پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۲۲۰
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا ضمن انتقاد از واکنش دولت بایدن در قبال بحران‌های کنونی در اروپا، ادعا کرد چین به زودی به تایوان یورش می‌برد.
شعار سال: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده معتقد است چین احتمالا انگیزه لازم برای حمله به تایوان را دارد. چرا که به گفته وی دولت پکن شاهد ضعف دولت «جو بایدن» در نحوه خروج از افغانستان و واکنش او در قبال حمله روسیه به اوکراین است.

ترامپ در گفت‌وگویی با بیزنس اینسایدر در پاسخ به این سوال که آیا معتقد است چین به زودی به تایوان حمله می‌کند یا خیر، افزود: «من باور دارم که آن‌ها به زودی دست به چنین حمله‌ای می‌زنند، زیرا پکن شاهد است که دولت آمریکا تا چه اندازه احمقانه اداره می‌شود. آن‌ها می‌دانند که رهبران ما بی کفایت هستند و البته، آن‌ها این کار را خواهند کرد. اکنون زمانش فرا رسیده است. همانگونه که می‌بینید آن‌ها [دولت بایدن]هیچ کاری در مورد اوکراین انجام ندادند».

ترامپ با اشاره به مدیریت دولت بایدن در واکنش به بحران اوکراین گفت: «بایدن در ابتدا با چنان اظهارات ضعیفی واکنش نشان داد که پوتین گفت اوه وای، اکنون زمان رفتن است».

از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین از یک هفته پیش، آمریکا و بسیاری از کشور‌های غربی تحریم‌های سنگین اقتصادی علیه روسیه اعمال کرده اند. بایدن همچنین در سخنرانی روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های روسیه می‌بندد و مدعی شد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نمی‌داند چه چیزی در انتظارش است.

ترامپ در گفت و گوی خود اضافه کرد: پس از حمله روسیه به اوکراین نوبت به تایوان می‌رسد. وی در ادامه شی جین پینگ رئیس جمهوری چین را "مردی با سطح هوش بالا" توصیف کرد.

ترامپ با اشاره به خروج آشفته آمریکا از افغانستان در ماه اوت (مرداد) گفت: «او به آنچه در این کشور رخ داد، نگاه می‌کند. شیوه‌ای که ما از افغانستان خارج شدیم و حالا فرصتی است برای انجام کار. چین هم چندین دهه به دنبال فرصتی است تا کارش را انجام دهد».

اظهارات ترامپ در حالی است که دیروز چهارشنبه، هیاتی از مقامات پیشین دولت آمریکا وارد تایوان شدند و در حمایت از این جزیره با «تسای اینگ ون» رئیس جمهوری در تایپه دیدار کردند.

چین مدت‌هاست که تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند. در ماه ژانویه سالجاری (دی ماه) سفیر چین در ایالات متحده، در گفت‌وگویی با رادیو عمومی آمریکا (NPR) گفت که این جزیره نشان دهنده "نمایش بزرگترین تنش میان چین و ایالات متحده است".

وی در ادامه اظهاراتش تاکید کرد چنانچه مقامات تایوانی، که توسط واشنگتن جسور شده‌اند، به راه خود برای استقلال ادامه دهند، به احتمال زیاد چین و ایالات متحده، درگیر جنگ می‌شوند.

ترامپ هم در ادامه گفت و گوی خود افزود: اگر شخص وی رئیس جمهوری بود هرگز بحران اوکراین رخ نمی‌داد. وی همچنین دولت بایدن را به دلیل آنچه که وی "حماقت" و "بی کفایتی" دانست، مورد انتقاد قرار داد.

ترامپ در سال ۲۰۱۹ به دلیل جلوگیری از ارسال نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی حیاتی به اوکراین استیضاح شد. وی همچنین بار‌ها ناتو را مورد انتقاد قرار داد و احتمال خروج آمریکا را از این ائتلاف نظامی مطرح کرد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۶۶۹۳۷۸، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین