پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۹۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
تصویری از ماجرای «دهقان فداکار» در کتب درسی منتشر شده است که برخلاف آنچه در گذشته مشاهد میشد، ریزعلی خواجوی مشعل بر دست و با لباس بر تن کرده شده روی ریل قطار در حال دویدن است.

شعار سال:  ماجرا طبق روایت این دهقان فداکار از این قرار بود که ریزعلی خواجوی، برای نجات دادن قطاری از  برخورد با قطعه‌های ریزش کرده کوه، لخت شد و پیراهنش را آتش زد و مسوول قطار را از خطر آگاه کرد اما پس‌از سالیان، امسال آموزش‌وپرورش نگران تن لخت این قهرمان ملی در یک نقاشی شده و پس‌از سال‌ها او را در کتاب‌های درسی با لباس تصویر کرده است.
 

در واکنش به این استدلال ، برخی از رسانه ها توضیح دادند که:

این خبر در سال ۱۳۹۷ نیز در برخی رسانه‌ها منتشر شد، اما بازتاب چندانی نیافت و امسال(1400) مجددا مورد توجه قرار گرفت. واقعیت این است که از سال ۸۸ در درس «فداکاران» کتاب فارسی سوم دبستان که به شرح ایثار دهقان فداکار برای نجات جان مسافران اشاره می‌کند، تصویر ریزعلی خواجوی (دهقان فداکار) با لباس پوشانده شد.

در همان زمان مسئولان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در خصوص این تغییرات اعلام داشت که بر اساس مصاحبه‌ای از آقای ازبرعلی خواجوی در سال‌ها پیش ، ایشان گفته‌اند من در آن شب کت بر تن داشتم و حین آن اتفاق، کت خودم را آتش زدم. آموزش و پرورش نیز بر این اساس نقاشی را به واقعیت نزدیک‌تر نمود.
تن لخت دهقان فداکار در کتاب‌های درسی پوشیده شد

برخی دیگر از منتقدین بیان می دارند که هرچند ممکن است حق با آموزش و پرورش باشد، اما تصویر جدید به هیچ وجه قادر به انعکاس رشادت، توانمندی، اضطرار و اضطراب دهقان فداکار و مواردی همانند نبوده و بیشتر قصد پوشاندن بدن او دنباله گیری شده است . 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی  دیدبان ایران، تاریخ انتشار: 1 آذر   1400، کدخبر: 121308، www.didbaniran.ir / سایر منابع

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
0
1
بابا خودش گفته من کت تنم بود که درآوردم چه ربطی به لباس و لخت کردن یا نکردن دهقان فداکار داره!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
0
0
اخبار مرتبط سایت تان از گذشته خبرهای مربوط به ریزعلی ، برایم جالب بود. آرشیو زیبا و کاملی درست کرده اید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین