پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۵۸۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵
برنامه رسید ساز جعلی از شگرد‌های مجرمانه‌ای است که فروشندگان باید سامانه پیامکی حساب‌های بانکی خود را همواره فعال کنند تا با واریز یا برداشت از حساب، با دریافت پیامک از طرف بانک مربوطه از انجام عملیات بانکی مورد نظر اطمینان حاصل کنند.
شعارسال:این روز‌ها شاهد یکه تازی اپلیکیشن‌های مختلف هستیم، اپلیکیشن‌هایی که توانایی انجام کار‌های فراوانی را در فضای مجازی دارند، از پرداخت گرفته تا خرید و دانلود، این روز‌ها حتی در تاکسی‌ها نیز اپلیکیشن‌هایی را مشاهد می‌کنیم که می‌توان با آن‌ها کرایه خودرو خود را پرداخت کرده و دیگر مشکل پول خرد و ... نداشته باشیم.

در کنار این اپلیکشن‌هایی که هر روزه تبلیغ می‌شود تا کاربران با نصب آن‌ها کار‌های روزانه خود را به راحتی انجام دهند، شاهدتولید اپلیکیشن‌هایی هستیم که بی سر و صدا وارد بازار می‌شوند، اپلیکیشن‌هایی که گاهی اوقات از سوی مجرمان حرفه‌ای سایبری طراحی و تولید شده‌اند و افراد سودجو می‌توانند از آن‌ها استفاده مجرمانه داشته باشند.
 

پیامک حساب خود را فعال کنید رسیدساز جعلی آمد
 
برنامه رسید ساز جعلی از شگرد‌های مجرمانه‌ای است که فروشندگان باید سامانه پیامکی حساب‌های بانکی خود را همواره فعال کنند تا با واریز یا برداشت از حساب، با دریافت پیامک از طرف بانک مربوطه از انجام عملیات بانکی مورد نظر اطمینان حاصل کنند.

فروشندگان دقت داشته باشند پیامک ارسالی حتما از سرشماره بانک مربوطه باشد و موجودی حساب خود را با دستگاه کارتخوان، موبایل بانک یا اینترنت بانک بررسی کنند.

سودجویان و کلاهبرداران با استفاده از برنامه‌ای موبایلی رسید‌های بانکی را جعل کرده و با نشان دادن آن به شهروندان از آن‌ها کلاهبرداری می‌کنند در این روش کلاهبردار کالایی از افراد خریداری می‌کند، سپس برای پرداخت هزینه، یک رسید جعلی با برنامه رسید ساز موبایلی ایجاد کرده و آن را به فرد فروشنده کالا نشان می‌دهد. فروشنده نیز که به کلاهبردار اعتماد کرده و کالا را تحویل وی داده، زمانی متوجه کلاهبرداری می‌شود که دیگر دیر شده و خبری از فرد کلاهبردار نیست.

لازم است افراد در زمان معامله ابتدا با بررسی حساب بانکی خود از واریز پول به حساب خود اطمینان حاصل کرده و سپس کالا را تحویل خریدار دهند.

همان طور که گفته شد، مجرمان سایبری در هنگام خرید کالا از کسبه یا شهروندانی که کالایی را در سایت‌های واسط برای فروش ثبت کرده‌اند، با ادعای واریز وجه به کارت فروشنده از طریق گوشی یا تبلت و نشان دادن رسید جعلی واریز، کالا را از فروشنده دریافت می‌کنند، بدون اینکه وجهی به حساب بانکی آن‌ها واریز کرده باشند.

برنامه رسیدساز جعلی چیست و چگونه کار می‌کند؟

لازم است بیشتر بدانیم که برنامه‌های رسید ساز جعلی چیست و چگونه کار می‌کنند، باید گفت، برنامه رسیدساز در واقع روشی است که با استفاده از آن می‌توان رسید‌های بانکی را جعل و در اختیار دیگران قرار داد.

البته این جعل رسید به صورت کاغذ چاپی نبوده و تقریبا شبیه به رسید‌هایی طراحی شده که اپلیکیشن‌های مالی و بانکی در اختیار افراد قرار می‌دهند. از این رو فرد سودجو می‌تواند با انتخاب یکی از اپلیکیشن‌های مالی معتبر همچون اپلیکیشن آپ، یک رسید بانکی جعلی، شبیه به رسید آپ تهیه کرده و آن را برای شما ارسال کند.

این جعل رسید زمانی برای شما دردسرساز خواهد شد که از فردی پول طلب دارید یا قرار است مبلغ معامله‌ای به حساب شما واریز شود.

در این شرایط فرد متقلب، اقدام به ساخت یک رسید تقلبی با استفاده از برنامه رسید ساز می‌کند. سپس تصویر رسیدی ساخته است را برای شما ارسال می‌کند و عنوان می‌کند که مبلغ مورد نظر به حساب شما انتقال داده شده است. از آنجا که شما، شماره کارت خود را برای انتقال وجه به او داده‌اید، در نتیجه در رسید تقلبی، چهار رقم آخر کارت شما نیز درج می‌شود و، چون این رسید کاملا شبیه به رسید‌های بانکی است، شک شما را بر نمی‌انگیزد.

شاید برخی مخاطبان این نوع کلاهبرداری را چندان جدی نگیرند و در معاملات روزانه خود به راحتی از آن بگذرند، اما باید بدانیم که پرونده‌هایی در این زمینه در پلیس فتا تشکیل شده و شیادان به دام پلیس افتاده اند و این در حالی است که مالباختگان هرگز فکرش را هم نمی‌کردند که طعمه شده و از حساب آن‌ها به راحتی برداشت شده است.

در این گزارش به نمونه‌هایی از این پرونده‌ها اشاره می‌شود تا با سبک و سیاق کلاهبرداری افراد شیاد بیشتر آشنا شده و با افزایش دانش خود در این زمینه در دام آن‌ها گرفتار نشویم.

کلاهبردار رسید ساز جعلی به آخر کار خود رسید

چندی پیش سرهنگ حشمت سلیمانی رئیس پلیس فتا استان فارس از شناسایی و دستگیری شخصی که از طریق اپلیکیشن رسیدساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از افراد می‌کرد، خبر داد و گفت: مردی میانسال به پلیس فتا فارس مراجعه کرد و مدعی شد پس از درج آگهی فروش یک عدد باند صوتی در یکی از سایت‌های واسطه‌گر، مورد کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفته است، لذا رسیدگی به این موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: خریدار ضمن برقراری تماس با شاکی و ارسال یک رسید بانکی از طریق شبکه‌های اجتماعی که نشان می‌داد پول به حساب شاکی واریز شده است مدعی می‌شود که وجه کالا معادل ۵۰ میلیون ریال به حساب فروشنده واریزکرده است و از شاکی می‌خواهد کالای مورد نظر را از طریق تاکسی‌های اینترنتی برایش ارسال کند، ولی پس از گذشت چند ساعت شاکی متوجه می‌شود که پولی به حسابش واریز نشده است و مورد کلاهبرداری قرار گرفته است.

سلیمانی ادامه داد: برابر اظهارات شاکی و برررسی‌های فنی بعمل آمده معلوم شد متهم ازطریق اپلیکیشن رسیدساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از قربانی کرده است که با اقدامات فنی و شگرد‌های خاص پلیسی متهم به هویت معلوم در شهرستان مرودشت مورد شناسایی قرار گرفت و ضمن هماهنگی قضایی، تیمی از کارآگاهان این پلیس به محل سکونت نامبرده مراجعه کردند و با توقیف کلیه ادله‌های دیجیتالی، این مجرم سایبری دستگیر و به پلیس فتا انتقال داده شد.

رئیس پلیس فتا استان فارس گفت: متهم ابتدا منکر بزه انتسابی شد، ولی پس از مواجهه شدن با مستندات و مدارک جمع آوری شده از سوی کارشناسان به جرم خود اعتراف کرد.

سرهنگ سلیمانی با بیان اینکه متهم با این شگرد اقدام به کلاهبرداری به مبلغ ۲۱۰ میلیون ریال از ۴ نفر دیگر نموده بود، گفت: شهروندان می‌بایست سامانه پیامکی حساب‌های بانکی خود را همواره فعال کنند تا با دریافت پیامک از طرف بانک مربوطه از انجام عملیات بانکی مورد نظر اطمینان حاصل کنند.

کلاهبرداری چهارو نیم میلیاردی با رسید ساز جعلی

رئیس پلیس فتا استان فارس همچنین از شناسایی و دستگیری شخصی که از طریق اپلیکیشن رسیدساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از ۲۵ نفر کرده بود، خبر داد و گفت: مردی جوانی ضمن مراجعه به پلیس فتا فارس مدعی می‌شود که پس از درج آگهی فروش یک دستگاه لپ تاپ در یکی از سایت‌های واسطه گر، مورد کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفته است، لذا رسیدگی به این موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

سلیمانی افزود: خریدار با ارائه یک رسید بانکی در موبایلش که نشان می‌داد پول به حساب شاکی واریز شده است مدعی می‌شود که وجه کالا معادل ۱۸۰ میلیون ریال به حساب فروشنده واریزکرده است و در نهایت کالای مورد نظر را دریافت می‌کند، ولی پس از گذشت چند ساعت شاکی متوجه می‌شود که پولی به حسابش واریز نشده است و مورد کلاهبرداری قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: برابر اظهارات شاکی و برررسی‌های فنی بعمل آمده معلوم شد متهم ازطریق اپلیکیشن رسیدساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از قربانی کرده است که با اقدامات فنی و شگرد‌های خاص پلیسی متهم به هویت معلوم در یکی از شهرستان‌های جنوبی استان مورد شناسایی قرار گرفت و ضمن هماهنگی قضایی تیمی از کارآگاهان این پلیس به محل سکونت نامبرده مراجعه و با توقیف کلیه ادله‌های دیجیتالی، این مجرم سایبری دستگیر و به پلیس فتا انتقال داده شد.

رئیس پلیس فتا استان فارس گفت: متهم ابتدا منکر بزه انتسابی شد، ولی پس از مواجهه شدن با مستندات و مدارک جمع آوری شده از سوی کارشناسان به کلاهبرداری از ۲۵ نفر اعتراف کرد. متهم با همین شگرد مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در سه استان اقدام به کلاهبرداری از هموطنان کرده بود.

کلاهبرداری از فروشندگان پرندگان زینتی با اپلیکیشن رسید ساز جعلی

سرهنگ مرتضی ابوطالبی رئیس پلیس فتا استان یزد از شناسایی و دستگیری فردی که از طریق اپلیکیشن رسیدساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرد، خبر داد و گفت: با شکایت تعدادی از شهروندان که با مراجعه به پلیس فتا مدعی شدند با رسید ساز جعلی از آن‌ها کلاهبرداری شده است، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

وی افزود: طی تحقیقات و بررسی‌های انجام شده مشخص شد، شخصی در سایت دیوار اقدام به شناسایی فروشندگان پرندگان زینتی نموده و سپس برای خرید پرندگان زینتی گران‌قیمت اقدام و یک رسید بانکی جعلی در تلفن همراه خود به فروشندگان ارائه و مدعی می‌شود که وجه مورد معامله به‌حساب فروشندگان واریز نموده است و در ادامه قربانیان پس از گذشت چند ساعت متوجه می‌شوند پولی به حسابشان واریز نشده است. برابر اظهارات شاکیان و بررسی‌های فنی بعمل آمده معلوم شد متهم ازطریق اپلیکیشن رسیدساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از قربانیان کرده است که با تلاش کارشناسان پلیس فتا، متهم شناسایی و ضمن هماهنگی قضایی، دستگیر و کلیه ادله‌های دیجیتالی وی نیز توقیف شد.

ابوطالبی گفت: متهم در اعترافات خود بیان داشت که قربانیان خود را در سایت‌های واسط خرید از قبیل دیوار و شیپور انتخاب و با اپلیکیشن رسیدساز جعلی از ایشان کلاهبرداری کرده است. فروشندگان باید سامانه پیامکی حساب‌های بانکی خود را همواره فعال کنند تا با واریز یا برداشت از حساب، با دریافت پیامک از طرف بانک مربوطه از انجام عملیات بانکی مورد نظر اطمینان حاصل کنند. فروشندگان دقت داشته باشند پیامک ارسالی حتما از سرشماره بانک مربوطه باشد و موجودی حساب خود را با دستگاه کارتخوان، موبایل بانک یا اینترنت بانک بررسی کنند.

دستگیری بزرگترین کلاهبردار رسید ساز کشور در مازندران

سرهنگ سامع خورشاد رئیس پلیس فتا استان مازندران از شناسایی و دستگیری شخصی خبر داد که از طریق اپلیکیشن رسیدساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از افراد می‌کرد. با شکایت جمعی از شهروندان که با مراجعه به پلیس فتا مدعی شدند با رسید ساز جعلی از آن‌ها کلاهبرداری شده است، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. با بررسی کارشناسان پلیس فتا مشخص شد شخصی با مراجعه به فروشگاه‌ها اقدام به خرید کالا کرده و سپس با ارائه یک رسید بانکی جعلی در تلفن همراه خود به فروشندگان، مدعی شده است که وجه کالا به حساب فروشندگان واریز گردیده و سپس کالای مورد نظر را دریافت می‌کند، ولی قربانیان پس از گذشت چند ساعت متوجه می‌شوند پولی به حسابشان واریز نشده است.

خورشاد اضافه کرد: برابر اظهارات شاکیان و بررسی‌های به عمل آمده معلوم شد متهم از طریق اپلیکیشن رسید ساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از فروشندگان نموده است که با اقدامات فنی و شگرد‌های خاص پلیسی متهم مورد شناسایی قرار گرفت و ضمن هماهنگی با مراجع قضائی در پایتخت دستگیر شد و به پلیس فتا انتقال داده شد. در بازجویی‌های انجام شده، متهم به کلاهبرداری از حساب ۱۴۰نفر از هموطنان سراسر کشور به مبلغ پانزده میلیارد ریال اعتراف کرده است.

اپلیکیشن‌های رسیدساز جعلی شیوه‌ای برای کلاهبرداری اینترنتی

سرهنگ روح‌اله شهبازی‌پور رئیس پلیس فتا استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به موج جدید تشدید بیماری کرونا که سبب تعطیلی بسیاری از کسب وکار‌ها شده، گفت: فروشندگان در این شرایط اقدام به فروش کالا در بستر شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و مجرمان سایبری با رسیدساز‌های جعلی و استفاده از این شرایط از فروشندگان کالا کلاهبرداری می‌کنند.

وی گفت: با اشاره به تغییر سبک زندگی مردم با شیوع ویروس کرونا و انجام خرید و فروش کالا به صورت آنلاین، متاسفانه شاهد طراحی و استفاده از اپلیکیشن‌های رسید ساز جعلی هستیم، که برخی از مجرمان سایبری با نصب بر روی گوشی خود و سوءاستفاده از قابلیت‌های آن اقدام به کلاهبرداری از فروشندگان در هنگام خرید و انجام عملیات پرداخت می‌کند. کلاهبرداران سایبری درهنگام خرید کالا از فروشندگان با ارسال رسید بانکی جعلی، که از طریق اپلیکشن‌های رسید ساز تهیه شده، اعتماد فروشندگان را از بابت پرداخت وجه کالای مورد نظر جلب و کالا را دریافت کرده، که متاسفانه پس از انجام معامله فرد فروشنده با بررسی حساب بانکی خود متوجه می‌گردد هیچگونه واریزی به حساب فروشنده انجام نشده است.

رئیس پلیس فتا کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجرمان سایبری این حوزه با طراحی و نصب اپلیکشن رسید ساز جعلی، در ابتدا از طریق برنامه‌های واقعی پرداخت آنلاین شماره کارت اعلامی از سوی فرد فروشنده را مورد بررسی قرار می‌دهند و با به دست آوردن نام صاحب حساب به کمک اپلیکیش رسیدساز، فرآیند صدور رسید جعلی پرداخت را تکمیل کرده و پس از آن با ارائه به فرد فروشنده به دلیل شباهت با رسید‌های واقعی پرداخت، اعتماد وی را جلب و اقدام به کلاهبرداری می‌نمایند.

سرهنگ شهبازی‌پور با اشاره به سوء استفاده کلاهبرداران و افراد شیاد از فروشندگان، با ارائه رسید جعلی بانکی، گفت: به فروشندگانی که قصد فروش کالا و ارائه خدمات چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی را دارند توصیه می‌شود جهت جلوگیری از این نوع کلاهبرداری حتما پیامک حساب بانکی خود را فعال کرده و پس واریز وجه صرفا به ارائه رسید پرداخت اعتماد نکرده و حساب بانکی خود را بررسی کنند.

رئیس پلیس فتا استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: به هیچ عنوان فریب کلاهبردارن را نخورند و درصورت اختلال در سامانه پیامکی حتما موجودی حساب خود را از طریق موبایل بانک، اینترنت بانک، دستگاه‌های خودپرداز یا کارتخوان بررسی و از واریز وجه به حسابشان اطمینان حاصل کنند سپس کالای مربوطه را تحویل خریدار دهند.

افزایش آگاهی مهم‌ترین مولفه پیشگیری از جرائم سابیری است

سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی مهمترین مولفه در پیشگیری از وقوع جرایم سایبری را افزایش آگاهی شهروندان و تلاش و همت جمعی دانست و گفت: هنر کارشناسان پلیس فتا تحلیل تهدید در چشم انداز آینده و تبدیل آن به فرصت در فضای مجازی است.

وی از کارشناسان خواست، رمیدگی فضای سایبر که نه تنها در کشور ایران بلکه در تمام دنیا از دغدغه خاطر دولتمردان است را شناسایی و برای حفظ و برقراری امنیت در سطح فضای سایبری از هیچ تلاشی فرو گذار نکرده و با افزایش آگاهی و سرعت بخشیدن در حل و فصل پرونده‌های متشکله در پلیس فتا موجبات خاطر باری تعالی و شهروندان را مهیا کنند.

رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی تاکید کرد: با اولویت بندی سطوح جرایم و ایجاد اصول مبنایی جرایم خاص سایبری یا جرایم محض سایبری را شناسایی و با پیگیری‌های علمی و فنی برای شناسایی و رفع خلا‌های قانونی کوشا باشند.

سردار مجید با اشاره به نظام مقابله با حوادث رایانه‌ای گفت: رسیدگی سریع و آنی به حملات یا حوادث رایانه‌ای از جمله انتظارات مسئولین از مدیران لایه میانی برای حفظ و صیانت از اموال و سرمایه‌های اجتماعی شهروندان است.

وی با اشاره به چابک‌سازی ماموریت‌های محوله از ارجاع ماموریت‌های غیر مرتبط به مبادی ذیربط خبر داد و افزود: با انجام ماموریت‌های مختص پلیس فتا به چابک سازی این پلیس توانمند علمی کمک کرده و با افزایش دانش علمی شهروندان علاوه بر سرعت رسیدگی به جرایم از شدت وقوع جرایم سایبری کاسته می‌شود.

رییس پلیس فتا با اشاره به ورود فناوری اطلاعات و تغییر سبک زندگی بویژه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا که در آینده نزدیک بخش جدانشدنی زندگی بشر شده، گفت: در صورت عدم رعایت امنیت و آموزش استفاده صحیح از بستر فناوری؛ مخاطرات جبران ناپذیری را رقم خواهد زد، پرداخت و آینده نگری پلیس و نگاه راهبردی به ماموریت‌های آینده در خصوص وقوع جرایم سایبری، هنر کارشناسان پلیس فتا است که با تحلیل تهدیدات از وقوع جرایم پیشگیری کنند.

هشدار پلیس فتا

پلیس فتا به فروشندگان در معاملات خود توصیه کرده که توجه بیشتری به رسید واریز وجه داشته باشند چرا که با افزایش نصب برنامه‌های رسید ساز جعلی بر روی گوشی‌های هوشمند یا تبلت توسط مجرمان سایبری، شهروندان و کسبه در معاملات خود توجه بیشتری به رسید واریز وجه داشته باشند و حتما پیامک حساب بانکی خود را بررسی کنند.

همان طور که گفته شد در این گونه کلاهبرداری‌ها مجرمانه سایبری با مشاهده آگهی فروش کالا در سایت‌های واسط با فروشنده تماس گرفته و ادعای خرید کالا را می‌کنند و درهنگام معامله با گرفتن شماره کارت بانکی فروشنده وانمود به واریز وجه با گوشی یا تبلت و نشان دادن رسید جعلی می‌کنند و پس از اخذ کالا از فروشنده سریعا محل را ترک می‌کنند بدون آن‌که مبلغی به حساب فروشنده واریز شده باشد. در واریز وجه با رسید ساز‌های جعلی هیچ تبادل مالی اتفاق نمی‌افتد و فقط به صورت تصویری و دیجیتالی رسید ایجاد می‌شود.

همین امر باعث شده تا مجرمان سایبری اقدام به خرید‌های اینترنتی کرده و بعد از تحویل کالا هیج هزینه‌ای پرداخت نکنند. مجرمان سایبری در خرید خود با نشان دادن تصویر رسید واریز وجه به فروشنده با درج چهار رقم آخرحساب کارتی فروشنده و شباهت ظاهری رسید به رسید‌های بانکی اطمینان فروشنده را جلب کرده و از آنان کلاهبرداری می‌کنند.

بهترین روش برای جلوگیری از این نوع سوءاستفاده‌ها در معاملات این است که افراد فروشنده در معاملات خود حتما منتظر پیامک دریافت وجه بمانند و تا قبل از اطمینان واریز وجه از طریق پیام یا همراه بانک یا روش‌های دیگر کالا را تحویل ندهند.

در حال حاضر تمام بانک‌ها برای راحتی و آگاهی مشتریان خود از تراکنش‌های بانکی سیستم پیامکی دارند، کلاهبرداران با آگاهی از اطلاع رسانی‌های بانک از طریق پیامک، مدعی می‌شوند که وجه واریز شده، ولی بانک آن را نگه داشته و ظرف ۷۲ ساعت به حساب واریز می‌شود، سعی دارند فروشنده را قانع کنند تا کالا را در اختیار وی قراردهد.

دانستن موجودی حساب بانکی یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از وقوع این نوع کلاهبرداری‌ها است، آگاهی از دانستن موجودی بانکی می‌تواند به فروشنده اطمینان دهد که وجهی به حساب وی واریز شده است یا خیر؟ در معاملات آنلاین حتما شهروندان توصیه‌های پلیس فتا را جدی بگیرند تا با رعایت موارد ساده ایمنی در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند.

سرهنگ دوم مهدی شکیب رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در این ارتباط با اشاره به استفاده غیر مجاز برخی از کاربران از اپلیکیشن‌های تلفن همراه می‌گوید: این روز‌ها شاهد طراحی اپلیکیشن‌های رسید ساز هستیم که برخی از مجرمان سایبری با نصب بر روی گوشی خود و سوءاستفاده از قابلیت‌های آن اقدام به کلاهبرداری از هموطنان در هنگام خرید از فروشگاه‌ها می‌کنند.

وی ادامه داد: این برنامه‌ها شاید در ابتدا با هدف شوخی دوستانه طراحی شده، اما نه تنها افراد سودجو آن را شوخی در نظر نگرفته بلکه کاملا جدی با آن برخورد کرده و از آن استفاده‌های مجرمانه می‌کنند. این افراد بعد از خرید از فروشگاه‌ها و یا در هنگام پرداخت بدهی‌های خود، ادعا می‌کنند که وجه مورد نظر را به حساب قربانی واریز نموده‌اند و رسید طراحی شده را به عنوان مدرک به فرد مخاطب ارائه می‌دهند. رسیدی که فاقد اعتبار بوده و هیچ ارزشی ندارد.

سرهنگ دوم مهدی شکیب رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: این رسید جعلی شامل نام و نام خانوادگی، شماره کارت و مبلغ واریز شده به حساب مقصد می‌باشد. در این حالت اعتماد فرد قربانی بعد از دیدن نام و شماره کارت خود جلب شده و در ظاهر هیچ مورد مشکوکی وجود ندارد؛ بنابراین هموطنان عزیز باید مراقب تراکنش‌های بانکی خود باشند. یکی از مهمترین راه‌ها برای جلوگیری از برداشت غیر مجاز از حساب‌های بانکی و یا اطلاع از دریافت وجوه مختلف، فعال بودن سامانه پیامک حساب بانکی می‌باشد. در این صورت شما از انجام هرگونه تراکنش بانکی و دریافت یا برداشت از حسابتان مطلع خواهید شد.

وی اطمینان از واریز شدن مبلغ مورد نظر را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: هموطنان بعد از انجام هر تراکنش بانکی به خصوص تراکنش‌ها با مبالغ بالا، حتماً موجودی حساب خود را چک کرده و از واریز وجه مطمئن شوند. بر اساس گزارش‌های دریافتی، پلیس فتا پس از بررسی‌های مورد نیاز، اقدامات و هماهنگی‌های لازم در خصوص حذف اپلیکیشن مذکور از مارکت‌های داخلی را انجام داده و در حال حاضر دریافت این اپلیکیشن از مارکت‌های داخلی امکان‌پذیر نیست.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری در توصیه به هموطنان تاکید کرد: اعتماد نابجا به کاربران آنلاین در فضای مجازی می‌تواند زمینه ساز کاهش امنیت کاربران در فضای مجازی شود.

سرهنگ شکیب با اشاره به سایت پلیس فتا گفت: سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند، همچنین در صورت نیاز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی به فوریت‌های سایبری با همکاران ما در میان بگذارند.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۱۳ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۸۴۴۲۲۳۴۶، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین