پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۲۸۶
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۸
همه حاشیه‌ها بر سر «تهاتر» از این توییت سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شروع شد تا اینکه بگوید برای صادارت و واردات به‌غرب نیازی نیست و تنها ارتباط با کشور‌های شرقی به ویژه چین که غول اقتصادی جهان محسوب می‌شود کافی است.
شعارسال:سعید جلیلی در توئیتی نوشت:شما امروز می‌دانید توانمندی‌های ما چیست؟ ما امروز در همین شرایط تحریم در برخی عرصه‌های هایتک صادرات داریم. همین کشور‌های اروپایی که شما را تحریم کردند، چون کشور چنین توانمندی دارند حاضرند از شما کالای هایتک وارد کنند، بعد برخی می‌گویند ما پوست بز تهاتر کنیم؟!
 
طعنه هواداران پرسپولیس به جلیلی،خواهشمندیم با «تهاتر» پول ما را زنده کنید

ولی این پایان کار نبود، زیرا علی لاریجانی که قبل از شروع کارزار انتخابات از جمله گزینه‌های مطرح این دوره از رقابت‌ها محسوب می‎شد در حساب شخصی خود به جلیلی چنین جوابی داد:

اگر شما توانستید یک ماه زندگی شخصی خود را با تهاتر اداره کنید، نسخه آن را برای کشور هم بپیچید. برخی مواضع خطرناک را آنچنان با اعتماد به نفس بیان می‌کنید که هر انسان عاقلی متعجب می‌شود. مملکت داری با تهاتر پوست بره و بز محال است آقا ... محال! برگشتن به ۳ هزار سال پیش که افتخار ندارد.
 
طعنه هواداران پرسپولیس به جلیلی،خواهشمندیم با «تهاتر» پول ما را زنده کنید
«تهاتر» که یکی از شعار‌های انتخاباتی سعید جلیلی است و هواداران او مدعی هستند که «تبادل کالا به کالا» در وضعیت تحریم یکی از ابتکارات او بوده است، ولی اگر بر روی کاغذ نگاه کنیم می‌بینیم اگر چه این شعار می‌تواند تا حدودی برخی نیاز‌های ایران در وضعیت تحریم را تامین کند، ولی این موضوع تنها در مورد مبادلالت کالا به کالا یا همان تهاتر با کشوری مانند چین شدنی است، چون سایر کشور‌ها که برای ارتباط مالی خود نیاز به خرج کردن دلار دارند نمی‌توانند بدون نیاز به آمریکا با جهان ارتباط داشته باشند، چون سرانجام به سد تحریم‌های آمریکا برخورد خواهند کرد.

حالا کاربران فضای مجازی به صورت غیر مستقیم، تهاتر، شعار انتخاباتی سعید جلیلی را به سخره گرفته‌اند و به زبان طنز می‌گویند حالا سعید جلیلی تهاهر را راهی برای برون رفت و بی‌تاثیر کردن تحریم‌های آمریکا می‌داند از او خواهش می‌کنیم تا جایزه نایب قهرمانی تیم فوتبال پرسپولیس که AFC به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند این مبلغ را به حساب قرمز‌ها واریز کند، زنده کند.

پرسپولیس تهران به‌دلیل مشکلاتی مانند بدهی سنگین به «گابریل کالدرون، سرمربی سابق آرژانتینی‌اش» و «خواکین گیل آروندو، مربی اسپانیایی» که همراه کالدرون به ایران آمده بود از جمله اصلی‌ترین چالش‌هایی است که پرسپولیسی‌ها برای دریافت پاداش آسیایی خود از متولی فوتبال آسیا درخواست کردند تا سریع‌تر راهکاری برای انتقال این پول به‌حساب باشگاه معرفی کند، ولی کنفدراسیون فوتبال آسیا این درخواست پرسپولیس را رد کرد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا بار دیگر اعلام می‌کند که ایران تحت تحریم‌های آمریکا است و آن‌ها نمی‌توانند این پاداش را به باشگاه تهرانی بدهند و حتی در اختیار شخص ثالثی که با باشگاه پرسپولیس یا کشور ایران در ارتباط باشد، قرار دهند.

این در شرایطی است که پرسپولیس با یک بحران اقتصادی درباره بدهی‌های گذشته روبه‌رو است و انتقال این پاداش می‌توانست بخش عمده‌ای از این مشکلات را حل کند. با این شرایط هواداران پرسپولیس در انتظار اتفاق جدیدی در روند مذاکرات برجامی هستند تا به پاداش خود دست پیدا کنند و مشکلات‌شان بر طرف شود. لازم به‌ذکر است که جایزه پرسپولیس که به مقام نایب قهرمانی باشگاه‌های آسیا رسیده بود نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان است که می‌تواند بسیاری از مشکلات مالی این باشگاه را برطرف کند. به نظر می‌آید تا همین‌جای کار مشخص شده است که برنامه سعید جلیلی برای ارتباط اقتصادی با سایر کشور‌ها و نهاد‌های جهانی طرحی شکست خورده است.

شاید ده سال دیگر!

پیش از این هم فریدون مجلسی، تحلیلگر مسایل بین‌الملل در پاسخ به این سوال  که از نظر بین‌المللی تیم پرسپولیس چگونه می‌تواند جایزه نقدی خود را که اکنون AFC از پرداختش جلوگیری می‌کند را به دست بیاورد، می‌گوید: «اگر طلب‌کاران تیم فوتبال پرسپولیس از طریق این پول مبلغ‌های خود را دریافت نکنند این جایزه در جای خود باقی خواهد ماند و باتوجه به این موضوع باید سوال‌تان را این‌گونه بپرسید که پرسپولیس چه زمانی این جایزه را دریافت می‌کند. به‌نظر من باید ۱۰ سال صبر کنند تا سیاست خارجه ایران تغییر کند و روابط با سایر کشور‌ها به روال عادی خود دست پیدا کند، چون به‌نظر نمی‌آید که در مذاکرات وین نتیجه‌ای به دست بیاید.»

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فراز، تاریخ انتشار ۲۰ خرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۴۳۱۲۹، www.farazdaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین