پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۵۷۰۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
پزشکان سال‌های زیادی تلاش می‌کنند تا بتوانند پزشک شوند و شغل سختی هم دارند و درآمدی هم که دارند نوش جانشان، اما باید قبول کنند که براساس درآمدی که دارند مالیات خود را باید پرداخت کنند تا حداقل با اقشار عادی جامعه در این صورت تفاوتی نداشته باشند.
شعار سال: حالا امروز دومین سال کرونایی است که یکم شهریورش بوی کرونا می‌دهد. آن‌هایی که خط مقدم جنگ با این موجود عجیب و تازه وارد را آغاز کردند، از همان ابتدا خودشان می‌دانستند که حالا حالا‌ها قرار نیست این جنگ تمام شود. اما ماندند و خسته نشدند؛ شاید هم خسته شدند، اما در این لحظه از تاریخ دل تسلیم شدن ندارد و می‌خواهند همچنان پر قدرت ادامه دهند؛ تا خودشان پیروز این ماجرا باشند. می‌توان گفت اتفاقاتی و تجربیاتی که در این برهه از تاریخ افتاد، حداقل گذشتگان یک قرن قبل تر، مانند آن را ندیده بودند و به نظر می‌رسد آیندگان نیز به این زودی‌ها مشابهش را نخواهند دید. به هرحال پزشکان زیادی درگیر کرونا شدند از پزشکان عفونی تا تخصص‌های مشابه چراکه کرونای بخت برگشته جز جز بدن مبتلایان را مورد هدف قرار گرفت و همه را با خودش درگیر کرد. این وسط بیماران و خانواده‌های زیادی پایشان به مطب‌های پزشکان برای درمان باز شد و در مقابل هم، عده معدودی از پزشکان از فرصت به وجود آمده در کنار کار شریفشان کمال استفاده را بردند. نقطه‌ی مشترک این امر شاید از یک تیکه کاغذ شروع شود. یک تکه کاغذی که در مطب‌های پزشکان مشاهده می‌شود و روی آن با جمله بندی‌های مختلف، اما با یک مضمون مشترک نوشته است؛ «دستگاه کارتخوان نداریم، لطفاً پول نقد همراه داشته‌باشید.»

حالا اگر می‌خواهید دلیل این کار مشابه اغلب پزشکان را بدانید؛ ادامه مطلب را با دقت مطالعه کنید. بهتر است بدانید وقتی پزشکان دستگاه کارتخوان نداشته باشند سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند رد درآمدی از آن‌ها داشته باشد و این افراد به طور دقیق میزان مالیات پرداختی شان مشخص نیست و با این وجود یکی از دلایل مهمی که پزشکان از داشتن دستگاه کارتخوان طفره می‌روند پرداخت مالیات است. حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که مگر پرداخت مالیات مشکلی دارد که پزشکان از آن فرار می‌کنند؟ جوابش این سوال خیلی راحت است؛ چون پزشکان درآمد بسیار بالایی دارند شاید سخت باشد که بخواهند مبلغ زیادی در سال مالیات پرداخت کنند. اما در هر حال از انصاف نگذریم پزشکان سال‌های زیادی تلاش می‌کنند تا بتوانند پزشک شوند و شغل سختی هم دارند و درآمدی هم که دارند نوش جانشان، اما باید قبول کنند که براساس درآمدی که دارند باید مالیات خود را پرداخت کنند. حالا باز هم شاید سوال شود نحوه مالیاتی پرداختی این افراد چگونه محاسبه می‌شود؟ نحوه‌ی آن به اینگونه است که مجموع فروش یا خدمات آن‌ها از هزینه‌های آن‌ها کم می‌شود و در نهایت در جدول ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم قرار می‌گیرد و مبلغ مالیات قابل پرداخت مشخص می‌شود. براساس قانون مالیات‌های مستقیم هر فردی که در ایران دارای درآمد است باید مالیات آن را پرداخت کند. پس بسیار ظالمانه است که کارمندی که قبل از اینکه حقوقش به حساب واریز شود مالیاتش را باید پرداخت کند بعد پزشکی که سالیانه صد‌ها میلیون و بعضا میلیارد‌ها درآمد دارند از پرداخت مالیات فراری شوند.

اما در مقابل پدیده‌های جدید تری هم مشاهده می‌شود که نشان می‌دهد برخی از پزشکان دستگاه‌های کارتخوان را به اسم افراد دیگری ثبت می‌کنند تا میزان درآمدشان مشخص نشود. اما در مقابل مراکز درمانی خصوصی هم به‌خاطر نظارت‌هایی که بر فعالیت‌شان می‌شود نمی‌توانند چنین تخلفاتی کنند و این نوع تخلف بیشتر در مطب‌های خصوصی صورت می‌گیرد. همچنین برخی از پزشکان هم پا را از این فراتر گذاشته و برای پرداخت هزینه‌ها از سوی منشی مطب شماره حساب پزشک یا شخص دیگری به بیمار ارائه می‌شود و یا برخی شواهد نیز حاکی از آن است که حتی برخی پزشکان تا جایی پیش رفته‌اند که به جای نصب کارتخوان، خودپرداز به مطب‌هایشان آورده‌اند که در این شرایط برخی پزشکان در کنار مطب یا موسسه پزشکی خود خودپرداز آورده‌اند و به بیماران می‌گویند که کارتخوان ندارند. در نتیجه بیمار مجبور می‌شود برای پرداخت هزینه‌های ویزیت به خودپرداز مراجعه کرده و پول نقد برای پزشک بیاورد. در چنین شرایطی بیمار و خانواده او در سخت‌ترین شرایط بیماری و روحی برای آن که دستشان زودتر به فلان دکتر برسد تا درمان شوند، تن به پرداخت چنین پول‌هایی با چنین روش‌های می‌کنند.

در هر حال، هرچند که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که مردم تخلفات کارتخوانی را به سامانه ۱۵۲۶ اعلام کنند تا با متخلفین برخورد شود و وزارت بهداشت هم بار‌ها و بار‌ها اعلام کرده که مردم به ویژه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی خارج از صورتحساب بیمارستان، وجهی را پرداخت نکنند و در عین حال هم تخلفات تعرفه‌ای را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند، اما برخی بیماران برای اطمینان از حصول نتیجه، ناچار تن به تخلف این پزشکان می‌دهند؛ بنابراین به نظر می‌رسد نظام سلامت با کمک نظام اقتصادی کشور باید راهکاری اساسی‌تر و نظارتی دقیق‌تر را برای شناسایی متخلفین در نظر بگیرد؛ آن هم زمانی که برخی از این متخلفین پزشکان معروفی هستند که به هر دلیلی برای خود اسم و رسمی هم به هم زده‌اند.

البته بهتر است بدانید بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی، پزشکان در سال ۱۳۹۸ ملزم شدند که در مطب‌هایشان از پایانه فروشگاهی یا همان کارتخوان استفاده کنند. این قانون از همان ابتدا، اما و اگر‌های زیادی را به همراه داشت و این در شرایطی بود که عده‌ای وضع این قانون را سدی در برابر گریزگاه‌های مالیاتی پزشکان می‌دانستند و معتقد بودند که پزشکانی هرچند معدود با درآمد‌های میلیاردی، فرار مالیاتی کلان دارند که باید از آن جلوگیری شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۲۳۲۴۲، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
0
0
هر کس به طریقی سعی میکنه از مالیات فرار کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین