پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲
کهیر نوعی واکنش آلرژیک است که به شکل دانه‌های گرد قرمز رنگ با کمی ورم روی پوست ظاهر شده و معمولا با خارش شدید همراه است.
شعار سال: کهیر نوعی واکنش آلرژیک است که به شکل دانه‌های گرد قرمز رنگ با کمی ورم روی پوست ظاهر شده و معمولا با خارش شدید همراه است. از نظر علمی، کهیر معمولاً بر اثر واکنش بدن در برابر آزاد شدن مواد هیستامینی یا ترکیباتی نزدیک به هیستامین به وجود می‌آید.

به طور طبیعی ۲۰ تا ۲۵ درصد مردم جهان در تمام گروه‌های سنی در طول زندگی خود با پدیده کهیر (urticaria) مواجه شده و در بیشتر موارد این عارضه پوستی تنها برای مدت کوتاهی فرد را درگیر می‌کند. البته بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کهیر حاد در کودکان و کهیر مزمن در بزرگسالان بیشتر دیده می‌شود و به نظر می‌رسد جنسیت نیز در بروز این بیماری تاثیر دارد، زیرا معمولا زنان بیشتر از مردان به این عارضه دچار می‌شوند.

از سوی دیگر باید توجه داشت ضایعات کهیری پوسته ریزی ندارند، ولی ممکن است در اطراف آن‌ها رنگ پریدگی مشاهده شود. معمولا این ضایعات شروع نا گهانی داشته و کمتر از ۲۴ ساعت دوام دارند. به گزارش سیناپرس، در تعریف پزشکی، کهیری که کمتر از ۶ هفته طول بکشد، کهیر حاد و ضایعات کهیری که بیشتر از ۶ هفته ادامه داشته باشد، کهیر مزمن در نظر گرفته می‌شوند.

چرا کهیر می‌زنیم؟
بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط پژوهشگران با هدف شناسایی عوامل ایجاد کننده کهیر، بیش از ۸۰ درصد موارد کهیر مزمن بدون علت خاصی ایجاد می‌شوند. به همین دلیل تشخیص علت کهیر مزمن بسیار مشکل است و فقط در تعداد خیلی کمی از بیماران می‌توان به دلیل ایجاد این عارضه پی برد.

متاسفانه هیچ آزمایش تشخیصی اختصاصی نیز برای این نوع کهیر وجود ندارد، اما بیماری‌های خود ایمنی، عفونت‌های بلند مدت، بیماری‌های هورمونی و استرس می‌توانند باعث بروز این عارضه مزمن شوند. از دیگر عواملی که می‌تواند باعث کهیر شود باید به عفونت ها، بیماری‌های داخلی مثل تیروئید، تاثیرات جانبی برخی داروها، عوامل فیزیکی همچون گرما، سرما، ارتعاش، فشار، نور، آب، غذا‌ها و میوه‌های حساسیت زا، افزودنی‌های خوراکی و گزش حشرات اشاره کرد.

از جمله شایع‌ترین دارو‌هایی که باعث تشدید ضایعات کهیری می‌شوند نیز می‌توان به سالیسیلات ها، آنتی بیوتیک ها، آسپیرین، ایندومتاسین، خانواده دارو‌های خواب آور، برخی مکمل‌های ویتامین و استامینوفن کدئین اشاره کرد که توصیه می‌شود در صورت بروز علائم کهیری مصرف آن‌ها قطع شوند. از جمله مواد غذایی حساسیت زا نیز می‌توان آجیل ها، شکلات، برخی ماهی ها، صدف، گوجه فرنگی، تخم مرغ، توت فرنگی، شیر و افزودنی‌های غذایی و میوه‌های تازه به ویژه مرکبات و کیوی را نام برد. مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد علاوه بر حساسیت‌های غذایی، دارویی و طبیعی، مسائل روانی نیز در بروز کهیر دخالت داشته و استرس‌های روحی و افسردگی کهیر را تشدید می‌کند.

پژوهشگران همچنین دریافته اند که کهیر مزمن ممکن است با اختلالات تیروئیدی (آنتی بادی‌های مثبت ضد تیروئید) ارتباط داشته باشد. به گزارش سیناپرس، ممکن است در ظاهر، عملکرد تیروئید این افراد عادی به نظر برسد بنابراین اگر علتی برای ایجاد کهیر مزمن پیدا نشود باید تست‌های تیروئیدی همراه با آنتی بادی‌های تیروئید بیمار مورد بررسی قرار گرفته و روش درمانی بر مبنای آن ارائه شود.

به این ترتیب شاهد هستیم که در پی کشف علت دقیق خارش پوست بدن، دانشمندان یک گام دیگر به ارائه روش درمان قطعی برای عارضه خارش‌های مزمن و دوره‌ای پوستی و یا کهیر نزدیک شده اند. بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده در این رابطه، پژوهشگران موسسه سالک Salk در مطالعات جدید خود موفق به کشف مسیر‌های ویژه عصبی شده اند که حس خارش را به مغز انتقال می‌دهد.
 
علت‌ کهیر زدن و علائم اصلی آن

علائم اصلی کهیر
ضایعات کهیری ممکن است بدون علامت بوده و یا با درد و خارش مختصر همراه باشد، اما این نشانه‌ها و علائم در بیشتر بیماران، بی ضرر بوده و هیچ نشانه پایداری از خود بر جای نمی‌گذارند. معمولا عارضه کهیر در همه بخش‌های بدن ظاهر می‌شود، اما بروز آن در اطراف چشم، لب و دستگاه تناسلی با ورم شدیدتری همراه است.

از جمله دیگر علائم شایع کهیر، جوش‌های خارش دار است که به تدریج متورم شده و به ضایعات صورتی یا قرمز رنگ تبدیل می‌شوند. ضایعات کهیری با قطر یک تا ۵ سانتیمتر حاشیه کاملاً مشخصی داشته و در بیشتر مواقع مسطح هستند. به گزارش سیناپرس، این ضایعات پس از ظاهر شدن، به سرعت به یکدیگر پیوسته و پلاک‌های بزرگ و مسطحی به رنگ پوست تشکیل می‌دهند که به طور مرتب تغییر شکل داده و ممکن است در عرض چند دقیقه یا چند ساعت ناپدید شده و دوباره ظاهر شوند.

پیشگیری و درمان
بهترین درمان کهیر، شناسایی عامل ایجاد کننده و اجتناب از آن است. رعایت مواردی ساده همچون خود داری از مصرف مواد غذایی حساسیت زا و رنگ‌های خوراکی، غذا‌های کنسروی و دارو‌ها به کاهش بروز کهیر کمک می‌کند. پیشگیری از قرارگیری در گرمای شدید آفتاب و پرهیز از گرفتن دوش آب داغ نیز در جلوگیری از این عارضه پوستی مفید است. به گزارش سیناپرس، کمپرس سرد و یا دوش آب خنک به عنوان بهترین درمان موضعی طبیعی برای کهیر توصیه می‌شود. دمای پایین، باعث انقباض رگ‌های خونی و جلوگیری از انتشار بیشتر هیستامین در پوست می‌شود و در نتیجه، تورم، التهاب و خارش کاهش پیدا می‌کند. البته هرگز نباید یخ را به طور مستقیم روی پوست و مناطق دارای عارضه کهیر قرار داد.

پس از بروز کهیر مصرف آنتی هیستامین و دیگر دارو‌های ضد حساسیت، تزریق و یا مصرف کورتون در صورت تجویز پزشک می‌تواند موثر باشد. به خاطر داشته باشید که معمولا دارو‌های موضعی مانند پماد‌ها و لوسیون‌ها تأثیری در درمان کهیر ندارند. اگر ضایعات کهیری با کبودی همراه شده و یا به جای خارش با درد و سوزش توام باشد، باید آن را جدی گرفته و برای اطمینان از نوع و دلیل آن نمونه برداری شود.

باور‌های غلط در مورد کهیر
کهیر همان اگزما است: این باور غلط بوده و با اینکه به ظاهر نشانه‌های این دو عارضه شبیه هم هستند، اما از نظر پزشکی، کهیر و اگزما دو بیماری متفاوت پوستی بوده و درمان‌های جداگانه‌ای دارند.

کهیر یک بیماری مسری و واگیردار است: این باور اشتباه است چرا که عامل باکتریایی یا ویروسی باعث ایجاد کهیر نشده و این بیماری تنها نوعی حساسیت پوستی است.

دارو‌های موضعی برای کهیر مفید هستند: به خاطر داشته باشید هیچ داروی موضعی مانند کرم و پماد برای کهیر وجود نداشته و بهتر است تبلیغات بی اساس و غیر علمی در این رابطه را باور نکرده و تنها از دستورات پزشک خود پیروی کنید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری سینا، تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۲۰۳۷۹، sinapress.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین