پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۳۲۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
ایران یکی از واردکنندگان حبوبات است. اما افزایش قیمت دلار، تحریم‌ها و افزایش هزینه حمل آن به داخل کشور، واردات حبوبات را کاهش داده و قیمت آن را در بازار داخل بالا برده. آن هم درست در سالی که خشکسالی، کمیت و کیفیت محصولات داخلی را هم کاهش داده است.
شعار سال: حبوبات در بازار گران شده است. علت هم مشخص است در یک سال اخیر هم قیمت دلار بالا رفته و هم عرضه حبوبات به دلیل خشکسالی کمتر شده است.

واردات حبوبات در سال جاری در مقایسه با سال قبل ۸۱ درصد کاهش داشته و همین مساله باعث گرانی حبوبات شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در فروشگاه‌های آنلاین نخود با قیمت ۳۶ تا ۷۵ هزار تومان فروخته می‌شود. دبیر انجمن حبوبات به تجارت‌نیوز توضیح داد: نخود از اتیوپی و استرالیا وارد می‌شود. عدس از کانادا و روسیه و لوبیا چیتی از کانادا و ماداگاسکار وارد شده است.

سید عبدی افتخاری گفت: هزینه حمل و نقل حبوبات خیلی سرسام‌آور شده است. البته بعد از هزینه حمل و نقل، ایران به دلیل تحریم باید هزینه بیشتری بپردازد. یعنی کالا مستقیما وارد ایران نمی‌شود و برای واردات کالا یک سند ثانویه برای حمل آن صادر می‌شود.

او ادامه داد: مثلا حبوبات از کانادا به سمت دوبی بارگیری می‌شود و از این کشور تا ایران دوباره هزینه ترانزیت تعلق می‌گیرد و همین هزینه‌های جانبی قیمت حبوبات را با یک نوسان همراه کرده است.

قیمت نخود ۷۵ هزار تومان شد
در فروشگاه‌های آنلاین نخود با قیمت ۳۶ تا ۷۵ هزار تومان فروخته می‌شود

هزینه بسته‌بندی، حبوبات را گران کرد
در همین مورد سخنگوی اتاق اصناف ایران هم علت گرانی حبوبات را افزایش قیمت جهانی و هزینه بسته‌بندی عنوان کرد.

مجتبی صفایی گفت: امسال کشاورز هر کیلو نخود را با قیمت ۲۰ هزار تومان به شرکت‌های توزیع‌کننده فروخته است، اما اینکه نخود در بازار با قیمت بیش از ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود باید سازمان حمایت پاسخگو باشد.

او ادامه داد: با توجه به هزینه حمل و نقل، افزایش هزینه کود و دستمزد، قیمت حبوبات در آینده افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که دولت‌ها همیشه به دنبال سرکوب قیمت‌ها بوده و هستند.

صفایی گفت: تولید نخود در روسیه ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده و همچنین در دوران پس از کرونا ذائقه مردم هم تغییر کرده است. همچنین تحریم‌ها هزینه حمل و نقل و جا به جایی پول را بیشتر کرده است. به عنوان مثال هزینه حمل یک کانتینر حبوبات از چین از سال گذشته تا امسال چندین برابر شده است.

خرداد امسال هم در گزارشی نوشته شده بود: سرانه مصرف حبوبات در کشور حدود ۱۰ کیلوگرم برای هر نفر است، اما بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی سالانه نزدیک به ۷۰۰ هزار تن انواع حبوبات تولید و کمبود‌ها از دیگر کشور‌ها تامین می‌شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وب سایت خبری تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰، کدخبر: ۵۹۰۲۶۱، www.tejaratnews
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
0
0
انگار معلوم نیست چه اتفاقی داره میفته، هیچ کس پاسخگو نیست و کار مهمی هم کسی انجام نمیده.فقط مردم کمتر و کمتر میخرن و میخورن!!
ناشناس
Germany
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
0
0
حبوبات هم داره یواش یواش از سبد غذایی مردم حذف میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین