پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۷۰۸۵۹
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
رسانه‌های عموما کم اطلاع کشور چنان با آب و تاب درباره افشای آمار خرید نفت ایران در ماه گذشته توسط چینی‌ها حرف می‌زنند که شهروند عادی فکر می‌کند اتفاق خاصی افتاده است. ایران در قبل از تحریم تا چهار میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت خانم در روز صادر می‌گیرد (بطور متوسط ۳-۳/۵ میلیون بشکه در روز). با آغاز تحریم ها، این میزان به یک میلیون بشکه در روز رسید. طبق آمار اعلامی چینی ها، آن‌ها در ماه گذشته ۲۶۰ هزار تن نفت خام در ماه از ایران خریداری کرده اند (حدود یک میلیون بشکه در کل یک ماه). در واقع، این همه هیاهو برای خرید یک روز نفت ایران در ماه در اوایل تحریم بوده است.

شعار سال:علیرغم تحریم‌های آمریکا، چین در دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۲۶۰ هزار تن نفت خام از ایران وارد کرده است. خریداران می‌گویند قیمت نازل این نفت ارزش رویارویی با تحریم‌های آمریکا را دارد.

 در زمانی که ایران در تحریم‌های نفتی آمریکا به سر می‎‌برد چین چقدر نفت از ایران وارد کرده است؟
 
آنطور که دویچه وله گزارش داده، گمرک چین روز پنج‌شنبه ۲۰ ژانویه داده‌هایی را منتشر کرد که نشان از اولین واردات نفت ایران توسط این کشور علیرغم تحریم‌های آمریکا علیه خرید نفت ایران دارد.
 
بر اساس داده‌های سازمان کل گمرک چین، این کشور در دسامبر سال گذشته ۲۶۰ هزار و ۳۱۲ تن نفت خام از ایران وارد کرده است. یک سال پیش از آن در دسامبر ۲۰۲۰ پکن ۵۲۰ هزار تن نفت خام از ایران وارد کرده بود.
 
مشخص نیست چه شرکتی آخرین محموله نفت ایران را که محموله بزرگ حمل شده بر روی یک تانکر غول پیکر نفتی است، خریده و در کدام ترمینال این محموله تخلیه شده است.
 
خبرگزاری رویترز در ماه نوامبر گزارش داد واردات غیررسمی نفت ایران به چین در فاصله ماه اوت تا اکتبر سال گذشته بالغ بر ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده است چرا که ارزیابی خریداران این بود که خرید این نفت ارزان به خطر رویارویی با تحریم‌های آمریکا می‌ارزد.
 
بر اساس آمارهای رسمی گمرک چین، این کشور در سال ۲۰۲۰ روزانه حدود ۸۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده بود. اما طبق آمارهای شرکت‌ ردیابی نفتکش‌ها (تانکر ترکرز)، حجم واقعی صادرات نفت ایران به چین در همان سال ۳۲۰ هزار بشکه در روز بوده است.
 
خریداران می‌گویند نفت خام ایران با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا با برچسب نفت عمان، امارات متحده عربی یا مالزی معامله می‌شود.
 
خبرگزاری بلومبرگ نیز پیشترگزارش داده بود که چین نفت ایران را به عنوان نفت عمان و مالزی می‌خرد.
 
بر اساس داده‌های شرکت‌های حمل و نقل و برآورد تاجران، نفت ایران حدود ۶ درصد از واردات نفت چین را تشکیل می‌دهد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز ، تاریخ انتشار:  1بهمن  1400، کدخبر: ،www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین