پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۴۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۰
شمار افرادی که بدون گذرنامه قصد خروج از کشور را دارند در مقابل تعداد افرادی که با مدارک معتبر از مرز خارج شده‌اند عدد قابل توجهی نیست اما همین افراد سبب آشفتگی و شلوغی در سه مرز خروجی به سمت عتبات به ویژه مرز مهران شده‌اند.

شعارسال: ماجرای خروج بدون گذرنامه از مرز و سفر به کشور عراق به سه‌سال پیش و برگزاری نخستین راهپیمایی اربعین بازمی‌گردد، در آن ایام شمار زیادی از ایرانیان بدون داشتن مدارک کافی راهی کشور عراق شده و پس از زیارت عتبات به کشور بازگشتند. پس از برگزاری این مراسم بود که دستگاه‌های دخیل در مراسم اربعین با آسیب‌شناسی اوضاع از ممنوعیت خروج بدون گذرنامه به کشور عراق در ایام اربعین خبر داده و بر شرط داشتن گذرنامه برای خروج از کشور تاکید کردند و دومین کنگره اربعین با این محدودیت برگزار شد.

همزمان با برگزاری دومین راهپیمایی نیز علیرغم تاکید بر ضرورت همراه داشتن گذرنامه برای سفر به کشور عراق همچنان عده‌ای قصد خروج بدون همراه داشتن گذرنامه معتبر یا ویزا را داشتند که از خروج آنان جلوگیری شد اما همچنان شایعه‌ای وجود داشت که عده‌ای توانسته‌اند بدون گذرنامه از مرز خارج شوند، این شایعات که در میان قشری خاص از جامعه مورد پذیرش قرار گرفته بود تا امسال نیز ادامه داشت تا جایی که همچنان برخی از افراد بدون داشتن هیچگونه مدارک شناسایی قصد خروج از کشور را دارند و حتی برخی از آنان به مرز نیز رفته و مشکلاتی را در آنجا ایجاد کرده‌اند.

شلوغی مرزها به معنی کاهش نظارت پلیس نیست

سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا درباره اینکه آیا زائران امکان خروج از مرز بدون داشتن گذرنامه را دارند یا خیر می‌گوید: چنین امکانی به هیچ عنوان وجود ندارد و خروج از مرز بدون داشتن گذرنامه و ویزای معتبر کشور عراق شدنی نیست. بنابراین همانطور که بارها تکرار کرده‌ایم خروج بدون ویزا و گذرنامه معتبر از مرزهای ایران به سمت عراق ممکن نیست و تاکنون نیز چندین اتوبوس از زائران فاقد مدارک لازم از مرز به شهرها بازگردانده شده‌اند.

سخنگوی ناجا همچنین درباره ادعای برخی در مورد امکان خروج بدون گذرنامه در مرزهای پر ازدحام مانند مهران نیز گفت: تراکم جمعیت در مرز مهران بیشتر از دو مرز شلمچه و چذابه است و ما به زائران توصیه می‌کنیم که برای سفر به دو مرز شملچه و چذابه بروند اما شلوغی و ازدحام به معنای کاهش نظارت پلیس هنگام خروج زائران از کشور نیست و تمامی مدارک آنان از سوی ماموران چک می‌شود. بنابراین اگر عده‌ای فکر می‌کنند که ممکن است در شلوغی جمعیت بدون گذرنامه از مرز خارج شوند کاملا اشتباه می‌کنند.

منتظرالمهدی در عین حال از همکاری زائران با پلیس در پایانه‌های مرز قدردانی کرد و گفت: تعداد افرادی که قصد خروج بدون گذرنامه از مرز را داشته و از سفرشان جلوگیری می‌شود در مقایسه با افرادی که با مدارک معتبر از مرز خارج شده‌اند بسیار اندک است.

دستگیری افراد بدون گذرنامه در عراق

سردار محمدرضا مقیمی، رییس پلیس آگاهی ناجا نیز در این باره می‌گوید: تیم‌هایی از پلیس آگاهی در ایام راهپیمایی اربعین در شهرهای مرزی مستقر بوده و با جرائم و موارد ناامنی برخورد خواهند کرد. کمینه امنیت شهرها نیز تشکیل شده و گشت‌های ما در سه شهر مرزی حضور دارند.

وی با بیان اینکه حضور افراد بدون گذرنامه و ویزا در مرز یکی از مسائلی است که پلیس به آن توجه دارد، گفت: از ماه‌ها قبل به مردم اعلام شد که اگر قصد سفر به عراق را دارند باید مدارک معتبر داشته باشند، افرادی که بدون قصد خروج از کشور را دارند، حتی اگر بر حسب یک دهم درصد موفق به خروج از کشور شوند، در کشور عراق دچار مشکل بزرگتری خواهند شد، چراکه طرف عراقی نیز گذرنامه‌ها را چک کرده و اگر فردی فاقد گذرنامه باشد دستگیر شده و مطابق مقررات کشور عراق با وی برخورد خواهد شد. ضمن اینکه اگر فرض بگیریم که در کشور عراق نیز این مدارک رصد نشود هنگام بازگشت این افراد به کشور بار دیگر مدارک زائران بررسی شده و اگر آنان فاقد گذرنامه باشند دستگیر شده و مجازات در انتظارشان خواهد بود، چرا که تردد غیرمجاز در مرز جرم محسوب می‌شود.

مقیمی تصریح کرد: بدون شک افراد فاقد گذرنامه در یکی از این مراحل شناسایی شده و با آنان برخورد خواهد شد.

رییس پلیس آگاهی ناجا به گذرنامه‌های جعلی نیز اشاره کرد و افزود: ممکن است افراد سودجو بخواهند با سوءاستفاده از وضع موجود در ازای دریافت مبالغی گذرنامه یا مهر ویزا را جعل کنند، در این مورد علاوه بر اینکه پلیس آگاهی نظارت‌های خود را افزایش داده و با این افراد برخورد خواهد کرد، سامانه‌های کنترلی در گیت‌ها نیزبه راحتی امکان تشخیص گذرنامه‌های جعلی را داشته و با متخلفان برخورد خواهد شد.

تردد تنها از سه پایانه مرزی مجاز است

علاوه بر سخنگو ناجا و رییس پلیس آگاهی، سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی ناجا نیز درباره تدابیر مرزبانی در مرزها می‌گوید: به هیچ عنوان امکان خروج غیرقانونی از مرزها وجود ندارد و نظارت مرزبانان بر تمامی مرزهای کشور انجام می‌شود.

رضایی در عین تاکید کرد که آمادگی مرزبانان در مرزهای غربی کامل بوده و مرزبانی نیز هماهنگ با دیگر یگان‌های پلیس در حال خدمت رسانی به زائران است و این شرایط تا زمان بازگشت زائران و عادی شرایط تردد در مرز ادامه خواد داشت.

به گفته فرمانده مرزبانی ناجا در سال‌جاری تردد زمینی به سمت عراق تنها در سه پایانه مرزی مهران، شلمچه و چذابه امکان پذیر است و هیچ پایانه دیگری برای سفر به عتبات وجود ندارد.

سردار محمدحسین حمیدی، فرمانده پلیس راه کشور نیز درباره افرادی که بدون گذرنامه معتبر به پایانه‌های مرزی می‌روند، گفت:‌یکی از مشکلاتی که در مسائل ترافیکی نیز خود را نشان می‌دهد بازگشت زائران بدون گذرنامه در مرز است، پلیس این آمادگی را دارد که در معابر منتهی به شهرهای مرزی گذرنامه افراد را رصد کرده و از ادامه سفر افراد بدون گذرنامه جلوگیری کند. چرا که حضور این افراد در مرز و بازگشت دوباره‌شان در بروز مشکلات ترافیکی تاثیرگذار است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 26آبان1395، کدخبر: 95082618607: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین