پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
معاون مرکز آمار ایران گفت:نرخ باروری در ایران به 1.8 افزایش یافته است اما این نرخ همچنان در تهران 1.4 است.

شعار سال:

علیرضا زاهدیان معاون مرکز آمار ایران در مورد آخرین وضعیت رشد جمعیت کشور اظهار داشت: در سال 65 سالانه 2 میلیون نفر در کشور متولد می شدند که این آمار در سال 87 به یک میلیون نفر کاهش یافت خوشبختانه در سال 90 نرخ باروری به 1.8 درصد رشد پیدا کرد و در آن سال 1میلیون و 300 هزار نفر متولد شدند.

وی ادامه داد: در سال 94 میزان موالید به 1میلیون و 570هزار نفر افزایش یافت.

به گفته معاون مرکز آمار ایران اگر نرخ باروری به 2 برسد به سطح جانشین شدن پدر و مادر می رسیم و اگر نرخ باروری 1.8 باشد بین سالهای 1425 تا 1430 نرخ رشد جمعیت کشور صفر یا منفی می شود، اما اگر نرخ رشد 2.1 باشد می توان از رشد منفی جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه تحصیلات درجامعه رو به رشد است گفت: سالانه 700 هزار نفر از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند و جمعیت دانشجویان رو به رشد است در حال حاضر نگرانی ما نسبت به متولدان سال 60 تا 65 است چرا که تا سه سال آینده به سن 65 سالگی و سالمندی می رسند در آن سن این افراد فرزند کافی نداشته و بار نگهداریشان به دوش دولت می افتد متولدان این سالها وقتی به مدرسه رفتند مجبور شدیم مدرسه ها را سه شیفته کنیم و برای تحصیلات عالی آنها چند دانشگاه تاسیس کنیم و اکنون نیز معضل اشتغال و ازدواج آنها وجود دارد.

زاهدیان با بیان اینکه آمار رشد نرخ باروری در سالهای اخیر نگرانی ها را کمتر کرده است افزود: سیاست جمعیتی بهترین خط مشی برای پیشبرد اهداف و برنامه ها به منظور افزایش نرخ جمعیت است ایران کشوری جوان است و جوانان علاقه به ازدواج دارند.

معاون مرکز آمار ایران با بیان اینکه نرخ باروری در کشور 1.8 درصد است اما این آمار در نقاط کشور مختلف است افزود: درحال حاضر نرخ باروری در تهران 1.4 گیلان 1.4 اصفهان 1.5 خراسان جنوبی 2.5 و سیستان و بلوچستان 3.5 است افزود: سبک زندگی درکشور به سمت تهرانی ها است و اگر در این حوزه برنامه ریزی نکنیم نرخ باروری در همه جای ایران مانند تهران می شود.

به گفته زاهدیان نرخ باروری در مادران بی سواد و کم سواد بیشتر از افراد تحصیل کرده است چرا که بر اساس آمارها میزان باروری در افراد بی سواد 3 و مادران با سواد 1.4 است این درحالی است که میزان زاد و ولد در افرادی که دارای وضع مالی خوبی است بسیار کمتر از افرادی است که وضع مالی خوبی ندارند.

وی با بیان اینکه میانگین سن ازدواج به 26.7 افزایش یافته است، تاکید کرد: وقتی از جوانان نظر سنجی کردیم متوجه شدیم بیشتر آنها می گویند سن ازدواج باید بیشتر از 25 سال باشد.

در ادامه مجید کوششی استاد یار گروه جمعیت شناسی استان تهران با بیان اینکه رسیدن به نرخ 2.5 فرزند برای هر خانواده امکان پذیر است تاکید کرد: باید به این نرخ برسیم تا از بروز بحران جمعیت و رسیدن به رشد صفر جلوگیری کنیم اگر این نرخ جمعیت را بتوانیم به دست آوریم وحفظ کنیم در سال 1430 جمعیت کشور به بیش از 100میلیون نفر می رسد.

وی با بیان اینکه نگرانی در مورد افزایش نرخ جمعیت بی مورد است تاکید کرد: در جمعیت های به اندازه کافی بزرگ به ویژه جوامع ملی عدیده ای وجود دارد که قابل مشاهده نیست و آن چیزی جز نیروی محرکه در مردم نیست مردم ما همیشه میل به تعالی دارند که همین موضوع باعث رشد می شود اگر چه رصد و مراقبت به همراه برنامه ریزی لازم است.

به گفته این جمعیت شناس این گونه نگرانی ها باید در بین نخبگان و مسئوولان و مردم مطرح شود و همین میزان کفایت می کند چرا که می دانیم نهایتا آن چیزی که دراین حوزه نمود دارد رفتار مردم در فرایند جمعیتی است.

کوششی ادامه داد: برخی مسئوولان دولتی فکر می کنند همه چیز از بالا قابل کنترل است اما مردم تغییر کردند و نباید همه چیز را دولتی بدانیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بهبود شرایط اقتصادی روی فرزند آوری تاثیر دارد تاکید کرد: چه کسی حاضر است به یک خاستگار بیکار دختر دهد مطمنا بهبود شرایط اقتصادی باعث رونق ازدواج و به تبع آن رشد جمعیت می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سیاست تک فرزندی بسیار اشتباه و خطرناک است تاکید کرد: نرخ باروری زیر 1.5 در همه جوامع خطرناک است و باید با ایجاد حساسیت نرخ باروری را به 2.1 افزایش دهیم برخی ها نمی خواهند بچه دار شوند و برخی دیگر نیز به دنبال فرزند کمتر هستند این موضوع خطرناک است چرا که باعث از بین رفتن شبکه حمایتی خانواده شده و مشکلاتی را در کشور برای دولت به منظور نگهداری از آنها در سنین بالا ایجاد می کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 21 تیر 1395، کد مطلب: 196014: www. mizanonline.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین