شعار سال: نحوه اعتراض به برگ تشخیص/ مطالبه/ استرداد مالیات بر اساس آخرین اصلاحات قانون مالیاتهای مستقیم
◾️ بر مبنای ماده ۲۳۸ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم، از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ چنانچه مؤدی نسبت به اوراق تشخیص/مطالبه/استرداد مالیات صادره، معترض باشد میتواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ، شخصاً یا به وسیله وکیل تام الاختیار خود از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.my.tax.gov.ir یا روش پستی و یا مراجعه مستقیم به باجه خدمات مؤدیان ادارات امور مالیاتی، اعتراض خود را همراه با دلایل، اسناد، مدارک و مستندات مربوط به ادارات کل امور مالیاتی مربوطه ارائه و تقاضای رسیدگی مجدد نماید.
◾️ مؤدیان میتوانند همزمان با ثبت اعتراض به برگ تشخیص/ مطالبه/ استرداد مالیات، با توجه به نوع فعالیت خود، از میان مراجعی مانند اتاقهای اصناف، بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی، تعاون، مجامع حرفهای و حسب مورد سایر مراجع قانونی، یکی را به عنوان نماینده خود جهت شرکت در هیأت حل اختلاف مالیاتی معرفی نماید. در غیر اینصورت؛ سازمان امور مالیاتی با توجه به نوع فعالیت مؤدی یا موضوع مورد رسیدگی از بین نمایندگان مراجع مذکور، یک نفر را انتخاب خواهد کرد.
◾️ مسئول/ مسئولان مربوط در سازمان امور مالیاتی، میبایست حداکثر ظرف چهل و پنج روز از تاریخ ثبت درخواست (اعتراض) مودی، به اعتراض وی رسیدگی و نتیجه را به مودی اعلام کند.
◾️ چنانچه مؤدی نتیجه رسیدگی مسئولان ذیربط را پذیرفته و مراتب پذیرش خود را به اداره امور مالیاتی اعلام نماید، پرونده از لحاظ درآمد / ماخذ یا اعتبار مالیاتی، قطعی خواهد بود. در غیر این صورت، پرونده مودی برای رسیدگی به هیأت حل اختلاف مالیاتی ارجاع خواهد شد.
◾️ در مورد اعتراض مالیاتی موضوع ماده ۲۳۸ قانون مالیاتهای مستقیم و نیز ارجاع پرونده به هیاتهای حل اختلاف مالیاتی توجه به نکات زیر ضروری است: