پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۹۴۶
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی، گفت: سال گذشته و امسال برای هر هکتار کشت چغندرقند پاییزه ۱۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت‌شده است.
شعار سال: پیمان حصادی مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی در پنجمین روز انتقال‌یافته‌های تحقیقاتی ملی که امروز با موضوع «چغندرقند پاییزه» برگزار شد، با اشاره به پرداخت تسهیلات ارزان برای کشت چغندرقند پاییزه، گفت: سال گذشته و امسال برای هر هکتار کشت چغندرقند پاییزه ۱۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت‌شده است.

وی ادامه داد: برای توسعه کشاورزی مکانیزه در محصول پاییزه چغندرقند، تسهیلات برای خرید دستگاه نشاکار و دستگاه‌های جدید برداشت پرداخت می‌شود.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: به دنبال توسعه کشت چغندرقند پاییزه در سطحی بالغ‌بر ۶۰ هزار هکتار در چند سال آینده هستیم.

حصادی با اشاره به اینکه به دنبال ظرفیت‌سازی تولید چغندرقند در مناطق جدید نظیر گلستان، ایلام و خوزستان هستیم، یادآور شد: تأسیس یک کارخانه با ظرفیت ۱۰ هزار تن برای تولید شکر و نیز تبدیل یک واحد کشت و صنعت نیشکری به‌صورت دومنظوره با ظرفیت ۱۰ هزار تن در استان خوزستان طی ۲ تا ۳ سال آینده انجام خواهد شد.

به گفته وی؛ کارشناسان هواشناسی به جهت کمبود بارش در پاییز، اعلام کرده‌اند که زمان کشت دانه‌های روغنی و گندم با تأخیر انجام شود، اما زمان کشت چغندرقند با توجه به حساسیت این محصول به ساقه روی، قابل‌تغییر نیست.

وی بابیان اینکه با توجه به اعلام سازمان آب، کشت پاییزه چغندرقند در سال جاری به دلیل خشکسالی در استان‌های کرمانشاه و خوزستان ممنوع است، گفت: به دلیل بحرانی بودن وضعیت آب از کشاورزان درخواست می‌کنم تا قبل از کشت، از تأمین آب مورد نیاز اطمینان حاصل کنند، زیرا در غیر این صورت خسارتی به چغندرکاران پرداخت نمی‌شود.

آب مصرفی کشت چغندرقند پاییزه حداکثر ۵ تا ۷ هزار مترمکعب در هکتار

وی بابیان اینکه میزان مصرف آب در کشت چغندرقند پاییزه کمتر از چغندرقند بهاره است، افزود: میزان آب مصرفی برای کشت چغندرقند پاییزه حداکثر ۵ تا ۷ هزار مترمکعب در هکتار است.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در سال‌های اخیر شرکت جوین در منطقه گلستان در بیش از ۴۰ درصد از مزارع خود بدون یک‌بار آبیاری با استفاده از آب باران عملکرد ۵۵ تن در هر هکتار داشته است.

به گفته حصادی، وزارت جها کشاورزی به دنبال آن است تا با کاهش ۵۰درصدی مصرف آب با رویکرد کشت پاییزه چغندر قند و با استفاده از آبیاری میکرو در کشت بهاره این محصول، شکر مورد نیاز کشور را تامین کند.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد: با رویکرد کشت پاییزه به‌عنوان یک اجبار، بتوانیم شکر موردنیاز کشور در راستای تأمین امنیت غذایی رقم بزنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی و صنایع غذایی ایران، تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۹۶۱۹، agna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین