پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۶۰۶۷۹
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
بیمه کارگران ساختمانی معضل بسیار بدی بود که متاسفانه بنا بر دلایلی چند حل نشده و ادامه دار است. اما این دلیل نمی‌شود که با استفاده از پول سایر کارگران، طرح‌های گل درشت برخی از مجلسی‌ها اجرایی شود؟ آقایان اطلاع دارند که بنگاهدار ماشین داریم که بیمه کارگر ساختمانی است؟ سامانه پایش، چون آبکش، باعث هدر رفتن منابع می‌شود و هزینه کرد هم که از جیب آقایان نیست که ناراحت باشند؟ درست حل کردن مسئله به اندازه چالش‌های ناشی از وجود مسئله اهمیت دارد.
شعار سال: صُدیف بدری در خصوص مشکلات بیمه کارگران ساختمانی گفت: چندین سال است که از لحاظ شرایط بودجه‌ای برای بیمه کارگران ساختمانی با مشکلاتی مواجه هستیم در سال‌های قبل یک اصلاحیه قانونی در خصوص عوارض پروانه‌های ساختمانی که توسط شهرداری‌ها محاسبه می‌شد، داشتیم که مبلغی هم از این بابت به سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه کارگران پرداخت می‌شد که چالش‌هایی هم داشت.

وی افزود:، اما متأسفانه بودجه‌ای که سازمان تأمین اجتماعی و یا دولت باید سالانه برای بیمه کارگران ساختمانی در نظر می‌گرفتند، تأمین نشد، معمولاً دولت‌ها در این مورد همکاری نمی‌کنند و به‌صورت سهمیه‌ای سالانه برای شهرستان‌ها و استان‌ها بودجه منظور می‌کنند.

بدری ادامه داد: به‌تازگی طرح اصلاح مجدد ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در مجلس شورای اسلامی تصویب‌شده و در شورای نگهبان در حال بررسی است که اگر این طرح نهایی شود دیگر سهمیه‌ها استانی نیست و طبیعتاً دولت سهم بیمه هر کارگر ساختمانی که حائز شرایط مقرر باشد، را پرداخت می‌کند در نتیجه سازمان تأمین اجتماعی محدودیت خاصی برای بیمه این کارگران نخواهد داشت.

دبیر دوم فراکسیون کارگری گفت: کارگران ساختمانی معمولاً قشری هستند که جز کانون و انجمن‌های کارگری مربوطه کسی از حق‌وحقوق آن‌ها دفاع نمی‌کند و از طرف دولت نیز تاکنون حمایتی از این کارگران نشده است.

وی اظهار کرد: در کنار اجرای این طرح باید بر بیمه واقعی کارگران ساختمانی نظارت باشد، با اجرای این طرح که کلیت آن در مجلس تصویب‌شده و دررفت و برگشت شورای نگهبان است، محدودیت‌های بودجه‌ای و مشکلات دیگر حل خواهند شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص ضمانت اجرای این طرح پس از طی مراحل قانونی گفت: ما متأسفانه در اجرای قوانین معمولاً مشکلاتی داریم و این مستلزم این است که همت دولت و سازمان تأمین اجتماعی برای اجرای این طرح بیش از گذشته باشد.

بدری افزود: در کنار اجرای این طرح باید برای احراز هویت کارگران ساختمانی پایش به‌طور کامل انجام گیرد، و برای تشخیص کارگرانی واقعی که شغل و محل درآمد دیگری ندارند، باید ارزیابی میدانی انجام شود.

دبیر فراکسیون کارگری در خصوص محول شدن احراز هویت شغلی کارگران ساختمانی از سازمان تامین اجتماعی به انجمن‌های صنفی آنان گفت: احراز هویت و پایش کارگران ساده به راحتی انجام می‌شود، و تشخیص خاصی لازم ندارد.

صدیف بدری در پایان تأکید کرد: با اجرای طرح اصلاح مجدد ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی که در مجلس شورای اسلامی تصویب و در شورای نگهبان در دست بررسی است، همه کارگران ساختمانی بیمه دائمی خواهند شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۶۰۶۲۳، www.mizan.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین