پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۷۳۵
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱
جمعی از سینماداران با امضای یک بیانیه خطاب به دولت و مجلس، تأکید کردند که درصورت ادامه کسر ۲۵درصدی مالیات، مجبور به تغییر کاربری سینما‌های خود هستند.
شعار سال: جمعی از سینماداران سینمای ایران با انتشار متنی نسبت به کسر مالیات ۲۵درصدی از سینما‌ها واکنش نشان دادند.
 
در بخشی از این نامه آمده است:
«متعجبیم از این همه بی‌اطلاعی از وضعیت سخت معیشت اهالی فرهنگ و هنر توسط کارگزارانی که جز اطلاع و درمان این اهالی وظیفه دیگری ندارند!
دولت دوازدهم در آخرین سال خود باعث بدعتی شد که رنج و آزار اهالی نجیب فرهنگ و هنر این سرزمین را دوچندان کرد و حال دولت سیزدهم که با شعار «عدالت» بر کرسی قوه مجریه تکیه زده است بازهم همان بدعت را پیش گرفته است که جز خسران بر اهالی فرهنگ و هنر دستاورد دیگری ندارد!
اخذ مالیات مستقیم ۲۵درصدی آن هم در زمانه‌ای که سینماداران ایران با ده‌ها هزار میلیارد تومان سرمایه راکد از یکسو و از دیگر سو با فراگیری بیماری کووید-۱۹ با صدها میلیارد تومان زیان انباشته مواجه شده‌اند.
دولت در 2دهه گذشته براساس قوانین بالادستی با ابزارهای تشویقی قوانین برنامه‌های 5ساله به‌دلیل عدم‌توجیه اقتصادی برای ساخت سالن‌ها و فعالیت آنان از معافیت‌های عوارض شهرداری و مالیاتی از این فعالیت فرهنگی و هنری حمایت کرد و حالا چه شده است که با ضررهای هزاران میلیاردتومانی می‌خواهید مالیات مستقیم بستانید؟ آن‌هم برخلاف همه کشورهای صاحب سینما که از این فعالیت مؤثر فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی همه نوع حمایتی را انجام می‌دهند که سینما داشته باشند...
ما سینماداران ایران اعلام می‌کنیم درصورت اخذ مالیات مستقیم ضمن توقف ساخت سالن‌های جدید توسط سرمایه‌گذاران، راهی جز تعطیلی و تغییر کاربری سینماهای ورشکسته‌مان نخواهیم داشت تا دیگر نه مشمول مالیات شویم و نه مشمول هزاران مانع برای فعالیت فرهنگی حداقلی در سرزمین مهد تمدن و آگاهی.»
این نامه را مدیر 75سینما در سراسر کشور امضا کرده‌اند.

شورای صنفی نمایش عصبانی می‌شود
جلسه شورای صنفی نمایش دیروز تشکیل شد و نتیجه آن یک بیانیه شدید‌الحن با 7بند بود.
به گزارش همشهری، بندهای این بیانیه که علاوه‌بر تنظیم شورای نمایش هشدار به تعطیلی سینماها نیز در آن مطرح شده به این شرح است:
1-فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» اثر حسین صیدخانی در روز چهارشنبه مورخ ۱۳بهمن ۱۴۰۰ اکران خواهد شد.
2-فیلم‌های سینمایی «بی‌صدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی‌زاده، «مورچه‌خوار» ساخته شاهد احمدلو، «عاشق‌پیشه» اثر داوود موثقی، «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرج‌زاد، «آینده» به کارگردانی امیر پورکیان و «ترانه عاشقانه‌ای برایم بخوان» اثر مهرداد غفارزاده در تاریخ ۲۳بهمن۱۴۰۰ اکران خواهند شد.
3-نمایندگان انجمن سینماداران ضمن اعتراض شدید به سیاست‌های وزارت ارشاد، اعلام کردند چنانچه یک فیلم پرمخاطب در کنار فیلم‌های ذکرشده اکران نشود، از ۲۳بهمن۱۴۰۰ همه سینماهای کشور تعطیل خواهند شد.
4-همچنین نمایندگان انجمن سینماداران تاکید کردند با وجود هزینه‌های سرسام‌آور پایان سال، به هیچ عنوان امکان حیات و بقای سینما وجود نخواهد داشت.
5-نمایندگان همه صنوف اعتراض شدید خود را به نحوه فروش و عرضه فیلم‌های جشنواره فیلم فجر و نحوه تعامل ستاد جشنواره با سینماها اعلام کردند.
6-همچنین نمایندگان همه صنوف نسبت به تصمیم‌گیری نشدن درباره افزایش بهای بلیت به شدت اعتراض داشتند.
7-شورای صنفی نمایش ضمن اعتراض شدید نسبت به بازبینی مجدد فیلم‌های دارای پروانه نمایش، خواهان پایان این روند غیرقانونی شدند.

واکنش مدیر سینما آزادی: تعطیل می‌شویم

سجاد نوروزی، مدیر سینما آزادی گفت: مالیات 25درصدی علناً ضرری به سینماها نمی‌زند بلکه همه سینماهای کشور را به تعطیلی خواهد کشاند! اگر قرار باشد این قانون برای سینما و کسب‌وکار سینماها اعمال شود، به‌صورت مشخص همه سینماهای کشور در سال آینده تعطیل خواهند شد. وی در پاسخ به اینکه اعتراض و نامه سینماداران به قوه مجریه، چه تأثیری در این بین دارد، توضیح داد: نه اینکه ما بخواهیم سینماها را تعطیل کنیم. بلکه سینما خواه، ناخواه تعطیل خواهد شد. اگر قوه مجریه به این نامه اعتنایی نکند، سال آینده در کشور سینما نخواهیم داشت. این موضوع البته نکته و موضوعی نیست که بخواهیم آن را به‌عنوان تهدید مطرح کنیم یا به‌عنوان ابزار مذاکره از آن بهره ببریم. بلکه به شکل طبیعی و کاملاً مشخص، سال آینده سینماهای کل کشور به محاق فراموشی خواهند رفت. مدیر سینما آزادی تأکید کرد: راه چاره بازگشت به همان قانون قبلی است. یعنی معافیت همه کسب‌وکارهای فرهنگی از مالیات. آقایان به قدری نسبت به موضوع ناآگاه‌اند و دچار کبر شده‌اند که حتی برای وضع قوانینشان با چند کارشناس خبره مشورت نمی‌کنند. آنها می‌خواهند روی دستمزد هنرپیشه‌ها مالیات ببندند اما مالیات را به کل کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری تسری داده‌اند. بدتر از این وضع نمی‌توان تصور کرد. از سوی دیگر باید عنوان کرد که دستمزد اهالی فرهنگ و هنر چقدر است که حالا بخواهیم تبیین کنیم که چند نفر دستمزد بالای 500میلیون تومان دارند. این تعداد به گمانم از تعداد انگشتان 2 دست فراتر نخواهد رفت!
نوروزی گفت: زمانی ما می‌خواهیم درباره یک کسب‌وکار و چرخه اقتصادی تصمیم بگیریم. هم‌اکنون قیمت بلیت سینما 30هزار تومان است که با این مبلغ در سوپرمارکت به شما پفک هم نمی‌فروشند! در این شرایط می‌خواهند از این مبلغ 25درصد مالیات کم کنند؟! همین الآن هم مالیات بر ارزش افزوده که به سینما تحمیل شده، این هنر را به زوال کشانده است. آقایان نمی‌توانند از دانه درشت‌ها مالیات بگیرند یا جلو قاچاق کالا را بگیرند و صرفاً زورشان به اهالی فرهنگ و هنر و کارمندان دولت رسیده است. این در حالی است که ما هیچ‌گونه ابزار و بازوی اجرایی برای جلوگیری از این فاجعه، یعنی تعطیلی همه سینماهای کشور نداریم و صدایمان هم به هیچ جا نخواهد رسید. وی عنوان کرد: کل درآمد فروش سینمای ایران در سال 1398و پیش از شیوع ویروس کرونا 290میلیارد تومان بود. 290میلیارد تومان هزینه خرید 2 ساختمان در خیابان فرشته تهران هم نمی‌شود. این چه قانونی برای اخذ مالیات است؟! از این 290میلیارد تومان چقدرش را می‌خواهند مالیات بگیرند؟


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از همشهری آنلاین، تاریخ انتشار: 11بهمن ۱۴۰۰، کد خبر:hamshahrionline.ir/152440
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین