پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۵۲۳
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
مجله اسپکتاتور استرالیا در گزارشی نوشت: بیانیه نشست سران ناتو در این هفته همانطور که انتظار می‌رفت، پر از اشارات درباره تهدید‌های رو به رشد روسیه و چالش‌های چین است. فقط این خبر که «۲۴ متحد بیش از ۲۰ درصد از هزینه‌های دفاعی خود را صرف سلاح‌های سنگین می‌کنند» خوشحال کننده است و از آنجا که برای ۷ عضو اروپایی ناتو «سلاح سنگین» اصلی - جنگنده F-۳۵ است، این خبر خوبی برای لاکهید است.
شعار سال: انگلیس، ایتالیا، نروژ، بلژیک، هلند، لهستان و دانمارک در مجموع ۲۹۷ فروند هواپیمای F-۳۵ به مبلغ ۳۵.۴ میلیارد دلار سفارش داده اند و در حالی که هواپیما‌ها در ترکیب نیروی هوایی آن‌ها قرار می‌گیرند، میلیارد‌ها دلار برای سرویس فنی و نگهداری آن‌ها هزینه می‌شود و در ضمن بخش اصلی آن در جیب لاکهید قرار خواهد گرفت.

اما این هواپیما حتی در آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی پنتاگون - دارپا، گواهینامه دریافت نکرد. حداقل ۸۷۱ نقص رفع نشده در آن کشف شد که ۱۰ مورد از آن‌ها با مرگ و سایر پیامد‌های نامطلوب همراه است.

«دان گریزر» کارشناس پروژه نظارت بر دولت واشنگتن اذعان کرد: «این هواپیما خوب نیست.».

اما «کریستوفر میلر» آخرین وزیر دفاع در دولت ترامپ گفت: «ما یک هیولا ایجاد کردیم. این یک قطعه ... است.»

دقیقاً چه چیزی... او مشخص نکرد، اما به خودی خود معلوم است که چه چیز می‌باشد.
 
خرید جنگنده جدید

در طی آزمایشات مشخص شد که توپ آن هدف را چند بار از دست داده است و خود جنگنده نمی‌تواند در فاصله ۴۰ کیلومتری از هوای نامناسب یا حتی با باد جانبی مقابله کند. این جنگنده آنقدر پیچیده و غیر قابل اعتماد است که به طور متوسط ​​هر سه روز یک بار پرواز می‌کند، که مانعی برای آموزش خلبانی و همچنین مانعی جدی در میدان جنگ است.

حال باید پرسید خرید جنگنده جدید برای مشتری، چه تهدیدات و پیامد‌هایی به همراه دارد؟ هر F-۳۵ خریداری شده قدرت نیروی هوایی را تضعیف می‌کند که بدون این هم بر اثر اپیدمی کرونا ضرر دیده است. به عنوان مثال، دانمارک قرارداد تحویل ۲۷ هواپیمای F-۳۵ را امضا کرده است. وقتی هزینه‌های عملیاتی در طول بهره برداری به قیمت خرید اضافه شود، هزینه این هواپیما‌ها برای دانمارکی‌ها ۱۳ میلیارد دلار تمام می‌شود. این دو و نیم برابر بودجه دفاعی سالانه کشور کوچک آن‌ها است.

برای ایتالیایی ها، یک دسته ۹۰ فروند هواپیما یک بار طاقت فرسا است. طبق گزارش روزنامه «استامپا»، شرکت لاکهید تحویل این جنگنده‌ها را به طور موقت در سال ۲۰۱۸ به حالت تعلیق درآورد، زیرا ایتالیا ۵۰۰ میلیون یورو (۶۰۶ میلیون دلار) برای هواپیما‌های قبلاً تحویل شده بدهکار بود؛ و انگلیسی‌ها در وضعیت «شریک سطح اول آمریکا»، در حال تشکیل کل بودجه و برنامه‌های استراتژیک نیروی دریایی خود بدور F-۳۵ هستند، زیرا دو ناو هواپیمابر اصلی نیروی دریایی سلطنتی قادر به حمل هیچ چیز دیگری نیستند. با این حال، این برنامه سال‌ها به تأخیر افتاده است و ناو هواپیمابر «کوئین الیزابت» بدون تعداد مورد نیاز F-۳۵ برای مقابله با چالش چین رفت و مجبور شد به نیرو‌های اجاره شده از نیروی تفنگداران دریایی آمریکا بسنده کند. تنها ترک‌ها خوش شانس بودند که واشنگتن آن‌ها را از برنامه F-۳۵ به دلیل جسارت شان برای خرید سیستم دفاع هوایی S-۴۰۰ روسی بیرون کرد.

علی رغم شواهد قریب به اتفاق (که حتی پنتاگون و کنگره هم اکنون به آن اعتراف می‌کنند) مبنی بر فاجعه بودن برنامه F-۳۵، دشوار است که ما گوش به فرمان بودن امرای ارتش‌های اروپا در این مورد را توضیح دهیم. حدود یک نسل پیش، شواهد غیرقابل انکاری مبنی بر فروختن جنگنده دیگر لاکهید یعنی F-۱۰۴ کشنده (برای خلبانان) از طریق رشوه‌های عظیم به نیروی هوایی ناتو برملا شد. البته اکنون اصولاً چنین معاملات ناشایستی غیرممکن است، بنابراین دلایل این اتفاقات را باید در جای دیگری جستجو کرد. اما حداقل ولادیمیر پوتین می‌تواند آرام بخوابد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از جماران نیوز، تاریخ انتشار: ۳۰خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: jamaran.news،۱۵۱۳۸۸۸
اخبار مرتبط
برچسب ها: پژوهش ، آژانس ، روسیه ، سلاح ، چین
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین