پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۵۶۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴
بانک‌مرکزی مدتهاست بانکها را مکلف کرده ماهانه حداقل ۱۵۰ هزار فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج دهند؛ تکلیفی که اگرچه کارنامه‌ مثبت ۴۱۳۵میلیارد تومانی به جا گذاشته اما۶۸۸ هزار نفر هنوز در صف هستند.

شعار سال: پرونده پرداخت وام ازدواج در شرایطی تلاش می‌کند تا کارنامه موفقی از خود به جای بگذارد کهبرخی بانکها به دلیل کمبود منابع مالی، راه سختی را پیش روی خود می‌بینند؛ منابع قرض‌الحسنه همچنان از سوی مردم با کندی در اختیار بانکها قرار می‌گیرد و در مقابل، تقاضاها برای دریافت وام قرض‌الحسنه ازدواج که طبق تکلیف باید از منابع داخلی بانکها پرداخت شود، بالاست.

داستان از آنجا شروع شد که سیاستگذار پولی و مالی کشور به منظور سرعت‌بخشیدن به روند پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج و فراهم آوردن تسهیلاتی برای ازدواج جوانان، از تیرماه امسال با ابلاغ بخشنامه‌ای، بانکها را مکلف بهاستفاده از منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز برای پرداخت تسهیلات ازدواج کرد. در این میان آنگونه که آماربانک مرکزی می‌گوید، امسال به طور میانگین به ازای هر روز کاری از صف طویل جوانان در انتظار دریافت تسهیلات، ۲۶۸۰ نفر کاسته می‌شود.

در این میان امابه این دلیل که بانکها مجبور به پرداخت این وام‌ها از منابع داخلی خود هستند، در ابتدا کمتر رغبت نشان می‌دادند که بخواهندخود را درگیر پرداخت وامی کنند که رقم آن با تاکید بانک مرکزی و مصوبه دولت، از سه به ده میلیون تومان افزایش یافته بود؛ به همین دلیل بانک مرکزی تصمیم گرفت تا برای هر یک از بانکها سقف ماهانه پرداخت تعیین کند، تا بلکه روند ارایه این تسهیلات مورد تاکید دولت، سرعت بیشتری به خود بگیرد.

بر همین اساس، هر بانک مکلف به پرداخت ۱۵۰ هزار فقره وام در ماه شده است که این را شاید بتوان بهترین تدبیر بانک مرکزی برای وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج دانست. البته این حداقل تعهدی است که بانکها باید به صورت ماهانه به آن پایبند باشند و سقفی از سوی سیاستگذار برای این پرداختی‌ها تعیین نشده است؛ با این وجود اما همچنان تعدادی از متقاضیان در صف دریافت تسهیلات هستند که البته تعداد آنها رو به کاهش است و صف دریافت وام در حال کوتاه‌تر شدن است؛ اگرچه گلایه‌هایی هنوز هم از سوی مردم وجود دارد.

علی‌اصغر میرمحمدصادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در این رابطهمی‌گوید: در برخی استانها به علت حجم زیاد متقاضیان دریافت تسهیلات از یک بانک خاص و عدم توانایی آن بانک در تامین منابع مورد نیاز، پرداخت وام با وقفه مواجه می‌شود که به افزایش تقاضا مربوط است و پس از تعدیل تعداد متقاضیان، روند اعطای وام از ابتدای ماه بعد ادامه می‌یابد.

بر اساس آمار بانک،از ابتدای امسال تا دوازدهم آبان‌ماه از کل ۴۷۸ هزار نفری که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند، تنها حدود ۱۵۸ هزار نفر مربوط به چهارماه ابتدایی بوده‌اند و غالبا وام سه میلیون تومانی دریافت کرده‌اند؛ و ۳۲۰ هزار نفر دیگر از تسهیلات ده میلیون تومانی استفاده کرده‌اند که این تعداد تنها طی ۸۵ روز پرداخت شده است.

در این میان، تعداد متقاضیان در صف تا نهم آبانماه جاری برابر با ۶۸۸ هزار و ۵۷۳ نفر هستند که تعداد ۳۲۷ هزار و ۸۵۸ نفر از افراد یاد شده، در مراحل تکمیل پرونده و انعقاد قرارداد جهت اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج قرار دارند؛ این در شرایطی است که بر اساس اعلام بانک مرکزی، تنها یک نفر از متقاضیان در انتظار تائید کدملی از سوی سازمان ثبت احوال کشور است که در زمان تهیه گزارش هنوز تائید کدملی نشده است.

البته برخی از شعب بانکی نیز در این میان کارشکنی‌هایی می‌کنند که منجر به بروز برخی نارضایتی‌ها در میان مردم شده است. اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود که روند پرداخت وام‌های ازدواج با تاکید مسئولان سرعت بیشتری به خود بگیرد.

آمار دریافت‌کنندگان وام ازدواج از ابتدای راه‌اندازی سامانه قرض‌الحسنه ازدواج

سال

تعداد تسهیلات اعطایی(نفر)

مبلغ وام اعطایی(میلیون ریال)

۱۳۸۷

۱۲۰۴

۲۷۷۴۰

۱۳۸۸

۹۹۱۴۳۰

۲۰۰۵۵۰۰۶

۱۳۸۹

۱۲۰۰۳۰۶

۲۴۲۴۱۳۱۸

۱۳۹۰

۱۳۴۸۰۷۸

۳۵۶۱۰۵۴۵

۱۳۹۱

۱۰۰۴۹۱۳

۳۱۴۱۳۹۵۶

۱۳۹۲

۹۴۴۶۲۷

۲۹۰۶۳۴۱۵

۱۳۹۳

۱۲۹۳۸۴۴

۳۹۲۵۸۰۷۶

۱۳۹۴

۸۰۵۷۴۶

۲۴۵۴۷۸۸۶

اول فروردین تا نهم آبان۱۳۹۵

۴۶۹۲۹۹

۴۱۵۳۸۶۲۰

جمع کل

۷۵۹۰۶۱۷

۲۴۵۷۵۶۵۶۲

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار: 18 آبان 1395، کد مطلب: 3818298:www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
0
0
بانک ها رو بکش ولی ازشون پول نگیر
یدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
0
0
نه برادر یا خواهر عزیز ، مشکل در بانک ها نیست. مشکل در ضعف نظارت بانک مرکزی و مماشات بعضی از مدیران است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین