پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۵۲۶۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
در حالی‌که بودجه ۱۴۰۰ با کسری روبروست دولت به جای اتخاذ سیاست غیرتورم زا برای تامین هزینه‌های جاری به استقراض از بانک مرکزی روی آورده است که اثر تورمی خود را بر نرخ تورم سالیانه و ماهیانه در تیر ماه برجای گذاشت.
شعار سال: سال ۱۴۰۰ به دلیل انتقال قدرت بین ۲ دولت دوازدهم و دولت سیزدهم سالی است که اتخاذ برخی سیاست‌ها موجب انبساط بودجه می‌شود آن هم در شرایطی که منابع بودجه ۱۴۰۰ غیر واقعی است، دخل و خرج امسال کسری زیادی دارد و تامین افزایش حدود ۱۰۰ درصدی هزینه‌های درج شده در بودجه ۱۴۰۰ امکان‌پذیر نیست.

متاسفانه دولت دوازدهم برای ثبت رویدادی امیدآفرین بین مردم در روز‌های پایانی خود به منظور تامین افزایش حقوق کارکنان دولتی دست به استقراض از بانک مرکزی زده است، سیاستی که در اردیبهشت ماه انجام شد و اثر تورمی خود را بر نرخ تورم سالیانه و ماهیانه در تیر ماه برجای گذاشت به طوری‌که طبق گزارش مرکز آمار هر خانوار ایرانی برای خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود ۴۳.۶ درصد بیشتر از تیر ماه سال ۱۳۹۹ خرج کردند.

دولت در حالی در قالب تنخواه و به شکلی قانونی به استقراض از بانک مرکزی پرداخته که می‌توانست به سمت اجرای سیاست غیرتورمی روی بیاورد.

عبدالناصر همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی در کانال تلگرامی خود ضمن هشدار به دولت دوازدهم نوشت: در شرایطی که برای تامین منابعِ هزینه‌های ۱۰۰ درصد افزایش یافته بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ باید درآمد‌های نفتی را کنار گذاشت، تنها ۲ راه حل استقراض از بانک مرکزی و فروش اوراق بدهی، پیش روی دولت است.

او در ادامه یادداشت خود در شبکه اجتماعی تلگرام ضمن تاکید بر اتفاق نظر اقتصاددان برای استفاده دولت از فروش اوراق مالی جهت تامین منابع لازم برای هزینه‌ها که تنها راه حل غیرتورم زای کسری بودجه در ماه‌های ابتدایی سال است، اعلام کرد: دولت در ۴ ماه نخست سال باید حداقل ماهیانه ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق می‌فروخت، اما در این بازه زمانی تنها ۴ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان از اوراق بدهی بفروش رفته که ۱۰ برابر کمتر از رقم بفروش رفته در سال ۱۳۹۹ است. (در چهار ماه ابتدایی سال گذشته حدود ۴۲ هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان اوراق بدهی بفروش رفته بود.)

همتی، پرداخت نشدن ماهیانه منابع حاصل از فروش اوراق مالی به خزانه را عامل فشار بر بانک مرکزی برای انتشار پول پرقدرتی خواند که دولت با استفاده از آن هزینه‌های جاری و هزینه‌های موجود در بودجه را پرداخت می‌کند.
رئیس کل سابق بانک مرکزی به تعلل و استفاده نادرست دولت از اوراق مالی در چهار ماه نخست امسال اشاره کرده و نوشته است: استفاده دولت از تنخواه بانک مرکزی موجب رشد پایه پولی شده و تداوم استفاده از این روش اثرات جبران ناپذیری را بر اقتصاد وارد خواهد کرد.

او ضمن هشدار به دولتمردان درباره اتخاذ برخی سیاست‌های تورم زا در روز‌های پایانی دولت دوازدهم، علت انتشار علنی این اظهار نظر‌ها را بی‌توجهی مسئولان مستقر به تذکرات خصوصی اش اعلام کرد و نوشت: به دلیل عدم مشاهده تغییر در رویه تصمیمات اقتصادی، به صورت عمومی آن‌ها را منتشر می‌کنم شاید موثر اُفتد و گرهی از زندگی مردم بگشاید.

مسعود نیلی اقتصاددان با بیان اینکه بزرگترین خطر تهدید کننده کشور در افق کوتاه مدت، مسئله تورم است، می‌گوید طبق روال سابق دولت‌ها در روز‌های پایان یا آغاز کار خود برای ایجاد رضایت بین مردم و برای اینکه نام نیکی از خود برجای بگذارند دست به اتخاذ سیاست‌های می‌زنند که موجب انبساط بودجه می‌شود و امسال سالی است که مدیریت بودجه آن توسط ۲ دولت انجام می‌شود.

وی افزود: فرق سال ۱۴۰۰ با سایر سال‌های که انتقال قدرت در آن صورت می‌گرفت در کسری بودجه است، تاکنون بخش عمده‌ای از منابع پیش بینی شده از درآمد دولت در بودجه امسال محقق نشده است.

نیلی با اشاره به پایان دولت دوازدهم و روی کار آمدن دولت آیت الله رئیسی می‌گوید اگر تحریم‌های نفتی رفع شود یا به هر طریقی امکان فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه فراهم شود، کسری بودجه تا حدودی جبران خواهد شد، اما از آنجایی که در ۶ ماهه نخست پیش بینی فروش نفت در بودجه محقق نشد عملا اثر منفی خود را بر تراز بودجه ۱۴۰۰ برجای خواهد گذاشت.

او بهره‌وری منابع یا اصلاح ساختار بودجه را یکی دیگر از راه‌های دولت سیزدهم برای جبران کسری بودجه عنوان کرد و معتقد است اصلاح ساختار بودجه مسئله دردناکی است چرا که در ابتدای کار قطعا برای مردم و معیشت آن‌ها سختی‌هایی را تحمیل خواهد کرد و بعید به نظر می‌رسد که دولت سیزدهم با برنامه‌های رفاهی اعلام شده در زمان تبلیغات انتخاباتی این راه را برگزیند.

این اقتصاددان، سومین راهکار جبران کسری بودجه را اجرای بودجه ریاضتی عنوان کرد و می‌افزاید قطعا طرح و اجرای این راهکار هم به علت شرایط اقتصادی مردم نشدنی است.

نیلی چهارمین راهکار را استفاده دولت از منابع پولی دانست و عاقبت آن را تشدید تورم اعلام کرد.

او از دولت رئیسی خواست که راه حل‌های برنامه ریزی شده برای درمان بیماری‌های اقتصادی کشور را با میزان اثر آن‌ها بر تورم دیده و اجرا کند تا کشور در گرداب اَبر تورم نیفتد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۵۹۷۴۸۲، www.ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین