پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۵۵۹۱۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
اقتصاددان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تامین مالی را مهمترین الزام دولت بیان کرد و گفت: تورم باید کاهش پیدا کند و متغیر‌های تولید و تورم همدیگر را تنظیم کنند. کاهش تورم نیز با کاهش مخارج دولت، بازی دادن بخش خصوصی امکان پذیر است.
شعار سال: برنامه‌های سید رضا فاطمی و خاندوزی گزینه‌های پیشنهادی وزارت صمت و اقتصاد بیش از سایر کابینه پیشنهادی رئیسی مورد توجه قرار گرفت، دریافت مالیات از سود تقسیمی شرکت‌های بورسی، آزادسازی قیمت، برنامه‌های خودرویی و را حل‌های مقابله با کسری بودجه از جمله موضوعاتی است که توسط کارشناسان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

تحریم، پاندمی کرونا، تورم، کسری بودجه، بازگشت ارز، دو قیمتی بودن ارز از جمله چالش‌های اساسی است که اقتصاددان‌ها متفق القول هستند که اگر فکری برای آن نشود اقتصاد ایران از پای در خواهد آمد.
 
مخارج زیاد دولت عامل مهم افزایش تورم است

داوود دانش‌جعفری، اقتصاددان، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق اقتصاد، سیاست‌های پوپولیستی، رکود کسب‌وکار، تحریم و بی ثباتی در حوزه کسب و کار‌ها را مهمترین چالش دولت جدید عنوان کرد.

وی تامین مالی را مهمترین الزام دولت بیان کرد و گفت: تورم باید کاهش پیدا کند و متغیر‌های تولید و تورم همدیگر را تنظیم کنند. کاهش تورم نیز با کاهش مخارج دولت، بازی دادن بخش خصوصی امکان پذیر است.

این اقتصاددان افزود: منابع اقتصادی باید به سمت فعالیت‌های پیشران اقتصادی همچون مسکن حرکت کند. در بخش مسکن کمک‌های دولتی باید شامل اعطای زمین ارزان‌قیمت و ارائه تسهیلات به‌خود مردم باشد.

مخارج دولت باید کاهش یابد

دانش جعفری گفت: مخارج دولت زیاد است، دولت برای تامین منابع مالی مورد نیازش عمدتا به سیستم بانکی فشار وارد کرده و افزایش فشار مالی به بانک‌ها و بانک مرکزی به معنای چاپ پول و رشد پول پرقدرت در اقتصاد است و این خود عامل مهمی برای افزایش تورم است. دولت ترکیه زمانی موفق شدند تورم را کنترل کنند که از مخارج دولت کاستند.
 
مخارج زیاد دولت عامل مهم افزایش تورم است

وی افزود: با احیای برجام درصد موفقیت دولت در حوزه اقتصاد بیشتر می‌شود، اما باید میزان ضربه‌پذیری اقتصاد ایران در برابر تکانه‌های خارجی کمتر شود.

موفقیت دولت در حل چالش‌های اقتصادی

وی بیان کرد: دولت باید فعالیت‌های اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار کند و تنها نقش هماهنگ کننده و سیاست گذار را بر عده داشته باشد. موفقیت دولت در حوزه اقتصاد صرفا مربوط به کار‌های قابل انجام نیست، بلکه باید کار‌هایی را که دولت نباید انجام بدهد هم مدنظر داشت. اگر کل تیم یک هدف مشخص را با هم دنبال کنند حتما موفق می‌شوند، اما اگر تک‌روی داشته باشند، قطعا دولت دچار مشکل می‌شود. دولت باید چشم انداز مشخصی داشته باشد، همچنین برنامه اقدام موثر و مشخصی نیز داشته باشد و مسیر حرکت و شیوه دست یابی به هدف نیز تعیین شده باشد.

خاندوزی چگونه وزیری خواهد شد؟

دانش جعفری در اتباط با انتخاب خاندوزی گفت: خاندوزی به سمت اقتصاد رقابتی گرایش دارد. شناخت کافی از اقتصاد ایران دارد و عدالت موضوع رساله دکتری وی بوده است، اگر برنامه‌های اقتصادی در قالب یک کار تیمی انجام شود با توجه به اینکه آقای خاندوزی خود نماینده مجلس هم بوده است می‌تواند تعامل خوبی با مجلس برقرار کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صدای بورس، تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۴۳۷۱۷۲، www.sedayebourse.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین