پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۵۷۸۶۶
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
افزایش قیمت مسکن برخی از مردم را به سمت خرید دانگی مسکن ترغیب کرده است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به افزایش معاملات دانگی مسکن می‌گوید: «مردم پول ندارند و به صورت دانگی مسکن می‌خرند.»
شعارسال:برخی به حاشیه شهر رانده شدند و برخی نیز به خرید و اجاره مسکن به صورت شریکی روی آورده‌اند. این حاصل افزایش سرسام آور قیمت مسکن تهران نسبت به سال گذشته است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز می‌گوید معاملات دانگی مسکن افزایش پیدا کرده.

قیمت مسکن در سال گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بود. تا جایی که خانه‌دار شدن برای برخی به رویای دست‌نیافتنی تبدیل شد. در بهار ۱۴۰۰ بازار مسکن بیشترین تورم نقطه به نقطه را داشت که برابر با ۲۹٫۱ درصد بود. حالا افرادی که سال گذشته می‌توانستند خانه‌ بخرند حالا با همان مقدار پول فقط می‌توانند چند دانگ از همان خانه را صاحب شوند. مثلا دو یا سه دانگ!

مردم دانگی خانه می‌خرند

خرید دو یا سه دانگ از مسکن

حالا برخی فروشنده‌ها و خریداران به معاملات دانگی مسکن روی آورده‌اند. کافی است خریداران دانگی مسکن سری به سایت‌ها و آگهی‌ها بزنند.

یکی از فروشنده‌های مسکن که سه دانگ از یک واحد آپارتمان را برای فروش گذاشته، می‌گوید: «هزینه مسکن بالا رفته و خرید مسکن سخت شده. با این سه دانگ صاحب خانه می‌شوید تا زمانی که بتوانید پولی روی هم بگذارید و بتوانید یک خانه را به صورت کامل صاحب شوید. سه دانگ از خانه ۱۲۰ متری را ۹۰۰ میلیون تومان می‌فروشم.»

این فروشند در ادامه درباره وضعیت مالکیت حیاط، انبار و… می‌گوید: «با خرید این سه دانگ از حیاط خانه ۶۰ متری هم ۱۲ متر سهم شما می‌شود. نصف زیرزمین هم مال شماست.»

او می‌گوید: «بعد از خرید می‌توانید خودتان مستاجر شوید اما معادل نصف اجاره را باید پرداخت کنید، چون شما فقط صاحب ۳ دانگ آن هستید. اگر بعدا قصد ساخت دوباره ملک را داشتید باید برای آن به توافق برسیم.»

قدرت خرید مسکن پایین آمده و با خرید دانگی مسکن می‌توان صاحب خانه شد. اما خریدار باید مشکلات دیگر ملک شریکی را به گردن بگیرد تنها برای اینکه توانایی خرید مسکن را به صورت مستقل ندارد.

یک فروشنده دیگر هم می‌گوید: «سه دانگ از خانه کلنگی ۲۵۰ متری را می‌فروشم. یک واحد مال سهم شما و یک واحد سهم من است. یکی واحد هم به صورت شریکی است که برای اجاره دادن آن توافق می‌کنیم. اجاره را بین خودمان تقسیم می‌کنیم.»

افزایش معاملات دانگی مسکن در تهران

اما تنها آگهی‌های مسکن و گفته‌های فروشندگان نیست که مهر تائیدی برای افزایش معاملات دانگی مسکن باشد. مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تائید معاملات دانگی مسکن در تهران می‌گوید: «وقتی پول نباشد، مردم مجبور هستند مسکن را به صورت دو یا سه نفری بخرند. مثلا سه تا ۲ دانگی. تا کم کم بتواند به صورت مستقل مسکن بخرند.»

او ادامه می‌دهد: «معاملات دانگی مسکن سال گذشته هم بوده اما حالا میزان آن بیشتر شده است. مشخصا از سال ۹۸ قدرت خرید مسکن مردم کم شد. برخی به حاشیه شهرها رفتند و برخی با هم شریکی مسکن خریدند.»

رئیس اتحادیه مشاوران املاک یکی از عوامل ایجاد تشنج در بازار مسکن را آماردهی بانک مرکزی و مرکز آمار می‌داند و می‌گوید: «بانک مرکزی و مرکز آمار نباید آمار از افزایش قیمت بدهند. هر وقت این سازمان‌ها در این مورد صحبت کردند، بازار را متشنج کرده‌اند. اگر بازار مسکن را رها کنند بازار راه خودش را پیدا می‌کند نه اینکه اینگونه باعث بهم ریختن بازار شوند.

اخیرا نیز بانک مرکزی در گزارشی به افزایش قیمت مسکن در تهران پرداخت. بر اساس این گزارش متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در تهران در مرداد ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۴ درصد افزایش یافته است.

گویی افزایش قیمت مسکن از کنترل خارج شده است. وزارت راه وشهرسازی هم اعلام کرده مستاجرانی که قرارداد اجاره آنها برای ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ و نیز قرارداد سل ۱۴۰۰ را دارند، می‌توانند وام ودیعه مسکن بگیرند. اما این وام هم نتوانست چندان کمکی به مستاجران کند.

برخی از مستاجران با بالا رفتن مبلغ اجاره مجبور شدند یا منطقه مسکونی خود را عوض کنند یا به خانه کوچکتری بروند. برخی هم به خارج از تهران نقل مکان کرده‌اند. حالا وزیر راه و شهرسازی جدید برای کمک به اقشار کم درآمد قول تامین زمین رایگان برای اقشار کم درآمد کشور را داده و گفته: این اقدام به منظور افزایش ساخت مسکن و کاهش قیمت مسکن‌ در اولویت دولت سیزدهم قرار گرفته است.

 

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری نجارت نیوز، تاریخ انتشار:۱۴ شهریور ۱۴۰۰، تاریخ انتشار:۱۴ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۵۷۷۳۹۰، tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین