پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۶۴۱
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۸
اکونومیست در سرمقاله شماره این هفته خود با طرح این پرسش که «چرا ملت‌هایی که زنان آن ناتوان هستند، شکست می‌خورند؟» به بررسی ارتباط میان «جنسیت و ژئوپلتیک» پرداخته است.

شعار سال:نشریه هفتگی اکونومیست طرح و تیتر جلد شماره جدید خود را به نسبت میان «جنسیت و ژئوپلتیک» اختصاص داده و سرمقاله و پرونده ویژه این هفته را با طرح دو پرسش کلیدی آغاز کرده است: «چرا ملت‌هایی که زنان آن ناتوان هستند، سقوط می‌کنند؟ و چرا سیاست خارجی باید به نیمی از بشریت توجه بیشتری داشته باشد؟».
 
اکونومیست در ادامه آورده است:
 
پس از سرنگونی طالبان توسط آمریکا و متحدانش در سال ۲۰۰۱ ثبت‌نام دختران افغان در مدارس ابتدایی از ۰ به ۸۰ درصد افزایش یافت، مرگ و میر نوزادان به نصف کاهش یافت و ازدواج اجباری غیرقانونی اعلام شد.
 
اگرچه بسیاری از آن مدارس محصور بودند و بسیاری از خانواده‌ها قانون را نادیده گرفتند. اما هیچ کس به طور جدی شک نمی‌کند که زنان و دختران افغان در ۲۰ سال گذشته دستاوردهای بزرگی داشته‌اند، دستاوردهایی که در حال حاضر در خطر است.
 
به گفته وزارت امور خارجه ، ایالات متحده "متعهد به پیشبرد برابری جنسیتی" از طریق سیاست خارجی خود است. اما دادن میلیاردها دلار اسلحه و یک کشور متوسط به گروهی از خشن‌ترین زن ستیزان، راه عجیبی برای نشان دادن آن است.
 
البته سیاست خارجی شامل توافقات دشواری است. اما شواهد فزاینده‌ای وجود دارد دال بر اینکه آنچه هیلاری کلینتون یک دهه پیش  گفت در حال بروز است: «تسلیم شدن زنان ... تهدیدی برای امنیت مشترک جهان ما است. جوامعی که به زنان ستم می کنند به احتمال زیاد خشونت‌بار و بی‌ثبات هستند».
 
چندین دلیل احتمالی برای این وجود دارد. در بسیاری از نقاط دختران به طور انتخابی سقط می شوند یا مورد غفلت قرار می گیرند. این امر منجر به تغییر نسبت جنسی شده است، که به این معنی است که میلیون‌ها مرد جوان محکوم به مجرد ماندن هستند.
 
مردان ناامید بیشتر مرتکب جنایات خشونت آمیز می شوند یا به گروه‌های شورشی می‌پیوندند. سربازان بوکوحرام و داعش این را می‌دانند و به عنوان غنایم جنگ به آنها قول «زن» می‌دهند. تعدد زوجات همچنین مازاد مردان مجرد را ایجاد می کند. همسران متعدد برای مردان در طبقات بالا به معنای مجرد ماندن مردانی است که در طبقات پایین هستند.
 
همه درگیری‌ها دلایل پیچیده‌ای دارند. اما ممکن است تصادفی نباشد که کشمیر یکی از نامتعادل‌ترین نسبت‌های جنسی در هند را دارد، یا اینکه همه ۲۰ کشور متلاطم در فهرست کشورهایی هستند که بر اساس تحقیق صندوق صلح در واشنگتن، چند همسری درآن‌ها رایج است.
 
در گینه، جایی که کودتا در ۵ سپتامبر رخ داد، ۴۲ درصد از زنان متاهل ۱۵ تا ۴۹ ساله در اتحادیه های چند همسری هستند. پلیس دولتی چین بر مردان مازاد خود سرپوش می‌گذارد، اما همسایگانش گاهی اوقات نگرانند که آیا آنها ممکن است برای متناسب‌سازی، روزی به دنبال یک خروجی از سرزمین‌ها همجوار باشند.
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری  عصر اسلام ، تاریخ انتشار: 26 شهریور1400، کدخبر: ،www.asrislam.com،27258

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین