پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۴۴
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
رئیس سازمان ثبت احوال کشور با توجه به کاهش 5/4 درصدی آمار ازدواج در کشور گفت: این در حالی است که بیش از 11 میلیون نفر از جوانان در سن ازدواج کشور تاکنون ازدواج نکرده‌اند، بنابراین باید زمینه‌های ازدواج آسان را فراهم کرد و موانع ازدواج را از میان برداشت.

شعارسال: علیرضا آوایی در مراسم روز ملی جمعیت اظهار کرد: سی‌ام اردیبهشت مصادف با سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری است که به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان روز ملی جمعیت شناخته شد و در تقویم رسمی کشور درج شد.

وی افزود: امیدواریم با برنامه‌هایی که به این مناسبت در شورای راهبردی جمعیت استان‌ها در سراسر کشور به ریاست استانداران و با تلاش اداره‌های کل ثبت احوال استان‌ها به اجرا گذاشته می‌شود، بتوانیم گام مؤثری در جهت تحقق اهداف این نامگذاری برداریم و آنگونه که رهبر انقلاب فرموده‌اند با شناسایی دقیق چالش‌ها و گره‌های ذهنی موجود در جامعه و اقناع نخبگان چشم‌انداز روشنی را در جهت حفظ و ارتقا، پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت کشور تقدیم کنیم.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: سیاست‌های کلی جمعیت که مشتمل بر 14 بند است از چنان جامعیتی برخوردار است که به نظر می‌رسد هیچ یک از موضوعات مرتبط با تحولات جمعیتی در آن مغفول نمانده است. در واقع در این بسته جامع به فرازهایی نظیر ضعف موانع ازدواج، تحکیم خانواده، سبک زندگی اسلامی ایرانی، ارتقاء امید به زندگی، تکریم سالمندان، توانمندسازی جمعیت در سن کار، باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت، حفظ و جذب جمعیت در روستاها و مناطق مرزی، مدیریت مهاجرت و افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی پرداخته شده و یک بند از آن نیز به رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی اختصاص داده شده است.

وی افزود: توجه ویژه به رصد تحولات و نتایج اجرای سیاست‌های کلی جمعیت از بندهای ویژه این سیاست‌ها است که باعث شده سازمان ثبت احوال به عنوان یکی از اعضای نظام آماری کشور خود را موظف بر تقویت بیش از پیش پایگاه اطلاعات جمعیت کشور برای تأمین اطلاعات آماری بداند.

در سال گذشته حدود 685 هزار ازدواج به ثبت رسیده که در بین مردان 86/3 درصد مربوط به آقایان 19 تا 34 ساله و در بین زنان 88/3 درصد آن مربوط به خانم‌های 18 تا 31 ساله است. بر اساس اطلاعات موجود میانگین سن ازدواج برای آقایان به 28/5 سال و برای خانم‌ها 23/8 سال رسیده که در سال‌های اخیر همواره روند افزایشی داشته است

معاون وزیر کشور درباره آمارهای مربوط به موالید ایرانیان در سراسر کشور در سال گذشته گفت: در سالی که گذشت حدود یک میلیون و 500 هزار واقعه ولادت در داخل کشور و حدود 10 هزار واقعه ولادت مربوط به ایرانیان مقیم خارج از کشور به ثبت رسیده که نشان می‌دهد نسبت به سال 93، 2/3 درصد موالید افزایش داشته است.

وی افزود: این میزان یک افزایش خفیف و نسبی در آمار ولادت محسوب می‌شود اما همین رشد نسبی موالید در سال‌های اخیر به دلیل رسیدن موج متولدان دهه‌های 50 و 60 است که به سنین ازدواج رسیده‌اند. با عبور این موج از هرم سنی جمعیت در سن ازدواج و فرزند‌آوری مجدداً کاهش تعداد موالید در سال‌های آینده متحمل می‌شود به‌طوری‌که کاهش رشد ولادت‌ها از 4/2 درصد در سال 93 به 2/3 درصد در سال 94 شاهدی بر این مدعاست.بنابراین در راستای بند اول سیاست‌های کلی جمعیت یعنی افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی در جهت جبران کاهش شدید باروری در سال‌های اخیر ضرورت رفع گره‌های ذهنی و اجتماعی موجود در این زمینه بیش از پیش نمایان می‌شود.

آوایی در ادامه با توجه به آمارهای ازدواج‌های صورت گرفته در سال 94 عنوان کرد: در سال گذشته حدود 685 هزار ازدواج به ثبت رسیده که در بین مردان 86/3 درصد مربوط به آقایان 19 تا 34 ساله و در بین زنان 88/3 درصد آن مربوط به خانم‌های 18 تا 31 ساله است. بر اساس اطلاعات موجود میانگین سن ازدواج برای آقایان به 28/5 سال و برای خانم‌ها 23/8 سال رسیده که در سال‌های اخیر همواره روند افزایشی داشته است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: میزان افزایش سن ازدواج در کلان‌شهرها تفاوت قابل ملاحظه‌ای با میانگین‌های کشوری دارد به طوری‌که در کلان‌شهری مانند تهران میانگین سن ازدواج برای آقایان 31/1 سال و برای خانم‌ها 27/2 سال است وحتی در نقاط مختلف تهران نیز تفاوت‌های چشمگیری ملاحظه می‌شود برای مثال در شمال شهر تهران میانگین سن ازدواج برای آقایان 32/4 سال و برای خانم‌ها 29 سال است و این می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله تفاوت در سبک زندگی در شهرهای مختلف و مناطق گوناگون شود.

آوایی عنوان کرد: کاهش 5/4 درصدی آمار ازدواج در سال 94 نسبت به سال ما قبل آن و در کنار آن جمعیت بیش از 11 میلیون نفری جوانان هرگز ازدواج نکرده در سن ازدواج حاکی از این واقعیت است که برای تحقق دومین بند از سیاست‌های کلی جمعیت یعنی رفع موانع ازدواج تسهیل و ترویج تشکیل خانواده باید اقدامات اساسی انجام شود و ریشه بخشی از این اقدامات را نیز باید در خانواده‌ها فراهم نمود.

معاون وزیر کشور گفت: در زمینه تحکیم بنیان و پایداری خانواده که از دیگر بندهای سیاست‌های کلی جمعیت است علاوه‌بر اقدامات مربوط به توانمندسازی جوانان با تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزندپروری و همچنین آموزش مهارت‌های زندگی باید از فروپاشی خانواده‌ها در اثر پدیده طلاق تا حد امکان پیشگیری کرد.

آوایی افزود: آمارهای موجود در زمینه طلاق پیام‌های مثبتی را ارائه نمی‌دهند بنابراین باید به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرتبط با طلاق گام‌های جدی برداشت که قطعاً ترویج زندگی اصیل اسلامی ایرانی در این خصوص راهگشا خواهد بود زیرا آمارها نشان می‌دهد در مناطقی از کشور که سبک‌های زندگی و آداب و رسوم اصیل حفظ و صیانت شده آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق نیز کمتر از سایر مناطق رخ داده است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت و مدیریت مهاجرت از جمله مباحث بسیار مهم مطرح شده در سیاست‌های کلی جمعیت است،‌ عنوان کرد: قطعاً اجرایی کردن سیاست‌های کلی آمایش سرزمین که پیش از این توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، می‌تواند زیرساخت‌های اولیه برای برنامه‌ریزی ملی و منطقه‌ای را فراهم کند در این راستا نیز سازمان ثبت احوال کشور با ثبت قانونی تغییر نشانی زمینه تولید آمار جمعیتی به صورت مکان‌محور را فراهم کرده و در اولویت کاری امسال خود قرار داده است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاريخ انتشار: 29 اردیبهشت 1395، کد خبر: 106116، www. ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین