پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۲۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
سخنگوی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و۵۶ هزار و ۳۲۲مورد واقعه ولادت در مدت مشابه داشتیم تاکید کرد: مقایسه آمار امسال با سال گذشته نشانگر کاهش دو درصدی در آمار ولادت است.

شعار سال: سیف الله ابوترابی در نشست خبری با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۹۵ تا پایان آبان ماه یک میلیون و ۳۲ هزار و ۹۸۸ واقعه ولادت در کشور به ثبت رسیده است، گفت: جمعیت کشور در حال حاضر به ۸۰ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۷۵۹ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: در این مدت ۲۴۴ هزار و ۱۷۱ مورد واقعه فوت در کشور ثبت شده که افزایش ۰.۰۲ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد هستیم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و ۵۶ هزار و ۳۲۲ مورد واقعه ولادت در مدت مشابه داشتیم تاکید کرد: مقایسه آمار امسال با سال گذشته نشانگر کاهش دو درصدی در آمار ولادت است.

مشاور رئیس سازمان ثبت احوال خاطرنشان کرد: در هشت ماهه سال جاری ۳۱ درصد ولادت ها از مادران ۲۵ تا ۲۹ ساله بوده و سهم مادران گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ سال ۲۶ درصد بوده که این سهم در سال ۹۰ به ترتیب ۳۲ و ۳۱ درصد بوده است.

ابوترابی گفت: میانگین سن متوفیان در هشت ماه گذشته ۶۳ سال است که این رقم برای خانم ها ۶۶ و برای مردان ۶۱ سال است. این در حالی است که میانگین سن فوت شدگان خانم در سال ۹۰، ۶۳ سال و برای مردان ۵۹ سال بوده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال با اشاره به نام های محبوب در میان خانواده‌های ایرانی ادامه داد: در سال جاری نام‌های فاطمه و امیرعلی محبوبترین نام‌ها در میان نامگذاری خانواده های ایرانی بوده است.

وی اضافه کرد: محبوب‌ترین نام ها برای دختران به ترتیب فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، یسنا، زینب، حلما، باران و ریحانه بوده است. همچنین محبوب ترین نام ها برای پسران به ترتیب امیرعلی، محمد، امیرحسین، علی، ابوالفضل، حسین، محمدطاها، امیرعباس و محمدحسین بوده است.

وی با بیان اینکه سریال های تلویزیونی و همچنین مناسبت‌ها در نامگذاری فرزندان از سوی خانواده ها موثر است، گفت: در ایام محرم نام های امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعلی و امیرعباس برای پسران و نام های فاطمه، زهرا، زینب و نازنین زهرا برای دختران فراوانی بیشتری داشته است.

*نحوه برخورد ثبت احوال با نام های نامانوس

ابوترابی در مورد ممنوعیت نامگذاری برخی اسامی بر روی فرزندان گفت: نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی، عناوین و القاب زننده یا نامتناسب با جنس باشد ممنوع است، اما اگر نامی زننده نباشد و به هر دلیلی در سامانه خدمات الکترونیکی ثبت احوال ذکر نشده باشد آن نام در کمیته‌ای با حضور اساتید دانشگاهی زبان فارسی، عربی و ... بررسی می شود تا در صورت داشتن شرایط ثبت شود.

*مخالفت با ۶۷ مورد نام پیشنهادی خانواده ها در سال ۹۵

وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۵ در ۶۷ مورد با نام گذاری فرزندان از سوی خانواده ها موافقت نشده است، تاکید کرد: اسامی همچون ژاکلین، کاترین و رایمون از جمله اسامی بوده که به دلیل مغایرت با فرهنگ ملی و اسلامی با آنها مخالفت شده است.

*صدور ۶۴ میلیون کارت شناسایی ملی تاکنون

مشاور رئیس سازمان ثبت احوال از ثبت بیش از ۱۰۷ میلیون رکورد اطلاعات هویتی ایرانیان در پایگاه ثبت احوال خبر داد و گفت: تا امروز بیش از ۶۴ میلیون کارت شناسایی ملی و ۱۲ میلیون و ۸۹۴ هزار کارت هوشمند ملی صادر شده است و از این تعداد ۱۰ میلیون و ۴۳۶ هزار کارت ملی هوشمند تحویل شهروندان شده است. همچنین حدود دو میلیون کارت در مراحل تحویل است و ۶ میلیون نفر در مراحل ثبت نام و صدور کارت هستند.

ابوترابی خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت‌های زیرساختی فراخوانی برای ثبت نام کارت هوشمند ملی نداریم اما افرادی که به ۱۵ سالگی می رسند یا کسانی که کارت ملی خود را گم کرده اند می توانند کارت هوشمند تحویل بگیرند.

*پیش بینی صدور ۵ میلیون کارت هوشمند تا پایان سال

ابوترابی افزود: خط تولید و صدور کارت هوشمند از هفته گذشته ارتقا یافته و با ظرفیت بیشتری کارت صادر می شود و امیدواریم با این روند تا پایان سال برای ۵ میلیون نفر کارت هوشمند صادر شود و همچنین فاصله ثبت نام تا صدور کارت از شش ماه به یک ماه کاهش یابد زیرا در حال حاضر ۵ خط تولید کارت به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد آمار ازدواج و طلاق خاطرنشان کرد: در ۷ ماهه سال جاری ۴۴۸ هزار و ۹۴۵ واقعه ازدواج و ۱۰۲ هزار و ۸۱ واقعه طلاق ثبت شده است.

*رقم طلاق در کشور معادل ۲ صدم جمعیت است

وی در توضیح کاهش آمار ازدواج گفت:تعداد ازدواج با توجه به گذار جمعیتی متولدان دوره انفجار جمعیت دهه ۶۰ از سال ۹۰ به این طرف هر سال ۵ درصد کاهش داشته است همچنین در مورد آمار طلاق با توجه به تشکیل خانواده های جدید و افزایش خانواده های در معرض طلاق احتمال بروز طلاق هم افزایش می یابد به طوری که نرخ طلاق در سال ۹۰، ۱۹ مورد به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت بوده که این رقم امسال به ۲۱ مورد در هر ۱۰ هزار نفر جمعیت رسیده است.

وی از بررسی ازدواج و طلاق خبر داد و گفت: چهره واقعی ازدواج و طلاق با مشارکت معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و اساتید دانشگاهی ترسیم می شود.

ابوترابی ادامه داد: از ابتدای سال جاری دو میلیون و ۵۰۰ هزار جلد شناسنامه برای شهروندان صادر شده است که ۶۷ درصد آن برای افراد بالای ۱۵ سال بوده است.

*تغییر نام ۱۵ هزار نفر در نیمه اول سال ۹۵

وی همچنین از تغییر نام ۱۵ هزار و ۴۵۷ نفر در نیمه اول سال ۹۵ خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد ۱۳۳۵ مورد با احکام مراجع قضایی انجام شده و مابقی تغییر نام مذهبی به مذهبی یا موارد مشابه بوده از طریق قوانین داخلی ثبت احوال انجام شده است.

*بیشترین درخواست تغییر، مربوط به حذف نام مکان از پسوند خانوادگی بود

مشاور رئیس سازمان ثبت احوال گفت: در این مدت ۴۱ هزار و ۳۱۳ مورد تغییر نام خانوادگی ثبت شد که بیشتر آن مربوط به حذف نام مکان از پسوند خانوادگی بوده است.

وی ادامه داد: در شش ماه اول سال هزار و ۴۸۲ گواهی تجرد برای ایرانیان خارج از کشور صادر شده است و همچنین ۶ هزار و ۵۳۲ مورد کارت شناسایی ملی برای ایرانیان خارج از کشور صادر شد.

ابوترابی در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از شناسنامه مردگان در انتخابات گفت: با توجه به تطبیق هویت فرد در هنگام رای گیری این امکان که عملا کسی بتواند از شناسنامه مرده برای حضور در انتخابات استفاده کند مردود است.

*تولد پسران بیش از دختران

وی از افزایش جمعیت کشور به ۸۰ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۷۵۹ نفر تا صبح امروز خبر داد و تاکید کرد: نسبت جنسی در کشور تولد ۱۰۵ پسر در مقابل ۱۰۰ نوزاد دختر را نشان می دهد که این آمار طبیعی است.

وی در مورد هزینه های ثبت نام کارت ملی هوشمند گفت: برای ثبت نام کارت ملی هوشمند شهروندان باید ۲۰ هزار تومان به حساب خزانه دولت واریز کنند و مبلغ ۹ هزار تومان نیز در دفاتر پیشخوان پرداخت کنند و هر گونه اضافه دریافتی از این مبلغ غیرقانونی است و شهروندان می توانند با ارائه گزارش به ثبت احوال موضوع را پیگیری کنند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از حبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 1 آذر 1395، کد مطلب: 3830088:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خوش خلق
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
0
0
این درسته که تعداد شناسنامه های کشور با تعداد کارت های ملی ما، حدود چند میلیون مغایرت دارند؟؟؟ لطفا یک گزارش تهیه کنید؟
امیر حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
0
0
من اسم بچه رو خواستم بگذارم مهری ماه بانو ، نگذاشتند و گفتند مطول است. بالاخره ما نفهمیدیم که چی می تونیم بگذاریم و چه نمی توانیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین