پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۰۱۰
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: افزایش کشفیات موجب شده که ورود و ترانزیت مواد مخدر به کشور اعم از توزیع داخلی، ۲۰ درصد کاهش یابد.
شعار سال: اسکندر مومنی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین برآوردها، میانگین سن اعتیاد در کشورمان حدود ۲۴ سال و چند ماه است، افزود: مفهوم سن اعتیاد، میانگین مجموع معتادان است و ممکن است افرادی در سن پایین‌تر آغاز کرده باشند.

او ادامه داد: بر اساس روند کشور، تنها در دهه ۶۰ کاهش شیوع مصرف و پایین نیامدن سن اعتیاد را داشتیم، اما دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ افزایش رشد شیوع مصرف مواد مخدر را داشتیم.

آقای مومنی افزود: بعضی از کشور‌ها به ویژه کشور‌هایی که برخی از انواع مواد مخدر را قانونی کردند، افزایش شگرفی در تعداد معتادان داشتند.

او اضافه کرد: سازمان ملل گزارشی را در سال ۲۰۱۹ ارائه و از کشور‌هایی که برخی از مواد مخدر از جمله ”ماری جوآنا“، ”حشیش“ و ”گُل“ را آزاد کردند، انتقاد و اعلام کرد در این کشورها، تولید، مصرف و قاچاق مواد مخدر بیشتر شده و به ۱۰ تا ۱۲ درصد جمعیت فعال هم رسیده است.

بیش از ۷۰ درصد معتادان متجاهر ساماندهی شده اند

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ساماندهی قابل توجهی نسبت به معتادان متجاهر انجام شد و تعداد آن‌ها کاهش داشته است، گفت: بیش از ۷۰ درصد آن‌ها ساماندهی شده اند.

آقای اسکندر مومنی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: در نیمه نخست سال ۱۳۹۷، حداکثر ظرفیتی که در تهران برای ساماندهی معتادان متجاهر داشتیم ۴ هزار و ۲۰۰ نفر بود، اما اکنون این رقم با اردوگاه‌هایی که راه اندازی شد به حدود ۱۶ هزار نفر رسیده است.

آقای مومنی با بیان اینکه سازمان زندان ها، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی در حال نگهداری این معتادان هستند، اضافه کرد: در مناطق ”شوش“ و ”هرندی“ تهران حدود ۶ هزار نفر معتاد متجاهر، جمع آوری و ساماندهی شدند.

او افزود: ۲ مرکز برای زنان و یک مرکز برای معتادن مبتلا به بیماری‌هایی مانند HIV یا دارای زخم‌های باز راه اندازی شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در کشور حدود ۱۵ اردوگاه نگهداری و درمان معتادان راه اندازی کردیم که تعدادی از این‌ها در تهران است.
 
لایحه قضایی درباره اصلاح قانون مربوط به مبارزه با مواد مخدر تدوین شده است

آقای مومنی افزود: اگر قانون روزآمد شود می‌توانیم در یک برنامه ۳ تا ۴ ساله، به صورت کاملاً محسوس، هم شیوع اعتیاد را کم کنیم و هم جلوه‌های بیرونی آن از بین برود.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه کاملاً رو به جلو هستیم، اضافه کرد: با کار کارشناسی انجام شده، لایحه قضایی درباره اصلاح قانون مربوط به مبارزه با مواد مخدر تدوین شده است که به زودی به هیئت دولت ارسال می‌شود.

آقای مومنی گفت: افزایش کشفیات موجب شده که ورود و ترانزیت مواد مخدر به کشور اعم از توزیع داخلی، ۲۰ درصد کاهش یابد.

او افزود: میزان تولید مواد مخدر در افغانستان در مقایسه با پیش از ورود آمریکا در سال ۲۰۰۰، حدود ۴۵ تا ۵۰ برابر افزایش یافته است، اما در ۲ تا ۳ سال اخیر به ویژه که پارسال ۱۲۰۰ تن کشف داشتیم، افزایش نداشته و مقداری هم به علت خشکسالی کاهش داشته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: میانگین اعتیاد در دانش آموزان، ۲ و یک دهم درصد است که روند رشد آن متوقف شده است.
 
نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در دانشجویان، حدود ۴ درصد است

آقای مومنی افزود: طرح «یاری گران زندگی» که با همکاری آموزش و پرورش اجراء شده در این توقف، موثر بوده است.

او اضافه کرد: اکنون در حدود ۴۰ هزار مدرسه از ۱۰۰ هزار مدرسه، تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند و حتی در این شرایط کرونایی از بستر نرم افزار «شاد» استفاده کردیم و حدود ۸ و نیم میلیون دانش آموز تحت پوشش این طرح قرار گرفتند. نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در دانشجویان، حدود ۴ درصد است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: حدود ۸۰ درصد کشفیات مواد مخدر در کشور، «تریاک»؛ حدود ۱۰ درصد از خانواده «حشیش» و «گُل» و حدود ۲ درصد «هروئین» و ۲ درصد «شیشه» است.

آقای مومنی افزود: ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر یعنی حدود ۶ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر، زنان هستند در حالی که بر اساس آمار سازمان ملل، در افغانستان حدود یک میلیون نفر از زنان، معتاد هستند.

وی با اشاره به اینکه در جهان حدود ۸۰۰ نوع مواد مخدر صنعتی و روانگران وجود دارد، اضافه کرد: در مجموع حدود ۹۰ درصد مصرف مواد مخدر در کشورمان، سنتی است.

آقای مومنی گفت: تاکنون حدود ۶ درصد از ۱۶ هزار معتاد جمع آوری شده در مراکز به کرونا مبتلا شدند و از میان این مبتلایان، مرگ و میر هم داشتیم که این نشان می‌دهد باور کرونا نگرفتن معتادان، نادرست است و این تبلیغات، فریب قاچاقچیان برای افزایش مصرف مواد مخدر است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: یکی از مشکلات در حوزه درمان معتادان این است که متاسفانه بیش از ۸۰ درصد معتادانی که درمان می‌شوند دوباره به چرخه مصرف اعتیاد بر می‌گردند.

آقای مومنی با تاکید بر اینکه باید ۴ مولفه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی را با هم پیش ببریم، افزود: بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد دارو‌هایی که برای ترک اعتیاد استفاده می‌شود مانند «متادن» ۱۰۰ درصد، مواد مخدری هستند.

وی ادامه داد: داروی جدید ایرانی ترک اعتیاد با نام ”بوپرنورفین“ حدود ۲۰ درصد ترکیبش، مواد مخدر است و ۸۰ درصد دیگر، دارو‌هایی هستند که اشتیاق برای مصرف دوباره را کاهش می‌دهند.

آقای مومنی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۱۴ هزار میلیارد تومان به بنیان اقتصادی قاچاقچیان ضربه وارد کردیم، افزود: کمیته ملی شناسایی اموال قاچاقچیان را با قوانین موجود و با مسئولیت قوه قضائیه راه اندازی کردیم.

وی اضافه کرد: ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، هشتاد درصد و در مقایسه با سال ۹۴، هفتصد درصد افزایش داشته است.
 
تعداد بازدید : 5
 
تعداد بازدید : 5
 
تعداد بازدید : 5


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صدا و سیما، تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۱۵۳۰۵۶، www.iribnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین