پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۵۸۰۰۰
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
«سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دقیقا مشخص کند که در کدام بخش از جغرافیای نظام آموزشی ایستاده است و نسبت این سازمان با تحولات جهانی، مطالعات تطبیقی و معیار‌های توسعه پایدار بر اساس مدیریت علمی و صحیح منابع انسانی چیست؟»
شعار سال: در ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ بود که «صدای معلم» در گزارشی با عنوان «آموزش دروغ در کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم» نسبت به بخشی از محتوای منتشر شده در این کتاب درسی در مورد بحران کرونا و ابعاد آن واکنش نشان داد. (این جا)

در کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم صفحه ۵۲، مطلبی آورده شده که قابل تامل است.

گفته شده است:

«جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی پیشرفته و کادر درمانی متخصص، دلسوز و پرتلاش، توانست جزء کشور‌های برتر جهان در درمان بیماری کرونا باشد. این در حالی است که در برخی کشور‌های غربی حتّی از پذیرش و درمان بیماران مسن نیز خودداری می‌شد.»

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد سازمان پژوهش و برنامه ریزی در مورد کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم

پس از اعتراضات فراوان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، سرانجام و مطابق معمول این سازمان با تاخیر فراوان جوابیه‌ای صادر کرد. (این جا)

در پاسخ سازمان پژوهش و برنامه ریزی چنین آمده است:

«به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

در پی درج موفقیت جمهوری اسلامی ایران در کنترل کرونا در کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه نهم چاپ ۱۳۹۹ انتقاد‌ها و گاه مواضع تندی توسط برخی افراد اتخاذ شده است. این سازمان با استناد به اظهارات و گزارشات ارائه شده توسط مسئولان وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا و تلاش‌های علمی جمهوری اسلامی ایران در کنترل کرونا و گزارشاتی که مستندات آن در رسانه‌ها نیز موجود است؛ در پی اقدامات موثر پیک اول کرونا طی سال ۱۳۹۸، که منجر به کاهش آمار فوتی‌ها به دو رقم نیز شد؛ در آن مقطع زمانی و با توجه به اینکه تحولات اجتماعی و موفقیت‌های جامعه در کتاب‌های درسی باید منعکس شود؛ این دستاورد کشورمان در کنترل کرونا به دلیل همزمانی با روزآمد سازی کتاب درسی به اختصار در کتاب مذکور قید شده و در سال تحصیلی ۱۳۹۹ نیز در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد سازمان پژوهش و برنامه ریزی در مورد کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم

از آنجا که به هیچ وجه تداوم انتشار و جهش‌های ویروس کرونا در پیک‌های متعدد قابل پیش بینی برای هیچ کشوری نبوده و نیست و متأسفانه این بیماری همچنان جان بسیاری از انسان‌های جهان را تهدید می‌کند؛ با مشاهده اوج گیری بیماری کرونا و عدم پیش بینی زمان و کیفیت مهار کامل این بیماری، این مطلب قبل از شروع انتقاد‌های اخیر و همزمان با روزآمدسازی سالانه مطالب، توسط کارشناسان این سازمان از کتاب درسی سال ۱۳۹۹ اصلاح و تعدیل و در چاپ جدید ۱۴۰۰ اعمال شده است. چرا باید این ادعا‌ها آن قدر سخیف، بی پایه و غیرعلمی باشد که فردی از فرط عصبانیت بخواهد آن را در برابر اداره آموزش و پرورش و در برابر دیدگان افکار عمومی اقدام به آتش زدن کتاب مربوطه نماید؟

شایان ذکر است تعدیل این مطلب دلیل بر نادیده گرفتن تلاش کادر درمان، پزشکان و دانشمندان کشورمان نیست و قطعا نتایج و مستندات تلاش‌های آن‌ها در کتاب‌های درسی درج خواهد شد.»

پرسش «صدای معلم» از سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش که ظاهرا باید جای قلب و مغز این وزارتخانه ایفای نقش نماید آن است که به جز اظهارات مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی از کدامین نهاد‌های معتبر بین المللی این ادعا‌ها را تایید کرده است؟

همان موقع، این رسانه در گزارش خود نوشت:

جداولی که در پایین ارائه می‌شوند مربوط به آغاز همه گیری ویروس کرونا یعنی اول اسفند ۱۳۹۸ است:

واحد اطلاعات اقتصادی مجله اکونومیست، مرکز امنیت بهداشتی دانشگاه و جان هاپکینز و موسسه غیرانتفاعی برنامه تهدید هسته‌ای در گزارش مشترک "شاخص امنیت بهداشتی جهان" به بررسی آمادگی کشور‌های مختلف برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر می‌پردازند.

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد سازمان پژوهش و برنامه ریزی در مورد کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم

مطابق این گزارش آمادگی آمریکا در برابر چنین بیماری‌های بیش از هر کشور دیگری است. بریتانیا، هلند، استرالیا و کانادا هم در رتبه‌های بعدی این گزارش قرار دارند.

در این گزارش ایران در میانه جدول، در رتبه ۹۷ از میان ۱۹۵ کشور بررسی‌شده قرار دارد.

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد سازمان پژوهش و برنامه ریزی در مورد کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم

یمن، کره شمالی و سومالی به عنوان ناآماده‌ترین کشور‌ها معرفی شده‌اند.

کره جنوبی و تایلند تنها کشور‌های غیرغربی هستند که "وضعیت زرد" دارند و شاخص امنیت بهداشتی جهان اغلب کشور‌های خاورمیانه و اروپای شرقی را مانند ایران در "وضعیت نارنجی" قرار داده است.

افغانستان، عراق و سوریه در کنار اغلب کشور‌های آفریقایی "وضعیت قرمز" دارند.

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد سازمان پژوهش و برنامه ریزی در مورد کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم

البته ایران در مقایسه با کشور‌های دیگر منطقه وضعیت خوبی ندارد و رتبه‌ای پایین‌تر از ترکیه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس دارد.

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد سازمان پژوهش و برنامه ریزی در مورد کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم

مستندات مورد ادعای این سازمان که آن‌ها را به " رسانه‌ها " حواله کرده است کدام‌ها هستند؟ آیا منظور رسانه‌هایی هستند که از اموال عمومی ارتزاق می‌کنند، اما به کسی پاسخ گو نیستند؟

هر چند طبیعی است که مسئولان و مقامات بخواهند کار خود را جامع و آینده نگرانه معرفی کنند، اما آیا این مقامات تاکنون به قضاوت افکار عمومی و حوزه عمومی به آن اقدامات اندیشیده اند؟

آیا سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، کتاب درسی که مرجع میلیون‌ها دانش آموز و معلم و مخاطب در جامعه است را با کارکرد یک " وبلاگ " اشتباهی گرفته اند که سخن از به روز رسانی آن می‌کنند؟

چرا باید این ادعا‌ها آن قدر سخیف، بی پایه و غیرعلمی باشد که فردی از فرط عصبانیت بخواهد آن را در برابر اداره آموزش و پرورش و در برابر دیدگان افکار عمومی اقدام به آتش زدن کتاب مربوطه نماید؟ (هر چند این اقدام شهروند ایرانی نیز مورد تایید نیست و در این مورد به آن پرداخته خواهد شد).

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دقیقا مشخص کند که در کدام بخش از جغرافیای نظام آموزشی ایستاده است و نسبت این سازمان با تحولات جهانی، مطالعات تطبیقی و معیار‌های توسعه پایدار بر اساس مدیریت علمی و صحیح منابع انسانی چیست؟

با این وضعیت در برنامه ریزی، سیاست گذاری و ریل گذاری قرار است به کدامین ارزش‌های انسانی و اخلاقی برای تربیت جامعه دست یازیم؟
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صدای معلم، تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۱۴۶۷، www.sedayemoallem.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین