پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۳۹۲
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مجلس برنامه مشخصی برای حل مشکل ازدواج جوانان ندارد اظهار کرد: مجلس به جای رسیدگی به مباحث اصلی کشور به دنبال مسائل دست چندم مانند فضای مجازی است درحالیکه به عنوان نمونه بیکاری و مسکن از جمله معضلات مهم کشور و مولفه اصلی ازدواج جوانان است که باید در اولویت کار مجلس قرار بگیرد.

شعار سال: حسن لطفی درخصوص وضعیت ازدواج در کشور، گفت: یکی از ارکان های مهم زندگی ما بر اساس مبانی اسلامی و عرفی، ازدواج هست. متاسفانه چند سالی است که مقوله‌ ازدواج رنگ و بوی دیگری به خود گرفته که ریشه اصلی آن فرهنگی است؛ البته نمی توان نقش مسال اقتصادی را نادیده گرفت اما مسایل فرهنگی را باید در کنار مسایل اقتصادی حائز اهمیت دانست. با بالارفتن نرخ طلاق در جامعه، بالا رفتن سن تحصیل در کشور، گسترش شهرنشینی وتوقعات کاذب زندگی، باعث شده که جوانان رغبتی به ازدواج نداشته باشند و میزان بالای طلاق باعث کاهش انگیزه و ترس کاذب در بین جوانان برای ازدواج شده است .

وی در ادامه افزود:همین احتیاط های بیش ازحد منجر به سختگیری در ازدواج و عملا فرار از ازدواج یا ترجیح به زندگی مجردی در بین دختران و پسران شده است وبه عبارتی مشکلات فرهنگی تحصیلی، اشتغال و مسائل اقتصادی باعث شده که جوانان از روی آوردن به ازدواج خودداری کنند. بنابراین مباحث اقتصادی به مسئله ازدواج دامن زده است اما رکن اصلی نیست.

عضوکمسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اقدامات مجلس حل موانع ازدواج، شعارگونه بوده، اظهار داشت:عملکرد مجلس شعارگونه بوده ولی مجلس شورای اسلامی درسال گذشته و همچنین امسال  بودجه ای برای هزینه  ازدواج درنظر گرفته است که متاسفانه در مرحله اجرا به مشکل برخورد. درحالیکه می‌توان هزینه های غیرضروری که بعضی دستگاه های اجرایی در اختیار دارند که ملموس و اثر گذار نیستند را کم کرد .یکی از کارهایی که دولت می‌تواند در جهت تشویق جوانان به ازدواج انجام دهد بلاعوض کردن وام های ازدوج است؛ سالانه به طور میانگین به یک میلیون زوج وام صدمیلیون تومانی داده شود که باید بلاعوض باشد چراکه واین حق جوانان است که از بیت المال استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: این کار سختی برای دولت و مجلس نیست. می‌توان این بودجه را ازطریق سود تراکنش های بانک ها تامین کرد .معضلات ازدواج همواره فراروی مجلس و دولت ها بوده است.یک از مشکلات ما این است که باوجود اینکه تعدد قوانین داریم ولی باز هم قوانین جدیدی مصوب می‌کنیم و همچنین تعدد قوانین منجر به بی عدالتی شده و مسئله ی دیگر نبود داده های دقیقی در جامه است مثلا در خصوص ازدواج، آمار دقیقی از تعداد افراد مجرد نداریم لذا نبود آمار دقیق برنامه ریزی را مختل می‌کند به همین ترتیب اختلال در برنامه ریزی، تخصیص منابع را دچار اختلال کرده است. من تجربه‌ی حضور در دوره های مختلف مجلس را دارم واز نزدیک شاهد هستم که متاسفانه قوانینی که پشتوانه ی فکری ،علمی و آماری داشته باشد، نداریم.

مجلس برنامه‌ای برای حل معضل ازدواج ندارد

لطفی با بیان اینکه شرایط پرداخت وام ازدواج ناعادلانه است،گفت: زیرا زوجین باید چندین ضامن را به بانک معرفی کنند درحالیکه طبقه مرفه مشکلی برای تامین ضامن ندارند زیرا حساب هایی که دارند می‌تواند به عنوان ضامن آنها درنظر گرفته شود؛ شرایط شهرهای بزرگ و کوچک هم با هم متفاوت است مثلا تعداد افراد کارمند در روستاها بسیار کم است و روجینی که در روستاها زندگی می کنند با مشکل معرفی ضامن به بانک ها مواجه هستند لذا باید نسخه متفاوتی برای نقاط مختلف کشور در نظر گرفته شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نیمی از جوانان کشور بدلیل مشکلات اقتصادی تمایلی به ازدواج ندارند اما نیمی دیگر انگیزه ای برای ازدواج ندارند بنابراین وظیفه ی قانونگذار است که تجزیه و تحلیل کند و برای هرکدام از این گروه نسخه ی خاصی در نظر بگیرد.  لذا این روند باید اصلاح شود اما مجلس به جای رسیدگی به مباحث اصلی کشور به دنبال مسائل دست چندم مانند فضای مجازی است درحالیکه به عنوان نمونه بیکاری و مسکن از جمله معضلات مهم کشور و مولفه اصلی ازدواج جوانان است که باید در اولویت کار مجلس قرار بگیرد.

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت شفقنا، تاریخ انتشار: ۲۴شهریور۱۴۰۰،  کد خبر: ۱۱۹۰۲۹۶، fa.shafaqna.com

 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین