شعارسال : قراردادهایی که کمتر از قیمت تمام شده آسفالت بین شهرداری و پیمانکاران منعقد میشود نقاط ابهام برانگیزی دارد چراکه هر دو طرف از انعقاد این قراردادها رضایت دارند.
از چند سال گذشته همدان به نام شهر "چاله چوله" بین شهروندان شهرت یافته که مصداقهای آن را میتوان در کوچه پسکوچهها و خیابانهای اصلی شهر تاریخی همدان پیدا کرد.
در سالهای گذشته وضعیت آسفالت معابر و خیابانهای اصلی همدان نامطلوب بوده و حتی خود مدیران ارشد وقت همچون آزاد استاندار سابق همدان نیز از این موضوع گلایههای بسیاری داشت و این امر نشان میداد که مردم همدان نیز دل خوشی از وضعیت آسفالت در همدان ندارند.
نارضایتی مردم از آسفالت شهر به صورت خودجوش در تاکسیها بروز کرده و رانندگان تاکسی نیز از این موضوع برای درد و دل با مسافران استفاده میکنند و در این بین چند سخن سنگین نیز حواله مدیران شهری میشود.
وضعیت آسفالت خیابانها از سال گذشته روند رو به بهبودی را طی کرده ولی عمر پایین آسفالت و کیفیت نامطلوب از مواردی است که بارها مورد اعتراض مردم قرار گرفته است.
عدم هماهنگی بین دستگاههای خدمات رسان و شهرداری همدان سبب شده تا عمر آسفالت در همدان کاهش یابد، به طوری که شهرداری ابتدا منطقهای را آسفالت کرده و سپس دستگاههای دیگر همچون شرکت آب و فاضلاب، گاز و مخابرات اقدام به حفاری و کندهکاری در این مناطق میکنند.
یکی از رانندگان تاکسی خط تختی-اعتمادیه وقتی فهمید میخواهم گزارشی درباره وضعیت آسفالت معابر و خیابانها بنویسم ابتدا خندهای کرد و گفت: مشکلات آسفالت همدان به گونهای نیست که کسی متوجه آن نباشد بلکه همت مسئولان را برای اجرای درست آسفالت میطلبد.
روحی با اشاره به اینکه خوشبختانه وضعیت آسفالت معابر و خیابانهای همدان نسبت به سالهای گذشته
مقداری بهبود یافته است، بیان کرد: اما هنوز وضعیت آسفالت خیابانهای همدان مطلوب نیست و انتظار بیشتر از این اقدامات است.
وی با بیان اینکه رانندگان تاکسی بیشتر از هر قشری مشکلات آسفالت در همدان را میدانند، گفت: البته وضعیت آسفالت همدان سبب رونق کار تعمیرکاران جلوبندی در همدان شده چراکه آنقدر خودروها در چاله میافتند که هر ماه باید به تعمیرگاه مراجعه کنیم.
این راننده تاکسی عنوان کرد: خوشبختانه چندین سال است که در این خط فعالیت میکنم و به طور دقیق با چالههای آن آشنا هستم ولی اگر رانندهای به این مسیر آشنا نباشد و در شب وارد خیابانهای منتهی به اعتمادیه شود به طور قطع با مشکل مواجه میشود.
یکی دیگر از شهروندان که در تاکسی نشسته بود نیز زمینه را برای گلایه مهیا دید و گفت: درست است که خرابی آسفالت خسارتهایی را برای رانندگان تاکسی و خودروهای شخصی وارد میکند ولی عابران پیاده نیز به نوعی دیگر از این موضوع رنج میبرند.
وی افزود: زمانی که شاهد بارش باران در شهر همدان هستیم باید مراقب باشیم که آبهای جمع شده در چالههای خیابانها توسط خودروها روی ما پاشیده نشود.
این شهروند با بیان اینکه بلوار آیتاله نجفی یکی از مسیر پر رفت و آمد بنده است، اظهار داشت: آسفالت این بلوار سال گذشته به سبب عبور خودروهای سنگین، وضعیت بسیار نامطلوبی داشت که امسال شهرداری این مسیر را آسفالت کرده و شرایط بهبود یافت.
راننده اتوبوس خط میدان امام(ره)-میدان امام حسن(ع) فرد دیگری بود که از وضعیت آسفالت این مسیر دل خوشی نداشت.
این راننده با بیان اینکه از میدان امام حسین(ع) تا میدان امام حسن(ع) مسیر با خرابی بسیاری مواجه است، گفت: خرابی آسفالت در این مسیر استهلاک خودرو بویژه اتوبوسها را به دنبال دارد که تعمیرات نیز نیازمند هزینههای بالاست.
*کیفیت آسفالت معابر همدان مورد رضایت مردم و شورای شهر نیست
عضو شورای شهر همدان اظهار داشت: قراردادهای آسفالت با 70 درصد قیمت آسفالت تولید شده بین شهرداری و پیمانکاران منعقد میشود که رضایت هر دو طرف جای تعجب دارد.
رضا میرزایی افزود: برای اجرای آسفالت، پیمانی بین پیمانکار و شهرداری منعقد میشود که با 70 درصد قیمت تولید این پیمان بسته شده است و پیمانکار و شهرداری از این موضوع راضی هستند و این نشان میدهد از کیفیت کاهش داده میشود.
علی رحیمی فر افزود: کاهش طول عمر آسفالت در شهر همدان و از بین رفتن آن به عوامل مختلفی از جمله ایراد در اجرای روسازی و سوءمدیریت در اجرای آسفالت در معابر مربوط میشود.
*آسفالت همدان 15 سال عمر دارد
شهردار همدان نیز عمر آسفالت در همدان را بین 10 تا 15 سال اعلام کرد و گفت: امسال 35 میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت معابر همدان در نظر گرفته شده است.
شهردار همدان با اعلام اینکه این اقدام میتواند سبب افزایش طول عمر آسفالت شود، بیان کرد: سال گذشته 120 هزار تن آسفالت در سطح معابر شهر همدان اجرایی شده که متأسفانه ناهماهنگیها بین دستگاههای خدمات رسان و شهرداری سبب تخریب آسفالت برخی از مناطق شده است.
رسولی با بیان اینکه هزینه هر تن آسفالت براساس قیمت مصوب 117 هزار تومان به ازای هر تن است، اظهار داشت: سازمان عمران شهرداری همدان به سبب ذخیرهسازی مناسب قیر، اجرای پروژههای آسفالت شهرداری را در دست داشت.
وی از اجرای امسال 120 هزار تن آسفالت با اعتبار افزون بر 35 میلیارد تومان در سطح معابر شهر همدان خبر داد و گفت: اگر تخریبی در آسفالت ایجاد شده وارد نشود، آسفالت در همدان بین 10 تا 15 سال عمر میکند.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت همدان پرس ، تاریخ انتشار یکشنبه 03 آبان 1394 ، کد مطلب : 173 : www.hamedanpress.ir