پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۷۴۰
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
کاروان‌های غیرمجاز عتبات عالیات که با سفرهای پراسترس و مخاطره‌آمیزی موجب تلخ شدن حلاوت این سفر معنوی برای زوار می‌شوند، با تبلیغات رنگارنگ حوالی بقاع متبرکه کرمانشاه جولان می‌دهند.

شعار سال: وقتی برای سفر به عتبات عالیات حداقل باید نفری ۸۰۰ هزار تومان بپردازید، شاید یک پیشنهاد ۵۰۰ هزار تومانی برای این سفر مقداری اغواکننده باشد برای اینکه قید سفر ایمن با هزینه بالاتر را بزنید، اما اگر کمی بیشتر فکر کنید و از بقیه هم پرس و جویی داشته باشید درمی‌یابید که پشت این هزینه دریافتی کمتر چه موضوعاتی نهفته است و بعد هم کلا بیخیال این سفر ارزان می شوید.

قاعدتا این سفر معنوی شیرینی و حلاوت خاصی برای عاشقان اهل بیت(ع) دارد و همین عشق و علاقه هم موجب ورود افراد سودجو به این موضوع شده و هر کسی به خود اجازه می‌دهد تا برای کسب سود از طریق سوءاستفاده از این علاقه مردم و راه‌اندازی کاروان‌های غیرمجاز با جان زوار بازی کند.

این کاروان‌های غیرمجاز که اتفاقا تعدادشان هم کم نیست با پهن کردن بساطشان در اطراف بقاع متبرکه کرمانشاه و پخش تراکت و کارت های تبلیغاتی درصدد جذب مشتریانشان هستند و اصلا هم به این فکر نمی‌کنند که این سفر معنوی را برای آن ها به سفری پراسترس و مخاطره‌آمیز که اغلب فاقد پوشش امنیتی و بیمه است برای زوار تبدیل می‌کنند.

آنهایی که هیچ مسئولیتی در قبال حوادث احتمالی برای زوار متقبل نمی‌شوند و با وعده استقرار در هتل‌های خوب مردم را برای قبول این سفر ارزان وسوسه می‌کنند و بعد هم خبری از این هتل‌ها نیست و در یک مهمانسرای با پایین‌ترین درجه کیفی از زوار پذیرایی می‌کنند.

در برخورد با کاروان‌های غیرمجاز خارج از بقاع نیروی انتظامی باید ورود کند

برای پیگیری این موضوع به سراغ حجت‌الاسلام مهدی متوسلیان معاون فرهنگی اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه رفتیم و در مورد فعالیت این کاروان‌ها در اطراف بقاع متبرکه پرسیدیم که وی اظهار داشت: در برخورد با کاروان‌های غیرمجاز در فضای عمومی و خارج از بقاع، اوقاف و امور خیریه مسئولیتی ندارد و نیروی انتظامی باید در این زمینه ورود پیدا کند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه افزود: به هیچ وجه اجازه فعالیت و تبلیغات به کاروان های زیارتی غیرمجاز در محل بقاع متبرکه داده نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه در فضای این بقاع تنها کاروان های زیرنظر اوقاف و امور خیریه اجازه فعالیت دارند، گفت: ضمن اینکه تا کنون هیچ مراجعه‌ای از کاروان‌های مجاز زیر نظر سازمان حج و زیارت در این زمینه نداشته ایم.

حجت‌الاسلام متوسلیان تصریح کرد: هیئت امنای بقعه سیده فاطمه(س) در زمینه تبلیغات کاروان‌های غیرمجاز در مقابل این بقعه شکایت داشته‌اند و به منظور برخورد با بانوانی که درب بقعه سیده فاطمه(س) تبلیغات می کنند از دستگاه قضا تقاضای برخورد کرده ایم.

متوسلیان با بیان اینکه در این زمینه علاوه بر مکاتبه با مراجع قضایی و در نتیجه خروج آنان از فضای بقعه، مسئولان اوقاف نیز برای بررسی چند بار به صورت سرزده در بقعه حاضر شدند، گفت: در سایر بقاع متبرکه هم گزارشی مبنی بر فعالیت کاروان های غیرمجاز نرسیده است.

حوادث تروریستی صرفا مربوط به کاروان‌های غیرمجاز بوده است

اما حامد دارابی، مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه در مورد فعالیت این کاروان های غیرمجاز اظهار داشت: متاسفانه شاهد هستیم در سالهای اخیر برخی به صورت غیررسمی و بدون اینکه تحت پوشش جمهوری اسلامی ایران باشند و با سوءاستفاده از احساسات مردم اقدام به جذب زوار می‌کنند.

طبق مصوبه هیئت دولت در سال ۸۴ تنها مرجع رسمی مسافرت‌های برون مرزی زیارتی اعم از کشورهای عراق ، سوریه و عربستان، صرفا سازمان حج و زیارت است و هیچ دستگاه دیگری در بحث سفرهای زیارتی این سه کشور حق ورود نداردوی افزود: طبق مصوبه هیئت دولت در سال ۸۴ تنها مرجع رسمی مسافرت‌های برون مرزی زیارتی اعم از کشورهای عراق ، سوریه و عربستان، صرفا سازمان حج و زیارت است و هیچ دستگاه دیگری در بحث سفرهای زیارتی این سه کشور حق ورود ندارد.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه تصریح کرد: در سال های اخیر هرگونه حادثه تروریستی که منجر به شهات یا مجروحیت زائرین شده صرفا مربوط به کاروان‌های غیرمجاز بوده است.

دارابی با اشاره به برخوردهای صورت گرفته در این زمینه گفت: برای برخورد با کاروان های غیرمجاز مکاتباتی با دستگاه قضایی صورت گرفته است و در این راستا برخی از کاروان‌های غیرمجاز که به صورت علنی فعالیت می‌کردند پلمب شد.

وی از فعالیت ۱۸ دفتر زیارتی مجاز در استان خبر داد و بیان داشت: زائران برای سفر خود می توانند سه بسته را شامل بسته ارزان قیمت حدود ۸۵۰ هزار تومان، متوسط یک میلیون و بسته با کیفیت به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را انتخاب کنند که با توجه به وسع مالی زائران صورت می گیرد.

به گفته این مسئول، روزانه یک کاروان به عتبات عالیات اعزام می شود و طول سفر نیز هفت و یا هشت شب شامل سه شب اقامت در نجف، سه شب در کربلا و یک شب اقامت در کاظمین و شب نخست نیز اقامت در مهمان سرای مهران است.

روایتی از سفر با یک کاروان غیرمجاز

محمد حیدری یکی از شهروندان کرمانشاهی است که مسافر یکی از همین کاروان‌های غیرمجاز عتبات عالیات بوده و به خبرنگار مهر می‌گوید: پشت هر ارزانی حکمتی است و مردم مطمئن باشند خدماتی که این کاروان‌ها انجام می‌دهند حتی به اندازه هزینه‌ای که می‌گیرند هم نیست چه برسد به وعده‌هایی رنگارنگی که برای اقامت و ... می‌دهند.

وی افزود: اول که برای ثبت نام به کاروان مذکور مراجعه کردم فکر کردم خب با هزینه کمتر هم وقتی می‌شود این سفر را انجام داد چرا هزینه بیشتری بپردازیم، البته تبلیغات آنها بی‌تاثیر نبود و وعده اقامت هشت روزه در هتل‌های خوب هم ما را بیشتر جذب کرد.

حیدری ادامه داد: البته این ها همه وعده بود و ما در یک مسافرخانه درجه پایین اقامت دادند و حتی پنج روز اقامت دشتیم و روزهایی که در راه بودیم هم به عنوان مدت ذکر شده محسوب شد.

این شهروند در ادامه تصریح کرد: اینها به کنار بحث امنیت زوار در این کاروان‌ها اصلا رعایت نمی‌شود و در سفری که من با این کاروان داشتم شبانه ما را از جاده‌هایی بین اماکن مقدسه در شهرهای مختلف جابه جا می‌کردند که هیچ خودرویی از آنجا عبور نمی‌کرد!

با توجه به احتمال بازگشایی مرز خسروی به روی زوار در سال جاری، فعالیت این کاروان‌های غیرمجاز و دردسرهایی که در پس این فعالیت‌ آنها وجود دارد و می‌توانند زمینه‌ساز حوادث ناگوار هم باشد لذا لازم است دستگاه‌ها و نهادهای دست‌اندر کار در برخورد با این کاروان‌ها به صورت جدی‌تری ورود کنند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 16 تیر 97، کد مطلب: 4340132، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین