به گفته برخی فعالان این حوزه یک مسئله مهم در پرداخت یارانه نقدی به رسانهها به موضوع تعدد رسانههای ثبت شده توسط یک شخص یا یک مؤسسه مطبوعاتی بر میگردد در حالیکه آدرس تمام آن رسانهها یکیست و از لیست بیمههای رد شده برخی از آنها میتوان فهمید که تعداد پرسنل فعال در آنها گاهی به تعداد انگشتان یک دست نمیرسد، اما به ازای تک تک آنها یارانه نقدی دریافت میکند.
شعار سال: مسئله رسانههای نور چشمی وزارت ارشاد مسئلهای بود که برخی از فعالان حوزه رسانه پس از انتشار لیست حمایتهای صورت گرفته از برخی رسانهها عنوان کردند و معتقد بودند اگر برای دریافت یارانه نقدی حمایتی رعایت برخی پارامترهای این وزارتخانه الزامیست پس لزوم پرداخت یارانه نقدی به برخی رسانهها که نه تنها نظم در انتشار را رعایت نمیکنند بلکه حتی در طول ماه یک تولید محتوا ندارند چیست؟
آذرماه سال قبل بود که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در پورتال سامانه جامع رسانههای کشور شرایط بهره مندی رسانههای مکتوب و برخط را از یارانه نقدی اعلام کرد. مسئلهای که خیلی زود در بین برخی از اصحاب رسانه دلخوزی شدیدی ایجاد کرد، زیرا شرایط دریافت این حمایت دارا بودن کد کارگاهی اعلام شده بود و در این میان برخی اعتقاد داشتند که الزام رسانهها به دارا بودن کد کارگاهی خصوصاً برای برخی از رسانهها که به صورت دورکار فعالیت میکنند، اما در بین رسانههای دارای مجوز و فعال اسمشان دیده میشود اجحاف بزرگی به فعالان رسانه ایست.
روایت ادعاهای فعالان رسانهای در خصوص رسانههای نور چشمی وزارت ارشاد
به گفته برخی فعالان این حوزه مسئله مهم بعدی در پرداخت یارانه نقدی به رسانهها به موضوع تعدد رسانههای ثبت شده توسط یک شخص یا یک مؤسسه مطبوعاتی بر میگردد در حالیکه آدرس تمام آن رسانهها یکیست و از لیست بیمههای رد شده برخی از آنها میتوان فهمید که تعداد پرسنل فعال در آنها گاهی به تعداد انگشتان یک دست نمیرسد، اما به ازای تک تک آنها یارانه نقدی دریافت میکند.
البته در این خصوص شائبهها زیاد است و نمیتوان گفت تمامی ادعاهای مطرح شده واقعیت دارد، اما نگاهی به لیست رسانههایی که در چند مرحله یارانه نقدی دریافت کرده اند نشان میدهد که برخی از آنها سادهترین موارد در کپی محتوا را هم رعایت نکرده اند، اما شامل این حمایتها شدند.
به ادعای برخی از فعالان رسانه برخی حمایتها از رسانههای مکتوب بیش از رسانههای برخط دارای ابهام است، زیرا جدا از یارانه نقدی از سهمیه کاغذ نیز برخوردار میشوند. هرچند با کاهش تیراژ رسانهها این سهمیهها کمتر شد، اما میتوان از این سهمیهها در سنوات قبل متوجه شد که این موضوع نیز میتوانست محل چگش کاری باشد.
چرا موضوع رسانههای مکتوب بیش از رسانههای برخط دارای اهمیت است؟
به گفته فعالان رسانه در این خصوص باید به میزان تیراژ این رسانهها در دورههای مختلف توجه کرد چرا که نه تنها با کاهش تیراژ این حمایتها کمتر نشده بلکه رقم ریالی آن بیشتر شده که خود این موضوع محلی برای پرداخت ویژه است. بنا به اظهارنظر برخی از فعالان حوزه رسانه برخی از رسانهها که مدیران مسئول یا صاحب امتیاز آنها از نمایندگان سابق مجلس هستند همواره از این حمایتها برخوردار بودند حتی زمانیکه تیراژ آنها به یک سوم سنوات قبل نیز نمیرسد. بگذریم از اینکه برخی در این میان ادعا میکنند که برخی از ماهنامهها صرفاً جهت دریافت یارانه نقدی به تنها در دو شماره پرینت گرفته میشوند و به معاونت مطبوعاتی ارائه میشوند.
یکی از فعالان رسانه در این خصوص گفت: متأسفانه طی ۸ سال دولت تدبیر و امید سنگ بنای بدی در خصوص حمایت از برخی رسانهها گذاشته شد و گاهی یک رسانه با دارا بودن اکثر پارامترها نسبت به رسانههای دیگر حمایت کمتری دریافت میکرد آن هم در دورهای که به واسطه گران شدن کاغذ و رشد قارچ گونه کانالهای خبری شرایط فعالیت در رسانه به شدت سخت و طاقت فرسا شده.
هرچند که که بسیاری از فعالان رسانه اظهار امیدواری کردند که در دولت سیزدهم این مسائل حل خواهد شد، اما برخی نیز بر این باورند که اصلاح چنین رویهای بسیار زمانبر است. در این خصوص هیچ نهاد و سازمانی برای پاسخگویی بهتر از وزارت ارشاد نیست تا نسبت به این موضوع روشنگری کند و البته نباید این موضوع را نیز فراموش کرد که جهت اصلاح برخی اشتباهات نیاز به بررسیهای همه جانیه است که طبیعتاً نیازمند یک بازه زمانی است، اما کف مطالبات فعالان رسانه از وزارت ارشاد این است که چنانچه هریک از ادعاهای فوق صحت داشت نسبت به اصلاح آن اقدام جدی و قانونی انجام دهد.
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی رصد روز، تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۷۵۴۵۴، www.rasaderooz.com