پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۸۷۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۰
سناتور دموکرات که ریاست کمیته فرعی «خاور نزدیک، جنوب آسیا، آسیای مرکزی و مقابله با تروریسم» سنا را برعهده دارد، در بخشی از سخنان خود از مواضع عربستان سعودی در قبال حزب‌الله لبنان انتقاد کرد و به ریاض گفت، با نفوذ حزب‌الله در لبنان «کنار بیاید».

شعار سال: سناتور دموکرات که ریاست کمیته فرعی «خاور نزدیک، جنوب آسیا، آسیای مرکزی و مقابله با تروریسم» سنا را برعهده دارد، خواستار کاهش حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا و پرهیز از حمایت همیشگی واشنگتن از ریاض شد.
 
نماینده ایالت کنتیکت در مجلس سنای آمریکا در صحبت با اندیشکده «مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک» از مواضع واشنگتن در قبال منطقه غرب آسیا به ویژه حمایت و همراهی همیشگی آمریکا از عربستان سعودی انتقاد کرد.
 
طبق گزارش «جوئیش اینسایدر»، این سناتور ارشد دموکرات تاکید کرد که آمریکا باید از اولویت قائل شدن برای ایجاد بازدارندگی در برابر ایران در منطقه غرب آسیا دست بردارد.
 
کریس مورفی در بخش دیگری از سخنان خود از مواضع عربستان سعودی در قبال حزب‌الله لبنان انتقاد کرد و به ریاض گفت، با نفوذ حزب‌الله در لبنان «کنار بیاید».
 
وی تاکید کرد، آمریکا باید حضور «نظامی» خود در منطقه غرب آسیا از جمله کمک نظامی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را کاهش دهد.
 
مورفی گفت: «چقدر برای ایالات متحده مهم است که ایران و عربستان در ده یا بیست سال آینده چه سهمی از قدرت در منطقه دارند؟ ما طوری رفتار می‌کنیم که گویی این یک مساله موجودیتی برای ایالات متحده است (اما) مطمئن نیستم که اینطور باشد».
 
قانونگذار سنای آمریکا با لحنی تردیدآمیز تاکید کرد، «ارائه ضمانت‌های امنیتی به اندازه کافی برای بازدارندگی در برابر ایرانیان- به عنوان مثال ایجاد خط قرمزها در مورد آنچه آنها می‌توانند و نمی‌توانند در جایی مانند لبنان انجام دهند، متناسب با منافع ما در منطقه باشد».
 
مورفی افزود: «منفعت ما این است که همچنان ایرانی‌ها را تحت فشار قرار دهیم و منفعت ما ادامه همکاری با شرکایمان است اما فکر نمی‌کنم که افزایش چشمگیر حضور امنیتی ایالات متحده در این منطقه جزء منافع ما باشد».
 
این سناتور دموکرات که پیش از این بارها بر بازگشت فوری آمریکا به توافق برجام و شکست کارزار «فشار حداکثری» علیه ایران تاکید کرده، در اظهارات تازه خود از لزوم تلاش واشنگتن برای اعتمادسازی با تهران سخن گفته است.
 
قانونگذار ایالت کنتیکت در سنای آمریکا گفت: «من فکر می‌کنم که داشتن برخی توافق‌های دیپلماتیک بلندمدت موفق بین ایالات متحده و ایرانی‌ها به ایجاد اعتماد به نفس برای سایر ترتیبات دیپلماتیک اعم از رسمی یا غیررسمی کمک می‌کند و شاید تنش در منطقه کاهش یابد».
 
به گفته این عضو ارشد دموکرات در سنای آمریکا، کاستن از میزان حضور نظامی واشنگتن در منطقه و کمک‌های نظامی این کشور «زمینه را برای گفت‌و‌گوها بین ایرانی‌ها و سعودی‌ها ایجاد خواهد کرد».
 
کریس مورفی در بخش دیگری از اظهارات خود برای اندیشکده «مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک» از مواضع عربستان سعودی در قبال لبنان و حزب‌الله انتقاد کرد.
 
این سناتور آمریکایی از عربستان سعودی خواست که با نفوذ و حضور حزب‌الله در لبنان «کنار بیایید».
 
مورفی گفت: «(سعودی‌ها) بسیار از نقشی که حزب‌الله ایفا می‌کند بسیار ناراحت هستند. سعودی‌ها باید با این واقعیت کنار بیایند که حداقل در کوتاه مدت، حزب الله بخشی از زیرساخت سیاسی آنجا خواهد بود».
 
رئیس کمیته فرعی «خاور نزدیک، جنوب آسیا، آسیای مرکزی و مقابله با تروریسم» سنای آمریکا افزود: «خیلی بهتر است که سعودی‌ها در تلاش برای ارائه یک نوع از حمایت اقتصادی (از لبنان) که ممکن است باعث اصلاحات سیاسی شود و در نهایت به تکنوکرات‌ها و بازیگران غیر فرقه‌ای اجازه دهد نفوذ بیشتری در دولت داشته باشند، در کنار و شریک ایالات متحده، فرانسه و سایر کشورها باشند (نفوذ بیشتر تکنوکرات‌ها در دولت لبنان) می‌تواند نفوذ حزب‌الله را کاهش دهد».
 
اظهارات این سناتور دموکرات در شرایطی مطرح شده که او از زمان روی کار آمدن جو بایدن، بارها از رئیس‌جمهور هم حزبی خود خواسته بدون چون و چرا به برجام برگردد چرا که به گفته وی، فشار حداکثری ترامپ (علیه ایران) فاجعه بود و هیچ کسی وجود ندارد که بتواند ادعا کند این سیاست کارساز بوده است»


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی انتخاب  ، تاریخ انتشار:  21مرداد1400، کدخبر: 632582 ، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین