پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۳۳۹
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶
سیاست خارجی ما نه از برجام شروع می‌شود و نه به برجام ختم می‌شود»؛ این جمله را باید مهم‌ترین رویکرد دولت رئیسی در روابط بین‌الملل دانست. عبارتی که در اولین نشست خبری رئیس جمهور منتخب به عنوان راهبرد دیپلماتیک جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم بیان شد و پیام روشنی برای طرف‌های خارجی داشت.
«سیاست خارجی ما نه از برجام شروع می‌شود و نه به برجام ختم می‌شود»؛ این جمله را باید مهم‌ترین رویکرد دولت رئیسی در روابط بین‌الملل دانست. عبارتی که در اولین نشست خبری رئیس جمهور منتخب به عنوان راهبرد دیپلماتیک جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم بیان شد و پیام روشنی برای طرف‌های خارجی داشت.

همین راهبرد بعدتر با این تعبیر وزیر خارجه که «وزارت خارجه دولت سیزدهم، وزارت برجام نیست» معنای دقیق‌تری یافت و رویکرد چندجانبه‌گرایی و نگاه جدی‌تر به شرق، به عنوان محور سیاست خارجی دولت رئیسی شکل شفاف‌تری به خود گرفت.

پس از آن و با بررسی سناریو‌های متعدد برای چگونگی حضور ایران در مذاکرات وین، طبق اعلام معاون سیاسی وزیر خارجه، دستور اصلی گفتگو‌ها از «احیای برجام» به «لغو تحریم» تغییر یافته و با تاکید بر «شروع» و نه «ادامه» دور جدیدی از تلاش‌های دیپلماتیک، راهبرد اصلی جمهوری اسلامی برای حضور در گفتگو‌ها مشخص‌تر شد. باقری همچنین به صراحت اعلام کرد که آن چه در مذاکرات پیش رو مورد بحث قرار خواهد گرفت، نه مسائل هسته‌ای ایران که گفتگو‌هایی برای لغو تحریم‌ها خواهد بود.

اکنون و در آستانه آغاز مذاکرات جدید، جمهوری اسلامی با اقدامات فعالانه در حوزه دیپلماتیک، اقتصادی و فنی تلاش کرده تا صحنه‌آرایی جدیدی برای گفتگو‌ها ایجاد کند:

- معاون سیاسی وزیر خارجه با تمام طرف‌های عضو برجام گفتگو‌هایی صورت داده و مواضع جمهوری اسلامی در دور جدید مذاکرات به اطلاع آن‌ها رسیده است. اکنون چین و روسیه هر دو بر دستور کار مدنظر ایران برای لغو تحریم‌ها اصرار دارند.

- بر خلاف دوره‌های قبل که به خواسته‌های سیاسی آژانس زسمیت داده می‌شد، ایران در این مدت
 
درخواست‌های غیرمنطقی این نهاد را قاطعانه رد کرده و در هر دو سفر گروسی به تهران، اجازه انحراف آژانس از حوزه فنی به حواشی سیاسی را نداده است.

- دولت در این مدت سند افزایش دو برابری صادرات غیرنفتی به کشور‌های همسایه را تنظیم و به بخش‌های مختلف کشور برای اجرای کوتاه مدت ابلاغ کرده است.

- با تلاش‌هایی که در حوزه نفتی و بانکی صورت گرفته، اکنون جریان صدور نفت و واردات ارز به طرز موثری بهبود یافته است. این موضوع در مواضع رسمی رئیس جمهور، وزیر نفت و رئیس کل بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفته است.

- در حال حاضر جمهوری اسلامی از حیث فنی در نقطه بازدارندگی هسته‌ای قرار گرفته است. ایران در روز ۸ آذر به میزانی از سوخت هسته‌ای دست پیدا کرده که هر چند آمریکایی که عضو این گفتگو‌ها نیست، با گفتن اینکه «افزایش غنی‌سازی اهرم جدیدی از اختیار ایران نمی‌گذارد» سعی کرد این موضوع را بی‌اهمیت نشان دهد، اما طرف‌های مذاکراتی به خوبی معنای آن را می‌دانند.

- ترکیب تیم مذاکره‌کننده کاملا ناظر به هدف گفتگو‌ها یعنی «لغو تحریم» تنظیم شده است. بخش‌های سیاسی، دیپلماسی اقتصادی و حقوقی وزارت خارجه به همراه نمایندگانی از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت نفت ترکیب اصلی تیم مذاکره کننده ایران در دور جدید خواهند بود.

هر چند دولت سیزدهم کار ساده‌ای برای تغییر ریل مذاکرات نداشت و خروج از بن‌بست وین با ریل نادرست دولت روحانی به سادگی ممکن نبود، اما در نهایت این مهم محقق شده و ایران در شرایطی پای میز گفتگو حاضر می‌شود که به طور واقعی و نه نمایشی می‌تواند امیدوار به «لغو تحریم» باشد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رجانیوز، تاریخ انتشار:۶ آذر ۱۴۰۰، کد خبر:۳۵۳۰۵۵، www.rajanews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین