پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۱۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
فوربز در مطلبی به پیش‌بینی آینده بازار نفت در صورت شکست طرح فریز نفتی اوپک پرداخت.

شعار سال: فوربز در مطلبی نوشت: چنانچه عربستان تهدید همیشگی خود درباره افزایش سقف تولید نفت را عملی کند و بانک مرکزی آمریکا نیز نرخ بهره را در ماه آینده (دسامبر) افزایش دهد، بهای نفت ممکن است بار دیگر به حدود 20 دلار در هر بشکه برسد.

در ادامه این مطلب آمده است: اوپک و متحد جدید آن روسیه تاکنون نتوانسته‌اند عربستان را برای کاهش تولید خود متقاعد کنند و این مسئله اکنون که ریاض و تهران رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند، بیش از هر زمان دیگری ناممکن به نظر می‌رسد. بر اساس گزارش رویترز، در نشست هفته گذشته کارشناسان اوپک نیز آنچه بیش از هر نکته دیگری در این نشست نمود داشت، اختلاف عمیق ایران و عربستان بود.

فوربز در ادامه نوشت: اکنون بیش از یک سال است که تنش میان ایران و عربستان به نقطه اوج خود رسیده و به تبع آن،‌ بهای نفت نیز دستخوش نوسانات زیادی شده است. سال گذشته، عربستان برای اینکه به طور همزمان هم از بازگشت ایران به بازار جهانی نفت جلوگیری کند و هم تولیدکنندگان نفت ارزان‌قیمت شیل آمریکا را به ورشکستگی بکشاند، با افزایش تولید نفت خود، باعث سقوط بهای آن به زیر 30 دلار در هر بشکه شد؛ تا اینکه در ادامه با تعطیلی چاه‌های نفت آمریکا، بهای نفت در بازارهای جهانی دوباره به حدود 50 دلار در هر بشکه رسید.

اما اکنون به نظر عربستان سعودی و ایران دوباره خود را برای یک جنگ نفتی بزرگ دیگر آماده می‌کنند با این تفاوت که این بار عربستان برای عرضه بهتر سهام شرکت نفتی خود (آرامکو) در بازار نیازمند افزایش بهای نفت است و ایران به تلافی خصومت قبلی این کشور می‌خواهد نقشه آن را نقش بر آب کند.

چنین دورنمایی باعث شده است بازار با امیدواری زیادی به طرح فریز نفتی اوپک نگاه نکند. در حال حاضر، با اعلام موضع جدید دبیرکل اوپک درباره پایبندی اعضای این سازمان به توافق الجزایر، بهای نفت برنت دریای شمال و نفت «وست تگزاس اینترمیدیت» امروز (دوشنبه) اندکی نسبت به گذشته افزایش یافت؛ اما چنانچه این توافق تا پایان ماه جاری میلادی نهایی نشود، بازار نفت ممکن است یک رکود شدید دیگر را طی ماه‌های آینده تجربه کند. بویژه آنکه گمانه‌زنی‌های زیادی نیز درباره احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا وجود دارد که در صورت تحقق، در قالب یک عامل کمک‌کننده می‌تواند بهای نفت را یکبار دیگر طی یکی دو سال اخیر به زیر 30 دلار برساند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 17 آبان 95 ، کد مطلب: 5850913: www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین