دومین سالگرد رحلت حضرت امام (ره)، حاوی نکات و جهت‌گیری‌های مهمی بود که در آستانه انتخابات، خطاب آن به همه مردم، مسئولان، گروه‌های سیاسی، نامزد‌ها و البته دشمنان کشور بود.

  شعار سال:در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان محور اصلی سخنان ایشان را حول چهار محور «لزوم مشارکت پرشور مردم در انتخابات»، «اصل جدای ناپذیر جمهوریت و اسلامیت نظام»، «توصیه به نامزدها» و «جبران جفا به برخی افراد در جریان ردصلاحیت‌ها» دانست.


تاکید چندباره بر مشارکت حداکثری

در هفته‌های اخیر  مباحث و اظهارنظرهای عجیبی از سوی برخی چهره‌ها و در لباس «دلسوزی و انقلابی‌گری» بیان شده بود که موجبات نگرانی بسیاری از آگاهان را فراهم کرده بود.

تشکیک در سیاست حضور پرشور و حداکثری مردم در همه انتخابات جمهوری اسلامی یکی از انحراف‌های اخیر بود که با هوشیاری رهبری مواجه شد.
 
ایشان همچون همه ادوار گذشته، به‌صراحت تاکید کردند «آحاد مردم خود را به شرکت در انتخابات و تشویق دیگران به این کار ملزم بدانند» و به نقل از امام خمینی(ره) نیز افزودند: «عدم حضور در انتخابات در برخی مقاطع چه بسا گناهی در رأس گناهان کبیره باشد» و «کوتاهی در مشارکت، پیامدهای دنیوی و حتی تا نسل‌های بعد داشته باشد که مستلزم بازخواست الهی است».
 
تاکید مصرح ایشان بر اولویت مشارکت آحاد مردم در انتخابات، خط بطلانی است بر همه تلاش‌هایی که در یکی دو ماه اخیر برای مشارکت حداقلی و خالی کردن انتخابات از معنای اصلی آن بود.
 
جدایی‌ناپذیری اسلامیت از جمهوریت نظام

بخش اعظم سخنان رهبری مقابله حداکثری با قرائتی از «جمهوری اسلامی» بود که این روزها بعضا با صدایی بلند و در سطحی وسیع مطرح می‌شود؛ بیان تاریخ و مهم امروز رهبری یکی از مستدل‌ترین، صریح‌ترین و هوشمندانه‌ترین برخوردها با خط فکری خطرناکی بود که سعی داشت نظام را از معنای اصلی تهی کرده و با خوانشی مغایر با نظر بنیانگذار انقلاب، وجهه مردمی و جمهوری آن را بزداید؛ به این عبارات رهبر معظم انقلاب دقت کنیم:
 
- راز پرشکوه ماندگاری جمهوری اسلامی و نظام امام خمینی(ره) همراهی دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی»
- جمهوری اسلامی یعنی حاکمیت توأمان اسلام و مردم؛
- از این پس نیز همراهی همین دو کلمه تضمین پیشرفت مستمر خواهد بود
- ابداع نظریه «جمهوری اسلامی» کار بزرگ امام خمینی است
- نظری که می‌گوید مردم در حاکمیت دینی هیچ کاره‌اند، شکل افراطی گروه داعش است
- تحقق عملی حاکمیت دین بدون مردم امکان‌پذیر نیست
- حکومت‌ها بدون پشتوانه مردمی، چاره‌ای جز روی آوردن به زور و ظلم نخواهند داشت
- تحقق حکومت اسلامی و ادامه آن، فقط با پشتوانه مردمی امکان‌پذیر است
- امام دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی «حاکمیت اسلام» و «حاکمیت مردم» را گره‌گشای همه مشکلات می‌دانستند
- کسانی که این سخنان (جدایی اسلامیت از جمهوریت) را تکرار می‌کنند، دلسوز ملت ایران نیستند و به‌دنبال زدن ریشه اسلام هستند
- در قانون اساسی هم جمهوریت و هم اسلامیت در نظر گرفته شده است
- اگر هر یک از دو رکن مردم‌سالاری و دین تضعیف شود، اسلام و ایران ضربه و سیلی خواهند خورد
 
به این ترتیب و با این تعابیر روشن و قاطع، راه بر هرگونه تفسیر، تعبیر و خوانش انحرافی از «جمهوری اسلامی» بسته است و هر کسی در هر مقام و جایگاهی، از هر تریبونی که قصد تحریف و تضعیف جمهوریت و اسلامیت نظام را داشته باشد، محکوم به جهالت یا خیانت است.   
 
هشدار به نامزدها درباره وعده‌ها

فراز مهم دیگر سخنان امروز رهبری، هشدار به نامزدهاست که برخی از آنها گویی در یک مسابقه وعده‌های بی‌پشتوانه و عوام‌فریبانه شرکت کرده‌اند و متاسفانه گویی هیچ حد و حدودی را برای قول‌های غیرعلمی و غیرعملی خود قائل نیستند.
 
رهبر معظم انقلاب وعده‌های بدون پشتوانه را «غیرجایز، گناه و به ضرر کشور» خواندند و از نامزدها خواستند «فقط وعده‌هایی بدهید که اهل فن آنها را تأیید می‌کنند»؛ ایشان همچنین از کاندیداها خواستند که در صورت پیروزی، خود را به این موارد متعهد بدانند:
 
_ عدالت اجتماعی
_ کاهش فاصله فقیر و غنی
_ مبارزه بدون ملاحظه با فساد
_ تقویت تولید داخلی
_ مبارزه با قاچاق و واردات بی‌رویه
_ مبارزه با افرادی که با پر کردن جیب خود از طریق واردات کمر تولید داخلی را می‌شکنند
 
ایشان همچنین تاکید کردند، کاندیداها «صراحتاً» درباره این موضوع‌ها، موضع بگیرند تا اگر بعد از انتخاب، عمل نکردند، «دستگاه‌های نظارتی بتوانند از آنها سؤال و مؤاخذه کنند».
 
به نظر می‌رسد مخاطب این بخش از سخنان رهبری نه تنها کاندیداها، بلکه مردم و رسانه‌ها نیز هستند تا در فردای پیروزی هر فردی، از مطالبه و مواخذه آنها غفلت نکنند. به این ترتیب هر نامزدی مراقبت خواهد کرد شعارها و وعده‌هایی را مطرح کند که امکان تحقق آنها را داشته و پاسخگوی قول‌های قبلی خود باشد.
 
جبران جفا به افراد

رهبر معظم انقلاب در پایان سخنان‌شان، به یک تذکر دینی و انسانی درباره مسائل پیش‌آمده در جریان عدم احراز صلاحیت برخی ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات نیز اشاره کردند و با اشاره به ظلم و جفا به برخی نامزدها یا خانواده‌هایشان خواستار جبران آن شدند.

اینکه شورای نگهبان که مخاطب اصلی این بحث است، چگونه باید جبران کند، برعهده سازوکارهای قانونی و حقوقی است اما نمی‌توان از یک قسمت بسیار حساس دیگر این «دستور رهبری» غافل ماند و آن تقبیح «گزارش‌های غلط و خلاف»ی بود که به شورای نگهبان یا نهادهای مسئول داده شده بود. افکارعمومی منتظرند تا «مطالبه رهبری از دستگاه‌های مسئول» هرچه سریعتر جبران شود.


 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 14 خرداد1400، کدخبر: ، www.plus.irna.ir،84355197

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین