پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۵۰۵۲۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۵
سازمان بین‌المللی انرژی ضمن ترسیم دورنمای ۱۰۰ دلاری قیمت هر بشکه نفت خام هشدار داد که جهش بهای طلای سیاه می‌تواند سرعت بهبود اوضاع اقتصادی کشور‌های در حال توسعه و اقتصاد‌های نوظهور را کاهش دهد.
شعار سال: خبرگزاری فرانسه امروز به نقل از سازمان بین‌المللی انرژی نوشت که با افزایش نرخ واکسیناسیون و بهبود اوضاع اقتصادی، تقاضای نفت در ماه ژوئن افزایش یافت و مادامی که کشور‌های صادرکننده نفت به توافقی برای افزایش میزان صادرات دست نیابند، بهای نفت خام متغیر خواهند بود.

به گفته این سازمان، تقاضا رو به رشد بوده و در ماه میلادی پیش ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه دیگر افزایش داشت که بیش از یک سوم افت تقاضای سال گذشته میلادی است.

سازمان بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که تقاضای نفت در سه‌ماهه تابستان ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد که بیش از دو برابر افزایش فصلی ثبت شده در بازه زمانی مشابه از سال ۲۰۱۹ تاکنون است که نتیجه کاهش محدودیت‌های کرونایی و افزایش واکسیناسیون است.

قرارداد‌های عمده بین‌المللی نفت حدود ۷۵ دلار در هر بشکه منعقد می‌شود و گر چه برخی از تحلیلگران افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه را ممکن می‌دانند، با این حال این احتمال نیز وجود دارد که توافق اوپک پلاس شکست خورده و تولیدکنندگان برای دستیابی به سهم بازار بیشتر، تولید خود را افزایش دهند. چنین وضعیتی ممکن است به سقوط قیمت‌ها بیانجامد.

به گفته این سازمان اکنون که ذخایر نفتی اضافی دوران همه‌گیری مصرف شده و ذخایر کشور‌های صنعتی از میانگین دراز مدت خود کمتر است، اگر اوپک پلاس تولید خود را افزایش ندهد، بازار نفت دچار کسری عرضه خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود که در سه‌ماهه جاری بیشترین فشار به ذخایر نفتی کشور‌ها وارد شود چرا که صادرات اوپک پلاس ۲ میلیون بشکه در روز کمتر از تقاضای بازار بوده و این شکاف تا سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه خواهد رسید.

سازمان بین‌المللی انرژی همچنین هشدار داد که افزایش شدید قیمت نفت در دراز مدت به سود تولیدکنندگان نخواهد بود و ممکن است منجر به شتاب برقی شدن صنعت حمل‌ونقل و جایگزینی منابع دیگر انرژی شود. از سوی دیگر افزایش بهای نفت بهبود اوضاع اقتصادی را به خصوص در کشور‌های در حال توسعه و اقتصاد‌های نوظهور کند خواهد کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰، کدخبر: ۸۴۴۰۲۶۶۸، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین