پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۳۴۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن گفت: تغییر کابینه صهیونیست‌ها ممکن است تا اندازه‌ای در برابر ایران تغییراتی ایجاد کند.

شعار سال : احمد دستمالچیان سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن و کارشناس مسائل منطقه ، درباره کنار رفتن نتانیاهو از قدرت، گفت: رژیم صهیونیستی دچار تناقضات زیادی است که از گذشته گریبانگیرش بوده و اخیرا تشدید شده است. تنش‌های قومیتی و سیاسی اش زیاد شده است در نتیجه بعد از چند دوره انتخابات کابینه جدید با اختلاف یک رای نتانیاهو را کنار گذاشت و نفتالی بنت روی کار آمده است. با توجه به آرای شکننده بنت در کابینه معلوم است که دولت وی شکننده است و ممکن است ائتلاف‌ها به زودی فرو بریزد. با توجه به تضاد‌های درونی و تنش‌های داخلی رژیم بیش از گذشته رژیم صهیونیستی در بحران فرو خواهد رفت.

وی افزود: کابینه جدید بسیار شکننده و ناپایدار است و بعید است که بتواند مدتی طولانی در برابر بحران متعدد سیاسی و اجتماعی گریبانگیر رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین دوام بیاورد. آمریکایی‌ها فشار زیادی به کابینه جدید برای از سرگیری مذاکرات وارد خواهند کرد و در صورت اجتناب گروه‌های راست‌گرای صهیونیستی، بار دیگر شاهد برگزاری انتخابات پنجم، این‌بار با محوریت از سرگیری مذاکرات اسرائیلی-فلسطینی است.

کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: سال‌های درازی است که رژیم صهیونیستی دست به گریبان نزاع‌ها و تنش‌های درونی خودش است و بحران‌ها تنش‌های سیاسی عمیقی جامعه رژیم صهیونیستی را فراگرفته است. اعم از اختلافات سیاسی و اجتماعی مردم هم از این سیاست ناراضی هستند و خلاف عرف معمول در پایتخت رژیم صهیونیستی به دلیل اختلافات گسترده‌ای که است، تظاهرات راه افتاده است.

برای نخستین‌بار کشور‌های غربی حمایت شدیدی از رژیم صهیونیستی انجام ندادند

دستمالچیان ادامه داد: در پی انتخابات دو سال گذشته گروه‌های سیاسی این رژیم از تشکیل یک کابینه باز ماندند و امروز هم که کابینه جدید تشکیل شده، شاهد یک کابینه ائتلاف ضعیف است که تنها با اختلاف یک رای پیروز شد. طبیعی است که این کابینه، کابینه پایدار و مستحکمی نیست. هر آن ممکن است ائتلاف موسوم به تغییر حاکم در این رژیم از هم فروبپاشد، به ویژه اینکه یکی از ستون‌های این ائتلاف، حزب افراط‌گرای یمیناست که رهبر آن نفتالی بنت به سیاست‌های افراطی، بدعهدی و ستیزه‌جویی با دیگر سیاستمداران مشهور است.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: در عین حال شرایط منطقه و جهان به رژیم صهیونیستی اجازه نمی‌دهد که اقدامات تندی انجام دهد که بتواند بر سر حکومت باقی بماند و بهانه جنگ را برای ابقای خودش بیاورد. همان‌طور که در جنگ اخیر غزه شاهد بودیم، برای نخستین‌بار کشور‌های غربی حمایت شدیدی از رژیم صهیونیستی انجام ندادند و برای نخستین‌بار شاهد بودیم که افکار عمومی غرب به‌شدت علیه رفتار رژیم صهیونیستی برانگیخته و به دولت‌ها فشار آوردند که نباید از سیاست‌های وحشیانه حمایت شود.

وی افزود: برای نخستین‌بار در بسیاری از کشور‌هایی که دولت‌های حامی رژیم صهیونیستی در آن حاکم هستند، شهروندان و نمایندگان پارلمان‌ها از نمایندگان خودشان مطالبه کردند که چرا پول و مالیات‌های شهروندان باید صرف حمایت تسلیحاتی و سیاسی از رژیم صهیونیستی شود. به دلیل همین اعتراضات و انتقادات در کشور‌های مختلف، جامعه جهانی اجازه اقدامات خشن و تند را به رژیم صهیونیستی نمی‌دهد. به این دلیل که کابینه جدید هم یک کابینه ستیزه‌جو، افراطی و تندرو است در یک تناقض رفتاری گیر خواهد کرد و مشکلات عدیده‌ای در آینده مقابل آن قرار دارد.

سیاست بایدن در برابر صهیونیست‌ها خلاف سیاست دولت پیشین  آمریکاست

سفیر پیشین ایران در لبنان با اشاره به همراه نبودن دولت بایدن با نتانیاهو گفت: دولت جو بایدن در آمریکا بسیار به رژیم صهیونیستی فشار می‌آورد که این رژیم بار دیگر به مذاکرات فلسطینی-اسراییلی بازگردند. این سیاست درست خلاف سیاست دولت پیشین ایالات متحده آمریکاست که کاملا خواهان فشار به فلسطینیان برای پذیرش خواسته‌های یک‌جانبه اشغالگران صهیونیستی بود. دولت جدید واشنگتن معتقد است که هر اندازه حرکت‌های افراطی در منطقه دامن زده شود به ضرر منافع آمریکا و متحدانش خواهد بود. شرایط نشان می‌دهد که آینده مبهمی در انتظار این رژیم است و رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری بدون اینکه ابتکاری داشته باشد، فرو خواهد رفت.

وی با اشاره جنگ ۱۲ روزه غزه، تصریح کرد: انتفاضه اخیر فلسطینیان - علاوه بر برتری نظامی و تاکتیک‌های نوین مقاومتی که از خود نشان داد - دو ویژگی بسیار ممتاز داشت که کمتر در خیزش‌های پیشین فلسطینی نمود داشت. در انتقاضه اخیر، اعراب ساکن مناطق اشغالی ۱۹۴۸ که در رسانه‌های غربی از آن‌ها عرب- اسراییلی یاد می‌شود، آوارگان ساکن اردوگاه‌های کشور‌های پیرامون سرزمین‌های فلسطینی، ساکنان کرانه باختری رود اردن و شهروندان نوار غزه، اتحاد بی‌سابقه‌ای را میان خود نشان دادند. این اتحاد نشان می‌دهد که یک بیداری و هوشیاری فراگیر در میان فلسطینیان، حتی در میان آنان که دهه‌هاست تحت حاکمیت اسراییل و در جوامع مشترک با آنان زندگی می‌کنند و نوعی همبستگی عاطفی و احساسی فراگیر برای احیای آرمان فلسطین ایجاد شده است

دستمالچیان با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های خیزش اخیر فلسطینی‌ها، حمایت گسترده و اعتراض افکار عمومی در غرب نسبت به صهیونیست بود، اظهار کرد: سابقه نداشت که مردم در اروپا و آمریکا به این شکل گسترده به خیابان‌ها بریزند و در راستای حمایت از مظلومیت فلسطینیان و اظهار نفرت از عملکرد صهیونیست وارد عمل شوند. در بسیاری از کشور‌های اروپایی و غربی شاهد بودیم که قشر بزرگی از جامعه و نمایندگان پارلمان حاکمان کشورهای‌شان را به دلیل حمایت‌های بی‌دریغ از جنایات صهیونیست مورد عتاب و خطاب قرار دادند. در بسیاری از این کشورها، حاکمان برای اینکه بار دیگر بتوانند در مقام‌های خود انتخاب شوند باید افکار عمومی را راضی نگه دارند و به این اعتراض‌ها و انتقاد‌ها توجه کنند و این مسئله باعث خواهد شد که تکیه رژیم صهیونیستی به حمایت‌های بی‌دریغ برخی از این کشور‌ها از گذشته کمتر خواهد شد.

تحولات صهیونیست‌ها موجب تغییر سیاست آنها در برابر ایران می‌شود

سفیر پیشین ایران در لبنان با اشاره به اینکه تحول جدید در دولت‌ها در سیاست و رویکرد صهیونیست در قبال ایران تغییری ایجاد می‌کند، تصریح کرد: تغییر کابینه ممکن است تا اندازه‌ای در تلورانس تغییراتی ایجاد کند، اما حقیقت این است که جمهوری اسلامی ایران به شکل بنیادین، صهیونیست را یک رژیم جعلی، متجاوز و اشغالگر می‌داند. به همین دلیل هم رژیم صهیونیستی دشمن اصلی خود را ایران می‌داند و اطمینان دارد که ایران در عرصه مبارزه با این رژیم کاملا جدی است.

دستمالچیان اضافه کرد: رویکرد ایران صحیح است و باید همین‌گونه باقی بماند، چراکه رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین یک رژیم اشغالگر است و هر کدام از نظام‌های اسلامی اصیل در منطقه را به نابودی کشید. فراموش نکنیم که بعد از انقلاب اسلامی ایران، با قلدری به لبنان حمله کرد و رژیم دست‌نشانده تشکیل داد، برنامه بعدی آن‌ها هجمه به سوریه و اشغال این کشور بود، علاقه‌مند بودند که به عراق برسند و با تصرف عراق دست‌های تجاوزکار خودشان را به چاه‌های نفت خلیج فارس برسانند.

مسئله ایران و رژیم صهیونیستی با تغییر دولت‌ها و کابینه‌ها از دستور کار دو طرف خارج نمی‌شود

وی افزود: اگر ایران با رژیم صهیونیستی مبارزه می‌کند به دلیل کمربند امنیتی است که از شرارت‌های این رژیم شرور و تجاوزکار در امان باشد. به نظر نمی‌رسد که مسئله ایران و رژیم صهیونیستی از دستور کار دو طرف با تغییر دولت‌ها و کابینه‌ها خارج شود. هر چند ممکن است با شدت و ضعف‌هایی مواجه شود که بستگی به عوامل زیادی دارد و مستلزم بحث‌های مفصل در موقعیت‌های دیگر است.

«نفتالی بنت» یک‌شنبه ۲۳ خرداد رای اعتماد کنست (پارلمان  رژیم صهیونیستی) را کسب و سوگند نخست‌وزیری این رژیم را یاد کرد. نتانیاهو نیز بعد از ۱۲ سال از قدرت برکنار شد.

 

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 29 خرداد 1400 ، کد خبر :7790003 ، yjc.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین