پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۶۶۳
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی کشور و محدودیت منابع آبی، در سال زراعی جدید ۲.۲ میلیون تن برنج تولید خواهد شد.

شعار سال: فرامک عزیز کریمی با بیان اینکه برنج محصول آب بری است، افزود: امسال علیرغم کاهش منابع آبی تولید ما ۲.۲ میلیون تن برنج سفید پیش بینی می‌شود و البته از سال گذشته با ۶۶۰ هزارتن برنج سفید وارد سال زراعی جدید شده ایم بنابراین مشکلی نداریم.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: در سال ۹۸ به دلیل بارندگی‌های مناسب با تولید ۲.۹ میلیون تن برنج، کل نیاز کشور در داخل تأمین شد، این درحالیست که در سال ۹۹ نیز با کاهش بارندگی‌ها و محدودیت منابع آبی توانستیم در کشور ۲.۵ میلیون تن برنج تولید کنیم.

وی تصریح کرد: نیاز سالانه کشور به برنج سه میلیون تن است بنابراین در سال ۹۹ فقط ۵۰۰ هزارتن کسری برنج داشتیم.

عزیزکریمی گفت: هر ساله بیش از ۲.۵ میلیون تن برنج از محل تولید داخلی و یک میلیون تن از محل واردات تأمین می‌شود، بنابراین به لحاظ مقدار، کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

به گفته وی، اکنون برداشت در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بالای ۹۰ درصد انجام شده و در حال سفید کردن و ارائه محصول به بازار هستند.

تولید ۲.۲ میلیون تن برنج در سال زراعی جاری پیش بینی می شود

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره ممنوعیت تولید برنج در برخی استان‌ها، گفت: طبق آمارها در ۱۹ استان کشور برنج کاری انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: براساس مصوبه سال ۹۷ مقرر شد تولید برنج در همه استان‌ها به غیر از استان‌های شمالی کشور در یک روند سه ساله محدود و ممنوع شود، اما سال گذشته با مصوبه‌ای دیگر از سوی مجلس شورای اسلامی این تصمیم به کارگروه‌های سازگاری و استانی زیر نظر استانداران واگذار شد تا براساس منابع آبی استانی تصمیم گیری کنند.

عزیزکریمی با بیان اینکه در استان‌های غیرشمالی محدودیت کشت داریم نه ممنوعیت، گفت: مجموع سطح زیرکشت برنج در کل کشور ۶۵۴ هزار هکتار است در سال‌های پرآب مانند ۹۸ نزدیک ۸۰۰ هزار هکتار کشت در کشور انجام شد و اکنون این محدودیت در ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان‌های غیرشمالی کشور اعمال می‌شود.

وی افزود: از این میزان سطح زیرکشت حدود ۴۴۰ هزار هکتار مربوط به استان‌های شمالی کشور و بیش از ۱۹۰ هزار هکتار مربوط به بقیه استان‌های کشور است.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: امسال امیدواریم در استان‌های غیرشمالی کشور با اقداماتی همچون افزایش بهره وری آب، خشکه کاری و رعایت آبیاری تناوبی، علی رغم کمبود منابع آبی عملکرد خوبی در تولید برنج داشته باشیم.

شعارسال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اگروفودنیوز، تاریخ انتشار:۲۵شهریور۱۴۰۰،  کد خبر: ۷۱۳۷۱، www.agrofoodnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین