پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۵۳۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
نماینده سابق مجلس به بیان توضیحاتی درباره به فراموشی سپرده شدن احزاب بعد از اتمام هر انتخابات در کشور پرداخت و گفت:احزاب هنوز نتوانستند جایگاه واقعی خود و نقش اصلی خودشان را در جامعه سیاسی کشور ایفا کنند.

شعار سال: حسین نقوی حسینی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره اینکه احزاب در کشور ما به مرغ عزا و عروسی تبدیل شده اند اظهار کرد: احزاب به طور کلی به عنوان یک سازمان سیاسی به عنوان حلقه واسط بین حکمرانان  و مردم ایفای نقش می‌کند و تلاش می‌کنند پیام مردم را به حاکمیت برساند. احزاب در کلیه نظام‌های سیاسی سعی می‌کنند به عنوان یک کانال انتقال قدرت و روشی برای انتقال قدرت عمل کنند.
 
نقوی حسینی در ادامه خاطر نشان کرد: حزب دارای تشکیلات سازمان یافته‌ای و دارای مرام نامه، اساس نامه و چارچوب فعالیت است و به معنای دیگر حزب به معنای یک گروه سیاسی شناخته شده‌ تابلو دار است. معنای تابلودار بودن این ساختار مشخص سیاسی این است که مسئولیت کارش را بر عهده می‌گیرد.
 
این فعال سیاسی در ادامه بیان کرد: احزاب برنامه ارائه می‌کنند و در چارچوب برنامه خودشان حرکت کرده و اگر قدرت را به دست بگیرند برنامه‌های خودش را اجرا می‌کنند و در قبال اجرای برنامه‌های خودش هم مسئولیت می‌پذیرد و مردم می‌توانند اقدامات آن‌ها را رصد کنند؛ بنابراین حزب نقش یک آنالیزور و سازمان فعال عرصه سیاسی را ایفا می‌کند.
 
نقوی حسینی ادامه داد: در کشور ما سابقه احزاب خیلی طولانی است و حدودا ۱۵۰ سال از سابقه فعالیت احزاب در کشور ما می‌گذرد، اما هنوز احزاب نتوانستند جایگاه  واقعی خود و نقش اصلی خودشان را در جامعه سیاسی کشور ایفا کنند.  اگر نظام‌های سیاسی حزبی را مورد بررسی قرار بدهید می‌بینید که در عرصه سیاسی این کشور‌ها ۲ تا حداکثر ۶ حزب فعال هستند. البته اغلب نظام‌های سیاسی دو حزبی هستند. 
 
در ایام انتخابات شاهد ظهور و بروز و شکل گیری احزاب هستیم

این فعال سیاسی در ادامه بیان کرد: در کشور ما شاهد تعدد بسیار گسترده احزاب هستیم. این مسئله نشان می‌دهد که احزاب نتوانستند در جامعه سیاسی نقش خود را ایفا کنند و در ایام انتخابات شاهد ظهور و بروز و شکل گیری احزاب هستیم و فعال سازی احزاب شروع می‌شود و حتی احزاب جدید شکل می‌گیرند. 
 
نقوی حسینی در ادامه افزود: اما وقتی انتخابات تمام می‌شود احزاب خانه نشین می‌شوند و هیچ نقشی را نمی‌توانند در نظام سیاسی ایفا کنند. البته خیلی جالب است که احزاب وقتی در ایام انتخابات فعال هستند نامزد‌های انتخابات از جمله شوراها، مجلس و ریاست جمهوری خودشان را مبرا از احزاب اعلام می‌کنند در صورتی که کارنامه فرد و وابستگیش به یک جریان و حزب خاص کاملا مشخص است، ولی وقتی فعالیت انتخاباتی می‌کند و یا به قدرت می‌رسد اعلام می‌کند که جز هیچ حزب و گروهی نیستم و به هیچ حزب و گروهی تعهد و پایبندی ندارم و بدهکار به هیچ حزبی هم نیستم.
 
به گفته‌ این فعال اصولگرا، این مسئله نشان می‌دهد که حزب جایگاهی در کشور ما ندارد، زیرا اگر جایگاه داشت این افراد بعد از به قدرت رسیدن اعلام نمی‌کردند که وابسته به هیچ جناحی نیستند. 
 
در ساختار سیاسی دچار آشفتگی و سردرگمی تشکیلاتی هستیم

نقوی حسینی خاطر نشان کرد:  همین امر نشان می‌دهد که در ساختار سیاسی دچار آشفتگی و سردرگمی تشکیلاتی هستیم. در حالی که در نظام‌های سیاسی حزبی، فرد از کانال حزب به قدرت می‌رسد و به برنامه‌های حزب متعهد است و حتی رهبری حزب را هم بر عهده دارد. ولی در کشور ما وضعیت به این گونه نیست که نشان می‌دهد احزاب جایگاه خود را پیدا نکرده اند. 
 
این فعال سیاسی افزود: دلایل ناپایداری احزاب در کشور ما متعدد است و در این زمینه مطالعات آکادمیک زیادی صورت گرفته و عمده دلایلی که ذکر شده در مقوله فرهنگ سیاسی است که به کار تشکیلاتی و گروهی برمی گردد و همچنین به این مسئله پرداخته شده که ایرانی‌ها در کار‌های فردی خیلی موفق هستند، ولی در کار‌های گروهی موفق نیستیم. 
 
وی خاطر نشان کرد: اما یکی از دلایلی که همیشه از چشم‌ها پنهان مانده اگر این اصلاحات را در ساختار قانونی کشور انجام دهیم به پایداری احزاب خیلی کمک می‌کند، تناسب قوانین انتخاباتی با فعالیت احزاب است. اگر در کشور‌هایی که فعالیت حزبی دارند دقت شود مشاهده می‌کنیم که قوانین انتخاباتی به این شکل است که کرسی‌های انتخاباتی بین احزاب تقسیم می‌شود و افراد مستقل اصلا نمی‌توانند به کرسی دست پیدا کنند و باید از کانال حزبشان ورود به انتخابات داشته باشند و احزاب به نسبت آرایی که به دست می‌آورند کرسی‌های پارلمانی را به خودشان اختصاص می‌دهند و به همان نسبت در قدرت نقش پیدا می‌کنند، ولی در کشور ما کرسی‌ها به فرد داده می‌شود.
 
این نماینده سابق مجلس خاطر نشان کرد: لذا وقتی حزب هیچ نقشی در کسب کرسی‌ها ندارد وقتی فرد به قدرت می‌رسد خیلی زود حزب را فراموش می‌کند و تعهدی هم به آن ندارد. 
 
باید قانون انتخابات اصلاح شود

نقوی حسینی با بیان اینکه باید قانون انتخابات اصلاح شود خاطر نشان کرد: قوانین انتخاباتی ما باید مقوم فعالیت احزاب باشد و آن‌ها را نقش آفرین کند. در حال حاضر حزب هیچ نقشی در قدرت ندارد و فرد مهم است و وقتی هم فرد به جایگاه می‌رسد تعهدی به حزب ندارد؛ بنابراین اگر قوانین انتخابات اصلاح شود و کرسی‌ها به احزاب به نسبتی آرایی که در جامعه کسب کرده تقسیم شود آن زمان افراد خودشان را ملزم می‌دانند که عضو حزب شوند. 
 
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: در آمریکا ۳۰۰ سال  است که حزب جمهوری خواه و دموکرات در حال رقابت با هم هستند و هیچ فردی خارج از حزب نمی‌تواند رهبری کشور را به دست بگیرد و باید از کانال سخت حزبی به میدان رقابت برسد. البته افراد مستقل هم کاندیدا می‌شوند، ولی چون حزب اصل است نمی‌توانند نقشی ایفا کنند. در کشور‌های آلمان، فرانسه، انگلستان نیز کسی به ریاست جمهوری می‌رسد که از مکانیزم حزبی عبور کرده باشد و در رقابت‌های درون حزبی شرکت کرده باشد. 
 
نقوی حسینی افزود: اگر قوانین انتخاباتی ما اصلاح نشود قطعا احزاب نمی‌توانند نقشی ایفا کنند و بعد از انتخابات کسی به آن‌ها پایبند نیست و کرکره احزاب تا انتخابات بعدی پایین کشیده می‌شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران ، تاریخ انتشار: 15 آبان1400، کدخبر:120152 ،www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین